[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش مادران به دو روش روتین و استانداردشده در ارتقاء خودکارآمدی تغذیه‌ی انحصاری با شیر مادر: یک مطالعه‌ی کارآزمایی در عرصه
فهیمه ستاری ، علی عالمی ، محمد مطلبی ، میترا دوگونچی*
چکیده:   (169 مشاهده)
زمینه و هدف: خودکارآمدی شیردهی، احساس اطمینان مادر به توانایی خود به شیردهی می‌باشد. خودکارآمدی شیردهی متغیری قابل تعدیل و مؤثر بر تغذیه‌ی انحصاری است و با برنامه‌ی آموزشی صحیح می‏توان آن را افزایش داد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه‌ی تاثیر آموزش به دو روش روتین و استانداردشده در ارتقاء خودکارآمدی تغذیه‌ی انحصاری با شیر مادر در مادران انجام شد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی کارازمایی در عرصه بر روی ۵۵ نفر از مادران دارای کودک زیر ۲ ماه مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهر تربت‌جام با روش نمونه‏گیری تصادفی در سال ۱۴۰۱ انجام شد. مداخله‌ی آموزشی در قالب چهار جلسه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای به‌صورت دو جلسه در هفته، بر اساس روش استاندارد  ISO۱۰۰۱۵ ارائه شد. ابزار جمع‏آوری داده‌ها پرسشنامه‌ی اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه‌ی استاندارد خودکارآمدی شیردهی دنیس بود که قبل از مداخله و یک ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS۲۴ و با استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس اندازه‌های تکراری، من‌ویتنی و کای‌دو تجزیه‌وتحلیل شد.

یافته‌ها: پس از آموزش به روش استانداردشده، میانگین خودکارآمدی به‌صورت معنی‌داری بیشتر از قبل از آموزش بوده است (۰/۰۱>p) که نشان می‌دهد آموزش مادران به‌روش استانداردشده باعث ارتقاء خودکارآمدی تغذیه‌ی انحصاری با شیر مادر شده است. اما میانگین خودکارآمدی مادرانی که به‌روش روتین آموزش دیده بودند قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی‏داری نداشته است.

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه‌ی حاضر نشان داد که آموزش مادران به‌روش استانداردشده به‌دلیل انجام نیازسنجی در این روش و شناسایی نیازهای مادران در زمینه‌ی شیردهی و آموزش مادران براساس نیازهای شناسایی‌شده باعث ارتقاء خودکارآمدی تغذیه انحصاری با شیرمادر می‏شود.
واژه‌های کلیدی: تغذیه‌ی انحصاری با شیر مادر، خودکارآمدی، روش استاندارد ISO10015
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1403/7/20 | پذیرش: 1403/12/3
فهرست منابع
1. Mothers' guide to breastfeeding.Answers to the common questions of mothers of the Ministry of Health and Medical Education, Deputy of Health - Office of Population, Family and School Health. Office of Child Health and Promotion of Breastfeeding. 2018;8(1):74-81.
2. Zeidi I, Hajiagha A, Zeidi B. Effectiveness of educational intervention on exclusive breast feeding in primipara women: application of planned behavior theory. 2015.
3. Rahimi T, Dehdari T, Faryabi R, Ghazvinian L. The applicability of the theory of planned-behavior in predicting the intention to exclusive breast-feeding among pregnant women in Qom in 2014. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2015;14(4):299-310.
4. Salehi F, Motaghi Z, Keramat A, Goli S, Rasouli M, Hoseini Z, et al. Comparing the effect of talks and motivational interviews on self-efficacy of exclusive maternal breastfeeding in primiparous women. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2019;29(171):45-57.
5. Hashemzadeh M. Effect of educational package on breastfeeding self-efficacy in postpartum period. Payesh (Health Monitor). 2014;13(2):221-8.
6. Akhlaghi F, Ebrahimzadeh S, Baghani R, Azhari S, Salehi Federdi J. Comparing the effects of hands-on and hands-off breastfeeding methods on self-efficacy in primiparous mothers. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2019;17(4):248-55.
7. Aghababaei S, Khodakarami B, Farhadian M, Kamali M. Effectivness of counseling on mother's breastfeeding self-efficacy. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2020;28(4):84-91. [DOI:10.30699/ajnmc.28.4.84]
8. Öztürk R, Ergün S, Özyazıcıoğlu N. Effect of antenatal educational intervention on maternal breastfeeding self-efficacy and breastfeeding success: a quasi-experimental study. Revista da Escola de Enfermagem da USP. 2022;56:e20210428. [DOI:10.1590/1980-220x-reeusp-2021-0428] [PMID] []
9. Turkamannezhad Sabzevari M, Khosrojerdi M, AZIZI F. Comparison the Effect of Nursing Record Educatoin Based on Critical Thinking with Routine Educatoin on Nurses and Midwives Record Skills in Sabzevar Mobini Hospital. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2021;28(3):425-30.
10. Vajargah KF. Beyond Reconceptualization: Recontextualization/Multicontextualization of Curriculum Studies in Iran (Toward New Curriculum Ecosystems). TCI (Transnational Curriculum Inquiry). 2020;17(2):57-72.
11. Farrag NH, Haile ZT, Ice G, Berryman D, Ruhil AV, Fadl N. Association Between Exclusive Breastfeeding and Acute Respiratory Infections Among Infants Under the Age of 6 Months. Breastfeeding Medicine. 2024;19(1):26-32. [DOI:10.1089/bfm.2023.0202] [PMID]
12. KOHAN S, HEIDARI Z, KESHVARI M, DOLATI A. Promoting breastfeeding empowerment in primiparus women: effect of family-center education and support. 2016.
13. Khorshidifard M, Sadat Z, Shabanian M, Nasiri S. The relationship between childbirth satisfaction and breastfeeding self-efficacy in women referring to comprehensive health centers in Kashan. Armaghane Danesh. 2022;27(1):84-96. [DOI:10.52547/armaghanj.27.1.84]
14. McQueen KA, Dennis CL, Stremler R, Norman CD. A pilot randomized controlled trial of a breastfeeding self‐efficacy intervention with primiparous mothers. Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing. 2011;40(1):35-46. [DOI:10.1111/j.1552-6909.2010.01210.x] [PMID]
15. Parsa P, Masoumi Z, Parsa N, Parsa B. Parents' health beliefs influence breastfeeding patterns among Iranian women. Oman medical journal. 2015;30(3):187. [DOI:10.5001/omj.2015.40] [PMID] []
16. Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Advances in behaviour research and therapy. 1978;1(4):139-61. [DOI:10.1016/0146-6402(78)90002-4]
17. Kavehzadeh MS, Tarrahi MJ, Ghadami A. Web-Based Application Learning: A New Approach to Promote Learning the Basic Principles of Laparoscopic Surgery Equipment and Tools. 2023. [DOI:10.21203/rs.3.rs-3078068/v1]
18. Bastani F, Rahmatnejad L, Jahdi F, Haghani H. Breastfeeding self efficacy and perceived stress in primiparous mothers. Iran Journal of Nursing. 2008;21(54):9-24.
19. Blyth R, Creedy DK, Dennis CL, Moyle W, Pratt J, De Vries SM. Effect of maternal confidence on breastfeeding duration: An application of breastfeeding self‐efficacy theory. Birth. 2002;29(4):278-84. [DOI:10.1046/j.1523-536X.2002.00202.x] [PMID]
20. Dennis CLE. Identifying predictors of breastfeeding self‐efficacy in the immediate postpartum period. Research in nursing & health. 2006;29(4):256-68. [DOI:10.1002/nur.20140] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.GMU.REC.1401.034


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4689