[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی‌کننده‌های رفتارهای مسئولانه زیست محیطی بر اساس سازه‌های نظریه‌ی رفتار برنامه‌ریزی‌شده در میان دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه
ژینا ابراهیمی ، ناهید نویدجوی ، حمیدرضا خلخالی ، مینا ماهری*
چکیده:   (109 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای رفتارهای مسئولانه زیست محیطی (ERBs) در میان دانش‌‌آموزان، نقش مهمی در حفظ محیط‌ زیست می‌تواند داشته باشد. شناسایی عوامل موثر بر این رفتارها با استفاده از چارچوب‌های نظری مانند نظریه‌ی رفتار برنامه‌ریزی‌شده (TPB)، می‌تواند مبنایی علمی برای طراحی مداخلات آموزشی اثربخش فراهم سازد. لذا مطالعه‌ی حاضر با هدف «تعیین پیش‌بینی‌کننده‌های ERBs بر اساس سازه‌های TPB در میان دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه» انجام شد.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی مقطعی 285 دانش‌آموز دوره‌ی اول متوسطه وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته شامل دو بخش بود. بخش اول اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم سوالات مبتنی بر سازه‌های TPB در خصوص ERBs بود. تحلیل داده‌‌ها در نرم‌افزارSPSS  و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف‌معیار، دامنه، درصد و فراوانی) و تحلیلی شامل کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه، انجام شد.

یافته ها: سازه‌های کنترل رفتاری درک‌شده (0/001>β= 0/655,p)، هنجارهای انتزاعی (0/008=β= 0/137,p) و نگرش (0/009=β= 0/109,p) پیش‌بینی‌کننده قصد اتخاذ ERBs بودند. هم‌چنین، سازه‌های قصد رفتاری (0/001>β= 0/650,p) و کنترل رفتاری درک‌شده (0/029=β= 0/144,p) پیش‌بینی‌کننده ERBs بودند. سازه‌های TPB در مجموع حدود 67 درصد از واریانس قصد ERBs و حدود 66 درصد از واریانس ERBs را پیش‌بینی می‌کردند.

نتیجه‌گیری: TPB یک چارچوب نظری منطقی و مناسب جهت شناسایی عوامل شناختی و روانی تاثیرگذار بر قصد و انجام ERBs است و می‌‌تواند در حوزه‌ی آموزش محیط زیست مبنایی برای طراحی مداخلات آموزشی هدفمند در میان دانش‌آموزان دوره‌ی اول متوسطه باشد. تمرکز بر تقویت نگرش مثبت، ایجاد هنجارهای اجتماعی حمایتی، و افزایش ادراک از توانایی کنترل رفتار، می‌تواند اثربخشی این مداخلات را در ارتقای ERBs افزایش دهد.
 
