[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 73-65 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه ای
محمدعلی فردین ، محمود شیرازی*
چکیده:   (10095 مشاهده)

زمینه و هدف: با پیشرفت صنعت شبکه و اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای هم در سالیان اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و در سبک‌های مختلف روانه بازار شده‌اند. لذا هدف از این پژوهش، مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه­مند به سبک­های مختلف بازی‌های رایانه­ای بود.

مواد و روش‌ها: روش این پژوهش توصیفی از نوع علّی – مقایسه­ای بود. جامعه­ی آماری این پژوهش را کلیّه نوجوانان و جوانان پسر مراجعه‌کننده به گیم‌نت­های شهر زاهدان تشکیل می­دادند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای هشت گیم­نت به‌صورت قرعه­کشی انتخاب شدند. سپس از بین مراجعه‌کنندگان به گیم‌نت­های موردنظر، نمونه 156 نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه حمایت اجتماعی مری پروسیدانو و کنیت هلر در سال 1983 استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­های از شاخص­های توزیع فراوانی، درصد، میانگین، میانه، انحراف‌استاندارد و از آزمون تحلیل واریانس یک‌­طرفه و آزمون تعقیبی شفه و از طریق SPSS23  استفاده‌شده است.

یافته‌ها: در حمایت اجتماعی علاقه­مندان به سبک­های مختلف بازی رایانه­ای تفاوت وجود دارد. بدین ترتیب که مخاطبان علاقه­مند به بازی­های رایانه­ای سبک آنلاین گسترده­ تیمی حمایت اجتماعی بیشتری نسبت به علاقه­مندان به سبک­های بازی رایانه­ای انفرادی ادراک می­کردند (05 /0 p). آزمودنی­هایی که گیم­نت و منزل را به‌عنوان محل بازی انتخاب می­کردند از آزمودنی­هایی که تنها منزل را به‌عنوان محل موردعلاقه برای بازی انتخاب می­کردند، از حمایت اجتماعی ادراک‌شده‌ بیشتری برخوردار بودند.

نتیجه‌گیری: با رشد روزافزون بازی­های رایانه­ای و تنوع و گسترش سبک­های مختلف، بهتر است هر سبک بازی رایانه به‌صورت کاملاً مجزا موردمطالعه و پژوهش قرار گیرد.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: حمایت اجتماعی، نوجوانان، سبک بازی رایانه‌ای، گیم‌نت، زاهدان.
متن کامل [PDF 695 kb]   |   متن کامل (HTML)   (3553 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/4/3 | پذیرش: 1394/9/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fardin M A, Shirazi M. Comparing Social Support in Adolescents Interested in Different Types of Computer Games. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (1) :65-73
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-339-fa.html

فردین محمدعلی، شیرازی محمود. مقایسه حمایت اجتماعی در نوجوانان علاقه مند به سبک های مختلف بازی های رایانه ای. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (1) :65-73

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-339-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645