[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر مداخله‌ی آموزشی بهداشت قاعدگی به شیوه چند رسانه‌ای بر خودکارآمدی دختران نوجوان شهر زاهدان
فاطمه اعتمادی نیا ، سمانه فلاح کریمی ، زهرا خلیل زاده فرسنگی ، فرشته قلجایی*
چکیده:   (48 مشاهده)
زمینه و هدف: قاعدگی یکی از چالش‌های مهم دوران نوجوانی است که می‌تواند باعث سردرگمی دختران شود. ارائه آموزش‌های مرتبط با بهداشت قاعدگی و بلوغ در مدارس، نقش مؤثری در افزایش خودکارآمدی و کاهش استرس آنان دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بهداشت قاعدگی به شیوه چندرسانه‌ای بر خودکارآمدی دختران نوجوان دوره‌ی دوم ابتدایی در مدارس شهر زاهدان در سال ۱۴۰۳ انجام شد.

مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی بر روی ۱۸۰ دانش‌آموز دختر پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به‌روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انجام شد. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هرکدام ۹۰ نفر) قرار گرفتند. گروه مداخله در چهار جلسه آموزش حضوری به شیوه چندرسانه‌ای شرکت کرد. میزان خودکارآمدی با استفاده از پرسش‌نامه SAMNS-۲۶ پیش از مداخله و یک ماه پس از آن سنجیده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۷ و آزمون‌های آماری کای‌دو، تی‌زوجی و تی‌مستقل انجام گرفت.

یافته‌ها: میانگین نمره‌‌ی خودکارآمدی پیش از مداخله در گروه مداخله ۱۷/۹۶±۴۴/۵۶ و در گروه کنترل ۱۹/۰۲±۴۴/۹۴ بود. پس از مداخله، میانگین نمره در گروه کنترل به ۱۸/۸۷±۴۴/۵۳ و در گروه مداخله به ۱۶/۴۵±۴۹/۹۴ رسید. نتایج نشان داد آموزش بهداشت قاعدگی به شیوه چندرسانه‌ای باعث افزایش معنادار خودکارآمدی در گروه مداخله شد  (۰/۰۰۱>p).

نتیجه‌گیری: آموزش بهداشت قاعدگی به شیوه چندرسانه‌ای می‌تواند خودکارآمدی دانش‌آموزان دختر را بهبود بخشد. بنابراین، استفاده از این روش آموزشی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های مدارس توصیه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان، بهداشت قاعدگی، آموزش چندرسانه‌ای، خودکارآمدی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1404/2/2 | پذیرش: 1404/6/17
فهرست منابع
1. AbediKooshki S. Investigating the effectiveness of education on the level of awareness, attitude and performance of teenage girls about menstrual health in high schools (first secondary) of Esfrayen city. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty. 2024;9(4):417-30..
2. Saghi S, Mirghafourvand M, Alizadeh Charandabi SM, Nabighadim A, Seidi S, Rahmani A. Knowledge and attitude about pubertal health and their socio-demographic predictors in Iranian adolescents. International Journal of Adolescent Medicine and Health. 2016;28(4):397-405. [DOI:10.1515/ijamh-2015-0016] [PMID]
3. Jarrahi R, Golmakani N, Mazloom SR, Forouzanfar H. The Effect of Menstrual Health Education Adopting the Peer Education Method with the Participation of Mothers on Adolescents' Menstrual Health Behaviors: a Clinical Trial. Journal of Midwifery & Reproductive Health. 2021;9(1).
4. Zare Z. Changing attitudes toward menstrual taboos from Primitive Societies to the Age of Media (A Systematic Review). Family and Sexual Health. 2021;2(1):39. [DOI:10.52547/fash.2.1.39]
5. Kashefi F, Nasiry Zarin Ghabaee D, Bavandi H, Aliakbari R, Akaberi A, Sharafi A. Knowledge and performance about menstrual hygiene in high school students in Bojnurd. North Khorasan University of Medical Sciences. 2014;5(5):989-96. [DOI:10.29252/jnkums.5.5.S5.989]
6. VALIZADEH H, AHMADI V. Presenting a Causal Model of Premenstrual Syndrome in Adolescent Girls. 2021.
7. Soltanahmadi ZH BF, Kohan M. The First Menstruation Experience among, 81-91. SGJoQRiHS.
8. Belayneh Z, Mekuriaw B. Knowledge and menstrual hygiene practice among adolescent school girls in southern Ethiopia: a cross-sectional study. BMC Public Health. 2019;19(1):1595. [DOI:10.1186/s12889-019-7973-9] [PMID] []
9. Gultom RFB, Khoiriyah F, Hidayati Y, Nainggolan WE. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Media Animasi Tentang Personal Hygiene Terhadap Perilaku Remaja Putri Saat Menstruasi. Midwifery: Jurnal Kebidanan dan Sains. 2023;1(2):47-51.