واژه‌های کلیدی: پیش‌بینی‌کننده، رفتار مسئولانه زیست محیطی، نظریه‌ی رفتار برنامه‌ریزی‌شده، دانش‌آموز
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1403/12/20 | پذیرش: 1404/4/25
فهرست منابع
1. Zare B, Niazi A, Habibpour K, Karami N. Meta-analysis of influential factors on environmental behaviors among citizens. Social Problems of Iran. 2020;11(1): 281-297. (In Persian)
2. Nadem Souraki M, Nejatzadeh F, Gholami-Borujeni F. Level of environmental knowledge, attitude, and performance of the citizens of Mazandaran province in 2021. Iranian Journal of Health and Environment. 2023;15(4):691-700. (In Persian)
3. Ardoin NM, Bowers AW, Gaillard E. Environmental education outcomes for conservation: A systematic review. Biological conservation. 2020;241:108224. [DOI:10.1016/j.biocon.2019.108224]
4. Lee TH, Jan FH, Yang CC. Environmentally responsible behavior of nature-based tourists: A review. International Journal of Development and Sustainability. 2013;2(1):100-115.
5. Fenitra RM, Premananto GC, Sedera RM, Abbas A, Laila N. Environmentally responsible behavior and Knowledge-Belief-Norm in the tourism context: The moderating role of types of destinations. International Journal of Geoheritage and Parks. 2022;10(2):273-288. [DOI:10.1016/j.ijgeop.2022.05.001]
6. Van De Wetering J, Leijten P, Spitzer J, Thomaes S. Does environmental education benefit environmental outcomes in children and adolescents? A meta-analysis. Journal of Environmental Psychology. 2022;81:101782. [DOI:10.1016/j.jenvp.2022.101782]
7. Husin A, Helmi H, Nengsih YK, Rendana M. Environmental education in schools: sustainability and hope. Discover Sustainability. 2025;6(41):1-11. [DOI:10.1007/s43621-025-00837-2]
8. Asadi M, Naghizadeh MM, Mazloomi S, Ghazanfari Z. Knowledge, attitude, and responsible environmental behaviors among female secondary school students. Payesh (Health Monitor). 2018;17(6):677-686.
9. De Alwis R, De Silva AD. Education for responsible environmental behavior: Evidence from Sri Lanka. European Journal of Mathematics and Science Education. 2020;1(2):107-119. [DOI:10.12973/ejmse.1.2.107]
10. Aqanaghad M, Hamzehnezad R, Rezaii A, Seyflou MA. The Status of Environmental Literacy and its Relationship with Environmental Ethics among Secondary Education Schools Students. Depiction of Health. 2023;14(4):451-466. [DOI:10.34172/doh.2023.35]
11. Bahar F, Sahin E. An associational research on Turkish children's environmentally responsible behaviors, nature relatedness, and motive concerns. Science Education International. 2017;28(2):111-118. [DOI:10.33828/sei.v28.i2.3]
12. De Leeuw A, Valois P, Ajzen I, Schmidt P. Using the theory of planned behavior to identify key beliefs underlying pro-environmental behavior in high-school students: Implications for educational interventions. Journal of environmental psychology.2015;42:128-138. [DOI:10.1016/j.jenvp.2015.03.005]
13. Yuriev A, Dahmen M, Paillé P, Boiral O, Guillaumie L. Pro-environmental behaviors through the lens of the theory of planned behavior: A scoping review. Resources, Conservation and Recycling. 2020;155:104660. [DOI:10.1016/j.resconrec.2019.104660]
14. Ebrahimi M, Mohammadi Zeidi I, Maleki MR, Mohammadi Zeidi B. Explaining the psychological variables effective on pro-environmental behavior in the elementary school students at qazvin city: application of the theory of planned behavior. Pajouhan Scientific Journal. 2024;22(1):55-67. [DOI:10.61186/psj.22.1.55]
15. Ghorbanzadeh S, Maheri M, Khalkhali HR, Didarloo A. Predictive factors of adopting COVID-19 preventive behaviors among the urban population: An application of the health belief model. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2022;10(3):237-250. [DOI:10.52547/ijhehp.10.3.237]
16. Huang H. Media use, environmental beliefs, self-efficacy, and pro-environmental behavior. Journal of Business Research. 2016;69(6):2206-2212. [DOI:10.1016/j.jbusres.2015.12.031]
17. Kamal F, Fouladi Fard R, Sabahi Hoveida A, Gharlipour Z, Rezaie Rahimi N. Designing and evaluating the validity and reliability of environmental behavior tools. Iranian Journal of Health and Environment. 2021;14(2):285-298.
18. Vakili MM, Jahangiri N. Content validity and reliability of the measurement tools in educational, behavioral, and health sciences research. Journal of Medical Education Development. 2018;10(28):106-118. [DOI:10.29252/edcj.10.28.106]
19. Ashrafi E, Mansourian M, Ebadi Fard Azar F, Osmani F, Nouri M. Validation of Nutrition Literacy Questionnaire for High School Students. Journal of Nutrition and Food Security. 2024; 9(4): 631-642. [DOI:10.18502/jnfs.v9i4.16891]
20. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates; 1988.
21. Karimi S, Liobikienė G, Saadi H, Sepahvand F. The influence of media usage on iranian students' pro-environmental behaviors: An application of the extended theory of planned behavior. Sustainability. 2021;13(15):8299. [DOI:10.3390/su13158299]
22. Phang G, Ilham Z. Theory of planned behavior to understand pro-environmental behavior among Universiti Malaya students. AIMS Environmental Science. 2023;10(5):691-708. [DOI:10.3934/environsci.2023038]
23. Sharma M. Theoretical foundations of health education and health promotion. 3th ed. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning; 2021.
24. Mirzaei H, Shahramian I, Khosravi A, Mansouri A. Evaluation of the effect of education based on BASNEF model on reducing death anxiety in diabetic patients with Coronavirus. Journal of Diabetes Nursing. 2021;9(1):1330-1338.
25. Aziz A. Applying theory of planned behavior to understand pro-environmental intention and behavior of students. Arthatama. 2019;3(1):1-15.
26. Kotyza P, Cabelkova I, Pierański B, Malec K, Borusiak B, Smutka L, Nagy S, Gawel A, Bernardo López Lluch D, Kis K, Gál J. The predictive power of environmental concern, perceived behavioral control and social norms in shaping pro-environmental intentions: a multicountry study. Frontiers in ecology and evolution. 2024;12:1289139. [DOI:10.3389/fevo.2024.1289139]
27. Karimi S, Liobikienė G, Alitavakoli F. The effect of religiosity on pro-environmental behavior based on the theory of planned behavior: A cross-sectional study among Iranian rural female facilitators. Frontiers in psychology. 2022;13:745019. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.745019] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.UMSU.REC.1403.010


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714