[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 64-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش خوشبینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش آموزان
علیرضا جعفری باغخیراتی ، لیلا قهرمانی* ، ساره کشاورزی ، محمدحسین کاوه
چکیده:   (12187 مشاهده)
زمینه و هدف: خوش‌بینی، تمایل به انتخاب امیدوارانه‌ترین دیدگاه است و به یک آمادگی عاطفی و شناختی در خصوص اینکه چیزهای خوب در زندگی مهم‌تر از چیزهای بد است اشاره دارد. از طرفی دیگر، کفایت اجتماعی یکی از سازه‌های اصلی بهداشت روان است و به‌عنوان توانایی افراد برای عمل به شیوه سازگارانه متناسب با سن و توانایی شناختی تعریف می‌شود. توسعه کفایت اجتماعی به‌عنوان یکی از بهترین پیش‌بینی‌کننده‌های رفتاری، موفقیت علمی و اجتماعی، مشکلات عاطفی و رفتاری در زمان حال و آینده فرد در نظر گرفته می‌شود. هدف مطالعه تعیین تأثیر آموزش خوش‌بینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش-آموزان پسر مدارس دبیرستان شهر شیراز بوده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی با نمونه 240 نفری و گروه مداخله و کنترل انجام شد. محتوای آموزشی طی دو جلسه ارائه گردید و از روش‌های بحث گروهی و پرسش و پاسخ استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر جمع‌آوری شد و توسط نرم‌افزار SPSS19 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: تمام عامل‌های کفایت اجتماعی شامل مهارت رفتاری (09/31±35/189)، آمایه انگیزش و انتظارات (94/8±06/33)، مهارت شناختی (83/3±65/15) و مهارت هیجانی (78/3±58/16) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معناداری پیداکرده بودند (001/0 >p). نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهنده تأثیر فیلم آموزشی خوش‌بینی بر عامل‌های کفایت اجتماعی بودند با توجه به مشکلاتی زیادی که دانش‌آموزان در این سن با آن مواجه هستند، آموزش خوش‌بینی از طریق عامل‌های کفایت اجتماعی بر جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها می‌تواند مؤثر باشد و روابط بین فردی و اجتماعی آن‌ها را تقویت کند.
واژه‌های کلیدی: کفایت اجتماعی، نوجوان، دانش آموزان
متن کامل [PDF 555 kb]   (5580 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/12/26 | پذیرش: 1393/5/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Baghkheirati A, ghahramani L, keshavarzi S, Kaveh M H. The Effect of Optimism Training Through Educational Movies on the Students’ Social Competence. Iran J Health Educ Health Promot 2014; 2 (1) :57-64
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-116-fa.html

جعفری باغخیراتی علیرضا، قهرمانی لیلا، کشاورزی ساره، کاوه محمدحسین. تاثیر آموزش خوشبینی از طریق نمایش فیلم بر کفایت اجتماعی دانش آموزان. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1393; 2 (1) :57-64

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-116-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645