10. Siabani S, Jamshidi HS, Rajati F, Almasi A. Evaluation of the effect of an intervention based on the PRECEDE-PROCEED model on the improvement of menstrual management in teenager girls, Kermanshah. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2023;11(4):393-403.
11. Austrian K, Kangwana B, Muthengi E, Soler-Hampejsek E. Effects of sanitary pad distribution and reproductive health education on upper primary school attendance and reproductive health knowledge and attitudes in Kenya: a cluster randomized controlled trial. Reproductive health. 2021;18(1):179. [DOI:10.1186/s12978-021-01223-7] [PMID] []
12. Rawat M, Novorita A, Frank J, Burgett S, Cromer R, Ruple A, et al. "Sometimes I just forget them": capturing experiences of women about free menstrual products in a US based public university campus. BMC Women's Health. 2023;23(1):351. [DOI:10.1186/s12905-023-02457-2] [PMID] []
13. Schmitt ML, Hagstrom C, Gruer C, Nowara A, Keeley K, Adenu-Mensah NE, et al. "Girls may bleed through pads because of demerits": adolescent girls' experiences with menstruation and school bathrooms in the USA. Journal of Adolescent Research. 2024;39(2):511-36. [DOI:10.1177/07435584221139342]
14. Chinyama J, Chipungu J, Rudd C, Mwale M, Verstraete L, Sikamo C, et al. Menstrual hygiene management in rural schools of Zambia: a descriptive study of knowledge, experiences and challenges faced by schoolgirls. BMC public health. 2019;19:1-10. [DOI:10.1186/s12889-018-6360-2] [PMID] []
15. Rajaselvi JJ, Kumar N. Trends in research studies on menstrual distress and self-efficacy among adolescent girls: a bibliometric analysis. International Research Journal of Multidisciplinary Scope, 5 (4). 2024:629-40. [DOI:10.47857/irjms.2024.v05i04.01193]
16. Chenari S, Yousefi F. THE ADOLESCENTS'SELF-EFFICACY DIMENSIONS IN DIFFERENT FAMILY TYPES BASED ON THE CONTEXTUAL FAMILY PROCESS AND CONTENT MODEL. 2015.
17. Mirghaforvand M, Mohmmad Alizadeh Charanabi S, Tavananezhad N, Karkhaneh M. Self-efficacy in adolescents and its socio demographic predictors. Nursing And Midwifery Journal. 2014;12(2):153-65.
18. Ghamari Givi H, Azimi D, Mastanabadi S. Comparison of Communication patterns, self-efficacy and assertiveness at teenage girls with self-mutilation and normal group. Women's Studies Sociological and Psychological. 2021;19(3):185-212.
19. Afsar Sanghari Z, Kabini Moghadam S. Comparison of Quality of Life, Body Image and Resilience in Girls with and without Premenstrual Syndrome. Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal (RRJ). 2024;13(3):83-92.
20. Hunter EC, Murray SM, Sultana F, Alam M-U, Sarker S, Rahman M, et al. Development and validation of the Self-Efficacy in Addressing Menstrual Needs Scale (SAMNS-26) in Bangladeshi schools: A measure of girls' menstrual care confidence. PloS one. 2022;17(10):e0275736. [DOI:10.1371/journal.pone.0275736] [PMID] []
21. Krohmer K, Derntl B, Svaldi J. Hormones matter? Association of the menstrual cycle with selective attention for liked and disliked body parts. Frontiers in Psychology. 2019;10:437228. [DOI:10.3389/fpsyg.2019.00851] [PMID] []
22. Khatirpasha S, Farahani-Nia M, Nikpour S, Haghani H. Puberty health education and female students' self-efficacy. Journal of Client-Cen-tered Nursing Care. 2019;5(4):231-8.8. [DOI:10.32598/JCCNC.5.4.93.12]
23. Hashemi S, Salaree MM, Salaree M, Delavari AA, Khoshsima S. The comparison of learning levels in chemical element nursing with three approaches: web-based electronics training, multi-media software packages and lecturing. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2016;9(1):26-33.
