:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 74-83 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسۀ تأثیر آموزش بهداشت به دو روش آموزش حضوری و پیامکی بر سبک زندگی و میزان فشارخون پرسنل نظامی مستعد به فشارخون بالا
محسن صفاری ، هرمز سنایی نسب ، حجت رشیدی جهان ، محمدحسن حاجی جعفرنمازی ، مجتبی سپندی ، محمد صمدی ، اسفندیار آزاد مرزآبادی
چکیده:   (312 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از مداخلات اساسی برای کاهش شیوع فشارخون بالا، آموزش سبک زندگی سالم است. مطالعۀ حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش حضوری و پیامکی بر میزان فشارخون و سبک زندگی تعدادی از نیروهای نظامی مستعد به فشارخون بالا صورت گرفت. 
مواد و روش‌ها: در قالب یک مطالعۀ نیمه‌تجربی، تعداد 100 نفر از نیروهای نظامی به‌طور تصادفی به دو گروه آموزش حضوری و آموزش پیامکی تقسیم شدند. ارزیابی اولیه با استفاده از اندازه‌گیری میزان فشارخون سیستولیک و دیاستولیک در هر دو گروه همراه با سنجش شاخص‌هایی مثل سبک زندگی، شاخص توده بدنی و میزان فعالیت فیزیکی صورت گرفت. سپس دو گروه در قالب دو شیوۀ آموزش حضوری و آموزش پیامکی مورد مداخله قرار گرفتند و پس از گذشت سه ماه از پایان مداخله، بار دیگر متغیرهای مطالعه ارزیابی شدند. 
یافته‌ها: میانگین فشارخون سیستولیک در هردو گروه آموزش حضوری و آموزش پیامکی، در بازۀ زمانی قبل تا بعد از مداخله، کاهش معنی‌داری را نشان داد. متغیرهای وزن، شاخص توده بدنی و سطح فعالیت فیزیکی نیز در هر دو گروه، تغییرات مثبت جالب‌توجهی را از قبل تا بعد از مداخلۀ آموزشی نشان دادند. نمرۀ کلی سبک زندگی در هر دو گروه بهبود عمده‌ای را نشان داد؛ ولی در گروه آموزش پیامکی، تغییر محسوسی در ابعاد مربوط به مسئولیت‌پذیری سلامت، رشد معنوی و روابط بین فردی ملاحظه نشد. 
نتیجه‌گیری: روش آموزش پیامکی می‌تواند تا حدودی همانند روش آموزش حضوری در ایجاد تغییر در برخی از رفتارهای مربوط به سبک زندگی و به‌تبع آن کنترل فشارخون مؤثر واقع شود. 

 

واژه‌های کلیدی: پیش‌فشارخون، پیامک، سبک زندگی، پرسنل نظامی، آموزش بهداشت، آموزش حضوری
متن کامل [PDF 2671 kb]   (243 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت



XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها