[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 7-1399 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 272-282 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدلی به منظور ارتقای آموزش اخلاق در مدارس(پژوهشی ترکیبی)
آریادخت قیومی بیدهندی ، اعلاالدین اعتماد اهری*
چکیده:   (2780 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت اخلاق در موفقیت و کارایی سازمان¬های آموزشی، هدف از این تحقیق ارائه مدلی به منظور ارتقای آموزش اخلاق در مدارس بود.

مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع ترکیبی اکتشافی متوالی بود. جامعۀ آماری در بخش نخست پژوهش(کیفی)، 20 نفر از متخصصان آموزش و پرورش شهر تهران بودند که  به روش نمونه گیری هدفمند با توجه به اصل اشباع انتخاب شدند. در بخش کمی،300 نفر ازدانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تهران به روش نمونه¬گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، شامل مصاحبه نیمه ساختار بود بود. در بخش کمی، از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد که روایی صوری آن از طریق اجرای آزمایشی پرسشنامه، روایی محتوی پرسشنامه از طریق قضاوت خبرگان  و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت؛ همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روش بازآزمایی محاسبه  شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها در بخش کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا  انجام پذیرفت و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و آزمون t  تک نمونه ای  با استفاده از نرم افزارهای SPSS-V22 و Lisrel-V8/8 انجام پذیرفت.

یافته¬ها: نتایج نشان داد که آموزش اخلاق شامل 4 بعد  آموزشی، اجتماعی، محیطی و اعتقادی است که مولفه¬های مربوط به بعد آموزشی (معلم، برنامه درسی، فضای کلاس درس، مدیریت مدرسه)، مولفه¬های بعد اجتماعی(ارزشهای گروهی، همدلی، اعتماد اجتماعی، احترام به یکدیگر)، مولفه¬های بعد محیطی(جو اخلاقی، تشویق و تنبیه، سطح سواد و درآمد والدین، پایگاه اقتصادی- اجتماعی فرد) و  مولفه¬های بعد اعتقادی(پایبندی به ارزشهای دینی، باورهای مذهبی و عفاف) است.

نتیجه¬گیری: یافته¬های پژوهش نشان دادند که مدل ارائه شده در این تحقیق برای ارتقاء آموزش اخلاق در مدارس، از برازش مطلوبی برخوردار است.

 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، مدل های آموزشی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 793 kb]   (1478 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت رفتار (رفتار سالم)
دریافت: 1399/2/26 | پذیرش: 1399/3/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghayumi-Bidhendi A, Etemad-Ahari A. Providing a Model for Promoting Ethics Education in Schools (combined research). Iran J Health Educ Health Promot 2020; 8 (3) :282-272
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1499-fa.html

قیومی بیدهندی آریادخت، اعتماد اهری اعلاالدین. ارائه مدلی به منظور ارتقای آموزش اخلاق در مدارس(پژوهشی ترکیبی). آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1399; 8 (3) :282-272

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-1499-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 7-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645