24. Vesal M, Rahimi C. The Effect of Social Media Use on Depression in Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis. Journal of Arak University of Medical Sciences. 2021;24(1):2-23. [DOI:10.32598/jams.24.1.6099.1]
25. Saravani H. The effectiveness of multimedia education in motivating the progress of blind students' history lesson. 2023;4(2):8-1.
26. Abdulrahaman M, Faruk N, Oloyede A, Surajudeen-Bakinde NT, Olawoyin LA, Mejabi OV, et al. Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon. 2020;6(11). [DOI:10.1016/j.heliyon.2020.e05312] [PMID] []
27. Ikbal I, Nurdiana L, Luckyardi S, Rafdhi AA. Development of Menstrual Multimedia Learning Applications and Its Issues for Muslim Women on Mobile-Based. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan. 2021;14(2):185-91. [DOI:10.24036/jtip.v14i2.449]
28. Ziapour A, Sharma M, NeJhaddadgar N, Mardi A, Tavafian SS. Educational needs assessment among 10-14-year-old girls about puberty adolescent health of Ardebil. Archives of Public Health. 2020;78:1-6. [DOI:10.1186/s13690-019-0388-3] [PMID] []
29. Azarbahram E, Maghsoodi S. Investigating the Level of Knowledge, Attitude, and Behavior of Exceptionally Talented Female Students in Kerman City about Their Menstruation Period. Quarterly Journal of Social Work. 2022;11(3):36-45.
30. Montazeri A, Taghizadeh Z, Taheri S, Siahbazi S, Masoomi R. Domination of premenstrual syndrome on women's quality of life: a qualitative study. Payesh (Health Monitor). 2019;18(1):53-66.
31. Lawal AM, Idemudia ES, Balogun SK. Menstrual attitude dimensions, Anxiety and Body Esteem in adolescent girls. Psychology, Health & Medicine. 2020;25(4):418-25. [DOI:10.1080/13548506.2019.1640885] [PMID]
32. Stubbs ML, Sterling EW. Learning about what's "down there": Body image below the belt and menstrual education. The Palgrave handbook of critical menstruation studies. 2020:233-52. [DOI:10.1007/978-981-15-0614-7_20] [PMID]
33. Long J, Haver J, Mendoza P, Kotasek S. The more you know, the less you stress: menstrual health literacy in schools reduces menstruation-related stress and increases self-efficacy for very young adolescent girls in Mexico. Front Glob Womens Health. 2022; 3: 859797. 2022. [DOI:10.3389/fgwh.2022.859797] [PMID] []
34. Azarbahram E, Maghsoodi S. A study of the lived experience of gifted female students in Kerman from their menstruation. Journal of Social Work Research. 2020;6(22):159-98.
35. Mohammad Alizadeh Charandabi s, mirghafourvan m, rahmani a, seidi s, safari e, mahini m, et al. The Effect of Software on Knowledge and Performance of Teenage Girls toward Puberty Hygiene: a Randomized Controlled Trial. Iranian Journal of Medical Education. 2014;14(2):110-21.
36. Heydari M, Mir Mohammad Ali M, Khakbazan Z, Mahmoodi M. The study of comparison of two educational methods of lecture and training package on self-efficacy 9-12 years old girls students in relation with adolescent health. Iranian Journal of Nursing Research. 2015;10(1):1-12.
37. Yulianci S, Nurjumiati N, Adiansha AA. The Effect of Interactive Multimedia and Learning Styles on Students' Physics Creative Thinking Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA. 2021;7(1):87-91. [DOI:10.29303/jppipa.v7i1.529]
38. Dominguez-Redondo E. The Palgrave Handbook of Critical Menstruation. HeinOnline; 2021. [DOI:10.1353/hrq.2021.0028]
39. Blake KR, McCartney M, Arslan RC. Menstrual cycle and hormonal contraception effects on self-efficacy, assertiveness, regulatory focus, optimism, impulsiveness, and risk-taking. Journal of Experimental Social Psychology. 2022;103:104382 [DOI:10.1016/j.jesp.2022.104382]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ZAUMS.REC.1403.392


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4718