تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون
|
فاطمه السادات حسینی ، حسین فرشیدی ، تیمور آقاملایی* ، عبدالحسین مدنی ، امین قنبررنژاد |
|
|
چکیده: (18211 مشاهده) |
زمینه و هدف: فشارخون بالا در جوامع رو به افزایش است و با سبک زندگی افراد
رابطه تنگاتنگی دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس
الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در
مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان جهرم بود.
مواد و روشها: در این مطالعه مداخله ای 40 بیمار در گروه مداخله و 40 بیمار در
گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید طراحی
و در گروه مداخله اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محققساخته شامل
سؤالاتی درزمینۀ مشخصات جمعی تشناختی بیماران و سازه های الگوی پرسید–
پروسید بود. داد هها در دو نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری شد.
داده ها به وسیله آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کایاسکوئر با استفاده از
نر مافزار SPSS19 مورد تجزی ه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمرات عوامل مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل
تقوی تکننده و عوامل قادرکننده در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش
معناداری داشت ) 05 / p<0 (. همچنین افزایش معناداری در میزان فعالیت جسمی
بیماران گروه مداخله و بهبودی قاب لتوجهی در رژیم غذایی آن ها نسبت به گروه
کنترل مشاهده شد ) 05 / .)p<0
نتیجه گیری: آموزش بر اساس الگوی پرسید- پروسید در افزایش عوامل
مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل تقوی تکننده و قادرکننده در بیماران مبتلا
به پرفشاری خون و همچنین تغییر سبک زندگی آ نها به ویژه درزمینۀ افزایش
فعالیت جسمی و بهبود رژیم غذایی مؤثر است. |
|
واژههای کلیدی: الگوی پرسید–پروسید، آموزش، پرفشاری خون، سبک زندگی |
|
متن کامل [PDF 551 kb]
(7653 دریافت)
|
دریافت: 1393/1/28 | پذیرش: 1393/5/11
|
|
|
|