تأثیر مداخله آموزشی بر شناخت و نگرش افراد مبتلا به پرفشاری خون در خصوص رفتارهای پیشگیرانه : مطالعه کارآزمایی بالینی قبل و بعد
|
ناهید جلیلیان* ، صدیقه السادات طوافیان ، تیمور آقا ملایی ، سمیرا محمدی |
|
|
چکیده: (15459 مشاهده) |
مقدمه و هدف: بیماری پرفشاری خون یک بیماری شایع و بدون علامت است که در صورت تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان خواهدبود، اما در صورت عدم کنترل و درمان منجر به عوارض کشنده ای مانند سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلب می شود.هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بهداشت بر دانش و نگرش افراد مبتلا به فشار خون در مورد نحوه مراقبت از خود بود.
مواد و روشها: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی است که به صورت قبل و بعد انجام شد.جمعیت مورد مطالعه بیماران مبتلا به فشار خون مراجعه کننده به مرکز درمانی میلاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران بودند.حجم نمونه 60 نفر و نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شد.ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که قبل و یک ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و به منظور مقایسه دانش و نگرش بیماران قبل و پس از مداخله آموزشی از آزمون آماری تی زوج استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره دانش بیماران قبل از مداخله آموزشی 8/18SD=)6/67 بود که پس از مداخله آموزشی به (4/5SD=)0/92 رسید و اختلاف آماری معنی داری بین آنها مشاهده شد(0001/0=p). همچنین میانگین نمره نگرش بیماران قبل از مداخله آموزشی 4/15SD=)3/55 بود که پس از مداخله آموزشی به (6/8SD=)8/87 رسید و اختلاف آماری معنی داری بین آنها مشاهده شد(0001/0=p)(جدول 2).
نتیجه گیری: نتایج بیانگر تأثیر مثبت مداخله آموزشی بر افزایش دانش و بهبود نگرش بیماران در مورد بیماری فشار خون است و ضروری است که در برنامه درمان این بیماران مورد توجه قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: پرفشاری خون، مداخله آموزشی، دانش، نگرش. |
|
متن کامل [PDF 260 kb]
(5390 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/11/21 | پذیرش: 1393/2/26
|
|
|
|