[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 213-223 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش‌های تنظیم‌هیجان و تاب‌آوری بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی
حامد مرادی کیا ، فریبا ستارپور ایرانقی، سونیا امامقلیان
چکیده:   (742 مشاهده)

زمینه و هدف: کودک کم‌توان ذهنی مشکلات روانی بسیاری را در اعضای خانواده به‌ویژه مادر ایجاد می‌کند. با توجه به اهمیت به‌زیستی روانی مادر در خانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزش‌های تنظیم هیجان و تاب‌آوری بر به‌زیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان کم‌توان ذهنی بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ شبه تجربی(پیش‌آزمون- پس‌آزمون)۳۰ نفر از مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک به شیوۀ در دسترس انتخاب و به‌صورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش(۱۵ نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تنظیم هیجان(هفته‌ای دو جلسه یک و نیم‌ساعته) و برای گروه دوم آموزش تاب‌آوری(هفته‌ای دو جلسه یک‌ساعته) اعمال شد. همه آزمودنی‌ها پیش از آغاز آموزش و پس‌ازآن، مقیاس به‌زیستی روان‌شناختی ریف(فرم ۸۴ سؤالی) را پر کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر به‌زیستی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن در گروه آموزش تاب‌آوری در مرحله پس‌آزمون نسبت به گروه آموزش تنظیم هیجان افزایش‌یافته است(۰/۰۵>P). بیشترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه خودمختاری با اندازه اثر ۰/۶۸ و کمترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه پذیرش خود با اندازه اثر ۰/۲۶است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش‌های تاب‌آوری و تنظیم هیجان بر ارتقای به‌زیستی روان‌شناختی مادران مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، تاب‌آوری، به‌زیستی روان‌شناختی، مادران، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 1222 kb]   (345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradikia H, Sattarpour Iranaghi F, Emamgholian S. Compare The Effectiveness of Emotion Regulation and Resilience Training on Psychological Well-Being of Mothers of Students with Intellectual Disability . Iran J Health Educ Health Promot. 2017; 5 (3) :213-223
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-740-fa.html

مرادی کیا حامد، ستارپور ایرانقی فریبا، امامقلیان سونیا. مقایسه اثربخشی آموزش‌های تنظیم‌هیجان و تاب‌آوری بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396; 5 (3) :213-223

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-740-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.51 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3638