:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 117-109 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان
حسین رستمی* ، ایت الله فتحی ، ایاز خیری
چکیده:   (5018 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به‌منظور بررسی اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی در کاهش پرخاشگری و افزایش سلامت روانی سربازان پادگان ۳۲۱ اشراف نیروی زمینی ارتش مرند انجام یافت. 
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون همراه با گروه کنترل است. به‌منظور دستیابی به این هدف از میان تمامی سربازان پادگان ۳۲۱ اشراف نیروی زمینی ارتش مرند که به تعداد ۱۵۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ بود، براساس جدول مورگان ۲۵۰ نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و آزمون پرخاشگری و سلامت روانی بین آنها انجام شد. از این تعداد ۳۰ نفر از سربازانی که در آزمون پرخاشگری و سلامت روانی نمرات بالاتری کسب کرده بودند، انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. جلسات آموزش گروهی به‌صورت یک جلسه در هفته، ۸ جلسۀ ۹۰دقیقه‌ای برگزار شد. پس از آن هر دو گروه آزمون و کنترل در معرض اجرای پس‌آزمون قرار گرفتند. پرسش‌نامۀ پرخاشگری باس و پری (AQ) و پرسش‌نامۀ سلامت روانی گلدبرگ و هیلر در دو گروه اجرا شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون کوواریانس چندمتغیره  استفاده شد. 
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش ذهن‌آگاهی بر مؤلفه‌های پرخاشگری بین سربازان نیروی نظامی در سطح معنی‌داری ۰/
۰۵>P تأثیر داشت. همچنین آموزش ذهن‌آگاهی بر مؤلفه‌های سلامت روانی بین سربازان نیروی نظامی در سطح معنی‌داری  ۰/۰۵>P تأثیر داشت. 
نتیجه‌گیری: نتیجه گرفته می‌شود که به‌کارگیری فنون و آموزش‌های ذهن‌آگاهی بر کاهش پرخاشگری و بهبود سلامت روانی بین سربازان مؤثر است.

 
واژه‌های کلیدی: درمان ذهن‌آگاهی، پرخاشگری و سلامت روانی
متن کامل [PDF 2672 kb]   (3215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ارتباطات سلامت
دریافت: 1397/9/6 | پذیرش: 1397/10/15



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها