[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 213-223 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش‌های تنظیم‌هیجان و تاب‌آوری بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی
حامد مرادی کیا ، فریبا ستارپور ایرانقی، سونیا امامقلیان
چکیده:   (1178 مشاهده)

زمینه و هدف: کودک کم‌توان ذهنی مشکلات روانی بسیاری را در اعضای خانواده به‌ویژه مادر ایجاد می‌کند. با توجه به اهمیت به‌زیستی روانی مادر در خانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزش‌های تنظیم هیجان و تاب‌آوری بر به‌زیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان کم‌توان ذهنی بود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ شبه تجربی(پیش‌آزمون- پس‌آزمون)۳۰ نفر از مادران دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک به شیوۀ در دسترس انتخاب و به‌صورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش(۱۵ نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تنظیم هیجان(هفته‌ای دو جلسه یک و نیم‌ساعته) و برای گروه دوم آموزش تاب‌آوری(هفته‌ای دو جلسه یک‌ساعته) اعمال شد. همه آزمودنی‌ها پیش از آغاز آموزش و پس‌ازآن، مقیاس به‌زیستی روان‌شناختی ریف(فرم ۸۴ سؤالی) را پر کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر به‌زیستی روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن در گروه آموزش تاب‌آوری در مرحله پس‌آزمون نسبت به گروه آموزش تنظیم هیجان افزایش‌یافته است(۰/۰۵>P). بیشترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه خودمختاری با اندازه اثر ۰/۶۸ و کمترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه پذیرش خود با اندازه اثر ۰/۲۶است.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش‌های تاب‌آوری و تنظیم هیجان بر ارتقای به‌زیستی روان‌شناختی مادران مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، تاب‌آوری، به‌زیستی روان‌شناختی، مادران، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 1222 kb]   (809 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
فهرست منابع
1. Karademas EC. Positive and negative aspects of well-being: Common and specific predictors. Pers Individ Dif 2007;43(2):277-87.2. Chow HP.
2. Chow‌HP.Psychological well-being and scholastic achievement among university students in a Canadian Prairie City. Soc Psychol Educ 2007;10(4):483-93. [DOI]
3. van Dierendonck D, Díaz D, Rodríguez-Carvajal R, Blanco A, Moreno-Jiménez B. Ryff’s six-factor model of psychological well-being, a Spanish exploration. Soc Indic Res 2008;87(3):737-93. [DOI]
4. Segerstrom SC, Miller GE. Psychological stress and the human immune system: a meta-analytic study of 30 years of inquiry. Psychol Bull 2004;130(4):601. [DOI] [PubMed]
5. Huver RM, Otten R, de Vries H, Engels RC. Personality and parenting style in parents of adolescents. J Adolesc 2010;33(3):395-402. [DOI] [PubMed]
6. McConkey R, Truesdale-Kennedy M, Chang M-Y, Jarrah S, Shukri R. The impact on mothers of bringing up a child with intellectual disabilities: A cross-cultural study. Int J Nurs Stud 2008;45(1):65-74. [DOI] [PubMed]
7. Bayrakli H, Kaner S. Investigating the Factors Affecting Resiliency in Mothers of Children with and without Intellectual Disability. J Educ Sci: Theory Pract 2012;12(2):936-43.
8. Ahmadpanah M. Effect of Mentel retardation on family mental health. J Excep Child 2001;1(1):152-68.
9. Eisenhower AS, Baker BL, Blacher J. Preschool children with intellectual disability: syndrome specificity, behaviour problems, and maternal well‐being. J Intellect Disabil Res 2005;49(9):657-71. [DOI] [PubMed]
10. Dyson LL. Fathers and mothers of school-age children with developmental disabilities: Parental stress, family functioning, and social support. Am J Ment Retard 1997; 102(3):267-79. [DOI]
11. Narimani M, Ariapooran S, Abolghasemi A, Ahadi B. The comparison of the effectiveness of mindfulness and emotion regulation training on mental health in chemical weapon victims. J Clin Psychol2011;2(4):61-72.
12. Narimani M, Ariapouran S, Abolghasemi A, Ahadi B. Effectiveness of mindfulness and emotion regulation trainings on physical and psychological well-being among chemical weapon victims. J Kermanshah Univ Med Sci 2011; 15(5):347-57.
13. Gratz KL, Gunderson JG. Preliminary data on an acceptance-based emotion regulation group intervention for deliberate self-harm among women with borderline personality disorder. Behav Therap 2006;37(1):25-35. [DOI] [PubMed]
14. Salehi A, Baghban I, Bahrami F, Ahmad A. The effect of two Emotion Regulation Training Process based Gross and dialectic behavior therapy, the symptoms of emotional problems. J Zahedan Univ Med Sci2012;14(2):49-55.
15. Bateni P, Abolghasemi A, ALIAKBARI DM, Hormozi M. The efficacy of emotion-regulation skills training on the anxiety components among female school students. J Sch Psychol 2013;2(3):23-37.
