[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( خرداد ۱۳۹6 1396 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 51-57 برگشت به فهرست نسخه ها
تصمیم‌گیری بر مبنای روش استدلال شهودی در مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
مهدی ابراهیم نیا، علی آخوندی، محبوبه روح الهی، علیرضا تقدیسی
چکیده:   (653 مشاهده)

تصمیمات در آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت معمولاً به‌طور هم‌زمان تحت تأثیر عوامل متعدد قرار می‌گیرد، بدین معنی که پژوهشگران با محیط تصمیم‌گیری چندمعیاره مواجه می‌شوند. همین امر انتخاب گزینه کامل‌تر و صحیح‌تر را با اهمیت بیشتری روبرو می‌سازد. با توجه به این‌که در مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت عوامل گسترده‌ای در تصمیم‌گیری دخالت دارند، استفاده از روشی که بتوان هم‌زمان معیارهای کیفی و کمی، با واحدهای مختلف و امکان در نظر گرفتن عدم قطعیت را داشته باشد، دارای مزیت بالایی است. روش تصمیم‌گیری استدلال شهودی بر مبنای معیارهایی که توسط کارشناسان خبره امتیازدهی می‌شود، برای انتخاب گزینه‌ برتر استفاده می‌گردد. مزیت استفاده از این روش قابلیت استفاده از اطلاعات با فرمت‌های مختلف و دارای عدم قطعیت، قابل‌اعتمادتر و واقع‌بینانه‌تر بودن آن از یک ماتریس تصمیم‌گیری معمولی و اطلاعات خروجی آزموده¬تر آن است.

نوع مقاله: مطالعه مروری.

واژه‌های کلیدی: تصمیم‌گیری چندمعیاره، استدلال شهودی، اولویت‌بندی مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت.
متن کامل [PDF 242 kb]   (216 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.ihepsaj.5.1.51


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimnia M, Akhoundi A, Rouhollahi M, Taghdisi A. Decision Making in Health Education and Health Promotion Interventions Using the Evidential Reasoning Approach. Iran J Health Educ Health Promot. 2017; 5 (1) :51-57
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-586-fa.html
ابراهیم نیا مهدی، آخوندی علی، روح الهی محبوبه، تقدیسی علیرضا. تصمیم‌گیری بر مبنای روش استدلال شهودی در مداخلات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396; 5 (1) :51-57

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-586-fa.html

دوره 5، شماره 1 - ( خرداد ۱۳۹6 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 796 queries by yektaweb 3503