[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 92-84 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی معنادرمانی فرانکل بر سلامت (کاهش آمادگی اعتیاد و افزایش به‌زیستی روان‌شناختی) دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی
پریدخت اصالتی ، علی عرب* ، ولی مهدی‌نژاد
چکیده:   (5070 مشاهده)
زمینه و هدف: افسردگی، یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی است که می‌تواند باعث افزایش آمادگی اعتیاد و کاهش به‌زیستی روان‌شناختی شود. برای بهبود وضعیت روان‌شناختی افراد، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها معنادرمانی است. درنتیجه پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی معنادرمانی فرانکل بر کاهش آمادگی اعتیاد و افزایش به‌زیستی روان‌شناختی دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعۀ نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعۀ پژوهش، دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی دانشگاه فرهنگیان پردیس بیرجند در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بودند که ۳۰ نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش، ۸ جلسۀ ۹۰دقیقه‌ای (هفته‌ای دو جلسه) با روش معنادرمانی فرانکل آموزش دید. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های افسردگی، آمادگی اعتیاد و به‌زیستی روان‌شناختی بودند. داده‌ها با روش‌های آزمون تی و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌ها از نظر آمادگی اعتیاد و به‌زیستی روان‌شناختی تفاوت معنی‌داری وجود داشت. به‌عبارت دیگر، معنادرمانی فرانکل باعث کاهش معنی‌دار آمادگی اعتیاد (0/001< P  و 75/10 = F) و افزایش معنی‌دار به‌زیستی روان‌شناختی (0/001< P  و 73/63 = F) دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی شد.

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اثربخشی معنادرمانی فرانکل بر کاهش آمادگی اعتیاد و افزایش به‌زیستی روان‌شناختی بود. بنابراین مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش معنادرمانی فرانکل برای کاهش آمادگی اعتیاد و افزایش به‌زیستی روان‌شناختی دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: معنادرمانی، سلامت، اعتیاد، به‌زیستی روان‌شناختی، افسردگی
متن کامل [PDF 2719 kb]   (2780 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مداخلات ارتقای سلامت
دریافت: 1397/9/3 | پذیرش: 1397/10/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esalati P, Arab A, Mehdinezhad V. Effectiveness of Frankl’s Logotherapy on Health (Decreasing Addiction Potential and Increasing Psychological Well-being) of Students with Depression. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 7 (1) :84-92
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1106-fa.html

اصالتی پریدخت، عرب علی، مهدی‌نژاد ولی. اثربخشی معنادرمانی فرانکل بر سلامت (کاهش آمادگی اعتیاد و افزایش به‌زیستی روان‌شناختی) دانشجویان دختر مبتلا به افسردگی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (1) :84-92

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1106-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645