16. Diefendorff JM, Richard EM, Yang J. Linking emotion regulation strategies to affective events and negative emotions at work. J Vocat Behav 2008;73(3):498-508. [DOI]
17. Moradikia H, Arjmandnia AA, Ghobari Bonab B. Effectiveness of emotion regulation training on psychological well-being of Mothers of students with intellectual disability. J Pediatr Nur 2016;3(1):51-60. [DOI]
18. Beyrami M, Hashemi T, Bakhshipour Roodsari A, Mahmood Aliloo M, Eghbali A. Comparison of the Effectiveness of Emotion Regulation Training and Mindfulness based Cognitive Therapy in Psychological Distress and Cognitive Emotion Regulation Strategies in Mothers of Children with Mental Retardation. J Mod Psychol Res 2014;9(33):44-59.
19. Salove P. Applied emotional intelligence: Regulating emotions to become healthy wealthy and wise. In: Ciarrochi J, Mayer J (Eds). Emotional Intelligence in Everyday Life. New York: Psychology Press; 2006. p. 229-48.
20. Narimani M, Abolghasemi A, Ahadi B, Ariapooran S. Mindfulness and emotion regulation training effectiveness on affection and mood chemical warfare. J Arak Univ Med Sci2012;15(2):107-18.
21. Alizadeh H, Kaveh Ghahfarokhi M, Yoosefi Looyeh M, Roohi AR. Development of a Resilience Fostering Program, and Its Effectiveness on Psychological Wellbeing in Adolescents with Externalizing and Internalizing Behavioral Disorders. J Excep Child 2012;12(3):43-60.
22. Behzadpoor S, Sadat Motahhary Z, Godarzy P. The relationship between problem solving and resilience and high risk behavior in the students with high and low educational achievement. J sch psycho2014;2(4):25-42.
23. Weiss LG. Toward the mastery of resiliency. Can J Sch Psychol 2008;23(1):127-37. [DOI]
24. Husseini Qomi T, Salimi Bejestani H. The relationship between religious orientation and endurance among the mothers having ailing children. Ravan VA Din 2011;4(3):69-82.
25. Dousti M, Pourmohamadrezatajrishi M, Ghobari Bonab B. The effectiveness of resilience training on psychological well-being of female street children with externalizing disorders. J Develop Psychol Iran Psycho 2014;11(41):43-54.
26. Reeve J. Understanding motivation and emotion. New York: Wiley; 2005.
27. Momeni K, Shahbazirad A. Relationship of spirituality, resiliency, and coping strategies with quality of life in university students. J Behav Sci 2012;6(2):97-103.
28. Besharat MA, Salehi M, Shahmohammadi K, Nadali H, Zebardast A. Relations of resilience and hardiness with sport achievement and mental health in a sample of athletes. Contem Psychol. 2009;3(2):38-49.
29. Bonanno GA, Mancini AD. Beyond resilience and PTSD: Mapping the heterogeneity of responses to potential trauma. Psychol Trauma 2012;4(1):74. [DOI]
30. Sheikhzadeh F, Tarkhan M, Golchin N, Zare H. The efficacy of group education resilience on General Health among girls' students. Psychol Stud 2015;10(4):53-71.
31. Hosseini Ghomi T, Salimi Bajestani H. Effectiveness of resilience training on stress of mothers whose children, suffer from cancer in Imam Khomeini Hospital of Tehran. Heal Psychol 2013;1(4):97-109.
32. Samani S, Jokar B, Sahragard N. Effects of resilience on mental health and life satisfaction. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2007;13(3):290-5.
33. Barnett WS, Boyce GC. Effects of children with Down syndrome on parents' activities. Am J Ment Retard 1995;100(2):115-27. [PubMed]
34. Steinhardt M, Dolbier C. Evaluation of a resilience intervention to enhance coping strategies and protective factors and decrease symptomatology. J Am Coll Health 2008;56(4):445-53. [DOI] [PubMed]
35. MacFarlane LC. Resilience therapy: a group intervention programme to promote the psychological wellness of adolescents at risk. S Afr J Sci 2000;22:82-8.
36. Mikaeili Mani F. A comparative study on psychological well-being in mothers of elementary students with and without intellectual disabilities. J Excep Child 2008;8(1):53-68.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradikia H, Sattarpour Iranaghi F, Emamgholian S. Compare The Effectiveness of Emotion Regulation and Resilience Training on Psychological Well-Being of Mothers of Students with Intellectual Disability . Iran J Health Educ Health Promot. 2017; 5 (3) :213-223
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-740-fa.html

مرادی کیا حامد، ستارپور ایرانقی فریبا، امامقلیان سونیا. مقایسه اثربخشی آموزش‌های تنظیم‌هیجان و تاب‌آوری بر بهزیستی روان‌شناختی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی . آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1396; 5 (3) :213-223

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-740-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.21 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3752