:: دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 27-17 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون
فاطمه السادات حسینی ، حسین فرشیدی ، تیمور آقاملایی* ، عبدالحسین مدنی ، امین قنبررنژاد
چکیده:   (18211 مشاهده)
زمینه و هدف: فشارخون بالا در جوامع رو به افزایش است و با سبک زندگی افراد رابطه تنگاتنگی دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید بر تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به پرفشاری خون در مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان جهرم بود. مواد و روشها: در این مطالعه مداخله ای 40 بیمار در گروه مداخله و 40 بیمار در گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید-پروسید طراحی و در گروه مداخله اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محققساخته شامل سؤالاتی درزمینۀ مشخصات جمعی تشناختی بیماران و سازه های الگوی پرسید– پروسید بود. داد هها در دو نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری شد. داده ها به وسیله آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی و کایاسکوئر با استفاده از نر مافزار SPSS19 مورد تجزی ه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمرات عوامل مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل تقوی تکننده و عوامل قادرکننده در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت ) 05 / p<0 (. همچنین افزایش معناداری در میزان فعالیت جسمی بیماران گروه مداخله و بهبودی قاب لتوجهی در رژیم غذایی آن ها نسبت به گروه کنترل مشاهده شد ) 05 / .)p<0 نتیجه گیری: آموزش بر اساس الگوی پرسید- پروسید در افزایش عوامل مستعدکننده )آگاهی و نگرش(، عوامل تقوی تکننده و قادرکننده در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و همچنین تغییر سبک زندگی آ نها به ویژه درزمینۀ افزایش فعالیت جسمی و بهبود رژیم غذایی مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: الگوی پرسید–پروسید، آموزش، پرفشاری خون، سبک زندگی
متن کامل [PDF 551 kb]   (7653 دریافت)    

دریافت: 1393/1/28 | پذیرش: 1393/5/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها