[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر سواد سلامت و انجام آزمایش دیابت در میان افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت
نرگس عبدالملکی ، افشین بهمنی* ، سیران نیلی ، آرزو فلاحی
چکیده:   (159 مشاهده)
زمینه و هدف: عدم تشخیص به‌موقع دیابت، ازجمله مشکلات عمده ای است که در رابطه با این بیماری وجود دارد. تشخیص زودهنگام می‌تواند عوارض ناشی از بیماری را کاهش دهد. این مطالعه با هدف تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در انجام آزمایش دیابت در افراد درمعرض خطر و ارتباط آن با سواد سلامت در شهرستان قروه انجام شده است.

مواد و روش ها: این مطالعه‌ی مداخله ای بر روی ۲۸۲ نفر از افراد در معرض خطر دیابت که به‌روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب و پس از تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل انجام شده است. مداخله‌ی آموزشی بر اساس سازه‌های مدل طی ۴ جلسه‌ی آموزشی انجام و داده‌ها با استفاده از ۳ پرسشنامه شامل پرسشنامه‌ی اطلاعات جمعیت شناختی و عوامل خطر، پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده (TPB) و پرسشنامه‌ی سواد سلامت در سه مرحله‌ی پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری جمع‌آوری گردید. از روش‌های صوری و اعتبار محتوا برای اطمینان از روایی پرسشنامه‌ی پژوهشگرساخته استفاده شد. پایایی به‌روش همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) تائید شد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های تحلیلی در نرم افزار آماری SPSS نسخه‌ی ۲۶ تجزیه‌وتحلیل شد.

یافته ها: میانگین و انحراف‌معیار سن افراد تحت مطالعه در گروه کنترل ۹/۳۳±۴۵/۳۳ سال و در گروه مداخله ۹/۰۵± ۴۶/۶۳ سال بود. نتایج نشان داد که بعد از مداخله‌ی آموزشی میانگین نمره‌ی آگاهی (۰۰۰/۰ =P)، نگرش (۰۰۰/۰ =P)، هنجار ذهنی (۰۰۰/۰ =P)، کنترل رفتاری درک‌شده (۰۰۰/۰ =P)، قصد (۰۰۰/۰ =P)، و رفتار (۰۰۰/۰ =P)، در دو گروه مداخله و کنترل با هم اختلاف معنی‌دار داشتند. نتایج اثرات درون‌گروهی برای سازه‌های مدل و آگاهی نشان داد که اثر زمان و اثر توام زمان و مداخله معنی‌دار می‌باشد. اثرات برون‌گروهی نیز نشان داد دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی‌داری دارند (۰۰۰/۰ =P).

نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه‌ی حاضر نشان داد که مداخلات آموزشی مبتنی بر TPB، بدون در نظر گرفتن سواد سلامت می‌تواند به طراحی یک برنامه‌ی آموزشی برای افراد در معرض خطر، برای انجام آزمایش دیابت کمک کند. بنابراین، توجه به متغیرهای مذکور در طراحی مداخلات آموزشی ضروری به‌نظر می‌رسد.
 
واژه‌های کلیدی: سواد سلامت، تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، دیابت، افراد در معرض خطر
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1403/7/13 | پذیرش: 1403/12/8
فهرست منابع
1. Care D. Classification and diagnosis of diabetes. Diabetes Care. 2017;40 (Suppl 1):S11-S24. [DOI:10.2337/dc17-S005] [PMID]
2. Lin C-H, Wei J-N, Fan K-C, Fang C-T, Wu W-C, Yang C-Y, et al. Different cutoffs of hypertension, risk of incident diabetes and progression of insulin resistance: a prospective cohort study. Journal of the Formosan Medical Association. 2022;121 (1):193-201. [DOI:10.1016/j.jfma.2021.02.022] [PMID]
3. Chung WK, Erion K, Florez JC, Hattersley AT, Hivert M-F, Lee CG, et al. Precision medicine in diabetes: a consensus report from the American Diabetes Association (ADA) and the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Diabetes care. 2020;43 (7):1617-35. [DOI:10.2337/dci20-0022] [PMID] []
4. Prevention C. National diabetes statistics report. Atlanta, GA: Centers for Disease Control and Prevention, US Department of Health and Human Services. 2020.
5. Federation ID. IDF diabetes atlas, tenth. International Diabetes. 2021.
6. Abiodun OO, Olaogun A, Akinpelu A. Educational intervention impacts on knowledge and performance of self-care practices among type 2 diabetes mellitus patients in selected hospitals in southwestern, Nigeria. Int J Diabetes Clin Res. 2020;7 (124):10.23937. [DOI:10.23937/2377-3634/1410124]
7. Febrian ME, Ferdinan FX, Sendani GP, Suryanigrum KM, Yunanda R. Diabetes prediction using supervised machine learning. Procedia Computer Science. 2023;216:21-30. [DOI:10.1016/j.procs.2022.12.107]
8. Khamseh ME, Sepanlou SG, Hashemi-Madani N, Joukar F, Mehrparvar AH, Faramarzi E, et al. Nationwide prevalence of diabetes and prediabetes and associated risk factors among Iranian adults: analysis of data from PERSIAN cohort study. Diabetes Therapy. 2021;12:2921-38. [DOI:10.1007/s13300-021-01152-5] [PMID] []
9. Janahmadi Z, Nekooeian A, Mozafari M. Hydroalcoholic extract of Allium eriophyllum leaves attenuates cardiac impairment in rats with simultaneous type 2 diabetes and renal hypertension. Research in pharmaceutical sciences. 2015;10 (2):125-33. [DOI:10.1177/1934578X1501000232]
10. Dekamini F, Ehsanifar M. Comparison of the Efficiency of Data Mining Algorithms in Predicting the Diagnosis of Diabetes. Iranian Journal of Diabetes and Metabolism. 2021;21 (4):264-75.
11. Hagelsieb-Escalera E. The development of the barriers and facilitators to Diabetes Screening Survey: The University of Texas at El Paso; 2014.
12. Organization WH. First-ever global coverage targets for diabetes adopted at the 75th World Health Assembly. May 2022.
13. WHO. Diabetes, Key facts. World Health Organization Available at: https://wwwwhoint/news -room/fact -sheets/ detail/ diabetes 2021.
14. Marciano L, Camerini A-L, Schulz PJ. The role of health literacy in diabetes knowledge, self-care, and glycemic control: a meta-analysis. Journal of general internal medicine. 2019;34:1007-17. [DOI:10.1007/s11606-019-04832-y] [PMID] []
15. Liu C, Wang D, Liu C, Jiang J, Wang X, Chen H, et al. What is the meaning of health literacy? A systematic review and qualitative synthesis. Family medicine and community health. 2020;8 (2). [DOI:10.1136/fmch-2020-000351] [PMID] []
16. WHO. Closing the gap in a generation: health equity through action on the social eterminants of health: Commission on Social Determinants of Health final report. Geneva: World Health Organization; 2008 [available. 2008.
17. Nutbeam D. Health literacy as a public health goal: a challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health promotion international. 2000;15 (3):259-67. https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.183 [DOI:10.1093/heapro/15.3.259]
18. Nutbeam D. The evolving concept of health literacy. Retrieved from. 2013.
19. Wang R-H, Hsu H-C, Lee Y-J, Shin S-J, Lin K-D, An L-W. Patient empowerment interacts with health literacy to associate with subsequent self-management behaviors in patients with type 2 diabetes: a prospective study in Taiwan. Patient education and counseling. 2016;99 (10):1626-31. [DOI:10.1016/j.pec.2016.04.001] [PMID]
20. Bagnasco A, Di Giacomo P, Da Rin Della Mora R, Catania G, Turci C, Rocco G, et al. Factors influencing self‐management in patients with type 2 diabetes: a quantitative systematic review protocol. Journal of advanced nursing. 2014;70 (1):187-200. [DOI:10.1111/jan.12178] [PMID]
21. Yee L, McGuire J, Taylor S, Niznik C, Simon M. Factors promoting diabetes self-care among low-income, minority pregnant women. Journal of Perinatology. 2016;36 (1):13-8. [DOI:10.1038/jp.2015.134] [PMID]
22. Caussidier C, Hage FE, Munoz F, Remki L, Larribi R, Khzami S-E, et al. In search of a health education model: teachers' conceptions in four Mediterranean countries. Global Health Promotion. 2011;18 (4):5-15. [DOI:10.1177/1757975911422962] [PMID]
23. Si H, Shi J-g, Tang D, Wu G, Lan J. Understanding intention and behavior toward sustainable usage of bike sharing by extending the theory of planned behavior. Resources, Conservation and Recycling. 2020;152:104513. [DOI:10.1016/j.resconrec.2019.104513]
24. Ajzen I. The theory of planned behaviour: Reactions and reflections. Taylor & Francis; 2011. p. 1113-27. [DOI:10.1080/08870446.2011.613995] [PMID]
25. Khakzadi H, Morshedi H. Association between health literacy and theory of planned behavior with self-care behaviors in Type 2 diabetic patients. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. 2019;6 (4):33-46.
26. Zeidi IM, Morshedi H, Otaghvar HA. A theory of planned behavior-enhanced intervention to promote health literacy and self-care behaviors of type 2 diabetic patients. Journal of preventive medicine and hygiene. 2020;61 (4):E601.
27. Chaleshgar-kordasiabi M, Ramezani A, Bakhshavand A. Relationship between health literacy and self-care behaviors in patients with type 2 diabetes. J Health Syst Res. 2020;15 (4):262-71.
28. Ghaedi M, Banihashemi F, Latifi M, Soleymaninejad M. The relationship between health literacy and self-care among patients with type 2 diabetes residing in the city of Bastak. 2016.
29. Hoe CYW, Ahmad B, Watterson J. The use of videos for diabetes patient education: A systematic review. Diabetes/Metabolism Research and Reviews. 2024;40 (2):e3722. [DOI:10.1002/dmrr.3722] [PMID]
30. Hill-Briggs F, Adler N, Berkowitz S, Chin M, Gary-Webb T, Navas-Acien A. & Haire-Joshu, D. (2021). Social determinants of health and diabetes: a scientific review. Diabetes care.44 (1):258. [DOI:10.2337/dci20-0053] [PMID] []
31. Akbar H, Anderson D, Gallegos D. Predicting intentions and behaviours in populations with or at-risk of diabetes: A systematic review. Preventive medicine reports. 2015;2:270-82. [DOI:10.1016/j.pmedr.2015.04.006] [PMID] []
32. Zeidi IM, Morshedi H, Otaghvar HA. A theory of planned behavior-enhanced intervention to promote health literacy and self-care behaviors of type 2 diabetic patients. Journal of preventive medicine and hygiene. 2021;61 (4):E601.
33. Ahmadi A, Niknami S, Ghaffari M. Determinants of self-care behaviors among people with type II diabetes: a one-decade systematic review. Journal of Diabetes Nursing. 2021;9 (3):1604-21.
34. Powell CK, Hill EG, Clancy DE. The relationship between health literacy and diabetes knowledge and readiness to take health actions. The diabetes educator. 2007;33 (1):144-51. [DOI:10.1177/0145721706297452] [PMID]
35. Alavi Nia M, Ghotbi M, Mahdavi-Hezaveh A, Kermanchy J, Nasli-Esfahani E, Yarahmadi S. The national program to prevent and control type 2 diabetes. Implemented in Urban areas, Spring. 2012:22-9.
36. Ajzen I. Constructing a theory of planned behavior questionnaire. Amherst, MA; 2006.
37. Grove SK, Burns N, Gray JR. The practice of nursing research-E-book: Appraisal, synthesis, and generation of evidence: Elsevier Health Sciences; 2012.
38. Montazeri A, Tavousi M, Rakhshani F, Azin SA, Jahangiri K, Ebadi M, et al. Health Literacy for Iranian Adults (HELIA): development and psychometric properties. 2014.
39. Alavinia S, Ghotbi M, Mahdavi Hazaveh A, Kermanci J, Nasli Esfahani E, Sh Y. National program for the prevention and control of type 2 diabetes, implemented in urban areas. Tehran Sepidberg Publications. 2012.
40. Rastegar KE, Bagheri S, Zokaie M, Karimi Z. Effect of educational intervention on traffic accidents prevention: Theory of planned behavior. Chronic Diseases Journal. 2022:139-47.
41. Xu J, Pan Y, Li Q. Influencing factors of health screening among retirees: An extended TPB approach. Frontiers in Public Health. 2024;12:1320920. [DOI:10.3389/fpubh.2024.1320920] [PMID] []
42. Rezaei H, Negarandeh R, Pasheypoor S, Kazemnejad A. Effect of educational program based on the theory of planned behavior on prostate cancer screening: A randomized clinical trial. International Journal of Preventive Medicine. 2020;11 (1):146. [DOI:10.4103/ijpvm.IJPVM_137_19] [PMID] []
43. Kamyab A, Mohammadkhah F, Asadi S, Ghalehgolab F, Khani Jeihooni A. The Effect of an Educational Intervention on Breast Cancer Screening of Rural Women: Application of the Theory of Planned Behavior. Cancer Control. 2024;31:10732748241266788. [DOI:10.1177/10732748241266788] [PMID] []
44. Khani Jeihooni A, Moayedi ZS, Momenabadi V, Ghalegolab F, Afzali Harsini P. Effect of educational intervention based on theory of planned behavior (TPB) on doing Breast self-examination in a sample of Iranian women. Breast cancer: basic and clinical research. 2023;17:11782234221145417. [DOI:10.1177/11782234221145417] [PMID] []
45. MohammadniaMotlagh K, Shamsi M, Roozbahani N, Karimi M, Moradzadeh R. Effect of theory-based education on promoting a healthy lifestyle in pre-diabetic women: RCT. BMC Women's Health. 2022;22 (1):29. [DOI:10.1186/s12905-022-01608-1] [PMID] []
46. Blanks SH, Treadwell H, Bazzell A, Graves W, Osaji O, Dean J, et al. Community Engaged Lifestyle Modification Research: Engaging Diabetic and Prediabetic African American Women in Community‐Based Interventions. Journal of Obesity. 2016;2016 (1):3609289. [DOI:10.1155/2016/3609289] [PMID] []
47. Debussche X, Besançon S, Balcou-Debussche M, Ferdynus C, Delisle H, Huiart L, et al. Structured peer-led diabetes self-management and support in a low-income country: The ST2EP randomised controlled trial in Mali. PLoS One. 2018;13 (1):e0191262. [DOI:10.1371/journal.pone.0191262] [PMID] []
48. Ranjbar F, Karimi M, Zare E, Ghahremani L. The effect of educational intervention based on the behavioral reasoning theory on self-management behaviors in type 2 diabetes patients: a randomized controlled trial. BMC Public Health. 2024;24 (1):1761. [DOI:10.1186/s12889-024-19207-0] [PMID] []
49. Moraes N, Souza G, Brito F, Antonio Júnior M, Cipriano A, Costa N, et al. Knowledge and self-care in diabetes mellitus and their correlations with sociodemographic, clinical and treatment variables. Diabetes. 2020;6:1-6. [DOI:10.15761/DU.1000145]
50. Kolahdooz M, Keshavarz Mohammadi N. Comparison of knowledge and dietary behaviors in diabetics and healthy subjects in Neyshabur City (Iran). Qom University of Medical Sciences Journal. 2018;12 (10):66-75. [DOI:10.29252/qums.12.10.66]
51. Sanaeinasab H, Saffari M, Dashtaki Ma, Pakpour AH, Karimi Zarchi A, O'Garo KGN, et al. A theory of planned behavior‐based program to increase physical activity in overweight/obese military personnel: A randomised controlled trial. Applied Psychology: Health and Well‐Being. 2020;12 (1):101-24. [DOI:10.1111/aphw.12175] [PMID]
52. White KM, Terry DJ, Troup C, Rempel LA, Norman P, Mummery K, et al. An extended theory of planned behavior intervention for older adults with type 2 diabetes and cardiovascular disease. Journal of aging and physical activity. 2012;20 (3):281-99. [DOI:10.1123/japa.20.3.281] [PMID]
53. Khalaf FR, Fahmy HM, Ibrahim AK, Mohamed GA, El Sayed Ez Eldeen M, Elkady A, et al. Does a diabetic retinopathy educational program raise awareness among elderly diabetic patients? Diabetes, metabolic syndrome and obesity: targets and therapy. 2019:1867-75. [DOI:10.2147/DMSO.S208072] [PMID] []
54. Zwarenstein M, Shiller SK, Croxford R, Grimshaw JM, Kelsall D, Paterson JM, et al. Printed educational messages aimed at family practitioners fail to increase retinal screening among their patients with diabetes: a pragmatic cluster randomized controlled trial [ISRCTN72772651]. Implementation Science. 2014;9:1-9. [DOI:10.1186/1748-5908-9-87] [PMID] []
55. Maleki F, Nodeh ZH, Rahnavard Z, Arab M. Effectiveness of training on preventative nutritional behaviors for type-2 diabetes among the female adolescents: Examination of theory of planned behavior. Medical journal of the Islamic Republic of Iran. 2016;30:349.
56. Taghipour A, Shahroudi MV, Tabesh H, Safari-Moradabadi A, Anbarani MA. The effect of educational intervention based on the theory of planned behavior and stages of change construct on women's physical activity. Journal of Education and Health Promotion. 2019;8 (1):195. [DOI:10.4103/jehp.jehp_45_19] [PMID] []
57. Pooreh S, Nodeh ZH. Impact of education based on theory of planned behavior: an investigation into hypertension-preventive self-care behaviors in Iranian girl adolescent. Iranian journal of public health. 2015;44 (6):839.
58. Mahmoodi H, Negarandeh R, Javaheri M, Sharifi P, Ghanei R, AminPour A, et al. Examining the relation of health literacy with outcomes of diabetes among type 2 diabetes patients in Saqez, western Iran, 2011. Nursing And Midwifery Journal. 2014;12 (1):56-62.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.MUK.REC.1403.048


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4689