زمینه و هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان پادگان ۳۲۱ اشراف نیروی زمینی ارتش مرند انجام یافت. مواد و روشها: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون همراه با گروه کنترل است. بهمنظور دستیابی به این هدف از میان تمامی سربازان پادگان ۳۲۱ اشراف نیروی زمینی ارتش مرند که به تعداد ۱۵۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ بود، براساس جدول مورگان ۲۵۰ نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب و آزمون پرخاشگری و سلامت روانی بین آنها انجام شد. از این تعداد ۳۰ نفر از سربازانی که در آزمون پرخاشگری و سلامت روانی نمرات بالاتری کسب کرده بودند، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. جلسات آموزش گروهی بهصورت یک جلسه در هفته، ۸ جلسۀ ۹۰دقیقهای برگزار شد. پس از آن هر دو گروه آزمون و کنترل در معرض اجرای پسآزمون قرار گرفتند. پرسشنامۀ پرخاشگری باس و پری (AQ) و پرسشنامۀ سلامت روانی گلدبرگ و هیلر در دو گروه اجرا شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش ذهنآگاهی بر مؤلفههای پرخاشگری بین سربازان نیروی نظامی در سطح معنیداری ۰/۰۵>P تأثیر داشت. همچنین آموزش ذهنآگاهی بر مؤلفههای سلامت روانی بین سربازان نیروی نظامی در سطح معنیداری ۰/۰۵>P تأثیر داشت. نتیجهگیری: نتیجه گرفته میشود که بهکارگیری فنون و آموزشهای ذهنآگاهی بر کاهش پرخاشگری و بهبود سلامت روانی بین سربازان مؤثر است.
Rostami H, Fathi A, Kheyri A. The Effectiveness of Mindfulness Training on Reducing Aggression and Increasing the Mental Health of Soldiers. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 7 (1) :109-117 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1108-fa.html
رستمی حسین، فتحی ایت الله، خیری ایاز. بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. ۱۳۹۸; ۷ (۱) :۱۰۹-۱۱۷