[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله‌ی آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر پیروی از درمان در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو
ابوالفضل زینعلی ، زهرا جلیلی* ، سمانه زنجانی
چکیده:   (33 مشاهده)
زمینه و هدف: دیابت نوع دو یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در سالمندان است که پیشگیری از عوارض و کنترل آن تنها با پیروی از درمان ممکن می‌شود. با توجه به نقش مؤثر آموزش در کنترل این بیماری، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر پیروی از درمان در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد.

مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی مداخله‌ای نیمه‌تجربی بود که در سال‌های ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بر روی ۱۰۰ نفر از سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان نوشهر که با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. داده‌ها در دو مرحله‌ (قبل از مداخله و دو ماه پس از آن) با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده و پرسشنامه استاندارد تبعیت از درمان مدانلو برای هر دو گروه مداخله و کنترل جمع‌آوری گردید. مداخله‌ی آموزشی با توجه به نتایج پیش‌آزمون در قالب پنج جلسه‌ی آموزشی طراحی و برای گروه مداخله اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم-افزار SPSS نسخه ۲۸ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: بین دو گروه مداخله و کنترل، قبل از مداخله آموزشی از نظر میانگین نمرات سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده و پیروی از درمان تفاوت آماری معنی‌داری وجود نداشت (۰/۰۵P). هم‌چنین، میانگین نمره کل پیروی از درمان در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله از ۱۳/۷۰±۱۱۸/۰۸ به ۱۱/۲۱± ۱۳۶/۵۲ افزایش یافت که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (۰/۰۰۱>P).

نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در بهبود پیروی از درمان سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو، استفاده از این تئوری به‌عنوان روشی مؤثر برای افزایش پیروی از درمان در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو پیشنهاد می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: مداخله‌ی آموزشی، تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، پیروی از درمان، سالمندان، دیابت نوع دو
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1404/2/28 | پذیرش: 1404/6/29
فهرست منابع
1. Akhoundzadeh G, Pagheh F, Safaei R. The relationship of daily spiritual experience with self-care among the elderly in Gonbad-e-Kavos city, Iran, in 2017. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 2018;14(5):289-95.
2. Sadeghigolafshanl M, Rejeh N, Heravi-Karimooi M, Tadrisi SD. The effect of model-based self-management program 5A on self-efficacy of elderly patients with diabetes. Journal of Diabetes Nursing. 2020;8(1):1002-10.
3. Roshan AG, Hosseinkhani SN, Norouzadeh R. The Relationship between Health Literacy of Elderly Diabetics and Adherence to Treatment, Babol, Iran, 2021. Qom Univ Med Sci J. 2021;14(12). [DOI:10.52547/qums.14.12.70]
4. Sharifi S, Abbasi S. The relationship between daily spiritual experience and happiness of elderly members of Isfahan retirement center in 2014. Journal of Geriatric Nursing. 2017;3(2):34-45. [DOI:10.21859/jgn.3.2.34]
5. Bagheri MJ, Asgharnejad Farid A, Nasrolahi B. The Relationship between self-efficacy and quality of life through the mediating role of psychological well-being in the Elderly. Aging Psychology. 2022;8(1):39-54.
6. Khiyali Z, Javidi Z, Elham Banaei E, Afsaneh Ghasemi A, Dehghan A. Relationship between perception of aging and social support with treatment adherence in the aged with type 2 diabetes in Fasa, 2018. Journal of Gerontology. 2021;5(3):54-65.
7. Koohestani HR, Baghcheghi N. The Relationship Between the Use of Medicinal Plants and Medication Adherence in the Elderly with Chronic Diseases. Iranian Journal of Ageing. 2022;17(2):276-89. [DOI:10.32598/sija.2022.3247.1]
8. Dourandish F, Rozban S, Shehnifayz K, Abouzari F. Investigating the role of difficulty in emotion regulation, Distress Tolerance and perceived stress in predicting treatment adherence in patients with type 2 diabetes. Quarterly Journal of Nursing Management. 2022;11(3):38-48.
9. Oraki M, Eisazadeh F. The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) on Emotion Regulation, Perceived Stress, and Adherence of Treatment in Overweight Patients with Type 2 Diabetes. Quarterly Journal of Health Psychology. 2021;10(2):157-75.
10. Mansour M, Hemmati Maslakpak M, Parizad N. Effect Of Family-Centered Education On Improving Treatment Adherence In Patients With Type 1 Diabetes: A Clinical Trial. Nursing And Midwifery Journal. 2021;18(11):848-58.
11. Khachian A, Seyedfatemi N, Sharif Nia H, Amiri M. Factors Associated With Adherence to Treatment Regimen in Patients With Type 2 Diabetes in Sari, Iran. Iran Journal of Nursing. 2022;35(137):316-29. [DOI:10.32598/ijn.35.137.3084]
12. Borba AKdOT, Marques APdO, Ramos VP, Leal MCC, Arruda IKGd, Ramos RSPdS. Factors associated with elderly diabetic adherence to treatment in primary health care. Ciencia & saude coletiva. 2018;23(3):953-61. [DOI:10.1590/1413-81232018233.03722016] [PMID]
13. Nikrouy Z, Hassanzadeh R, Heydari S. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Life Expectancy and Following the Doctor's Order in Type 2 Diabetic. Community Health Journal. 2022;16(3):80-8.
14. Mashrouteh M, Khanjani N. Evaluation of oral medication adherence and its related factors in type II diabetic patients in Iran: a systematic review. International Journal of Diabetes Research. 2017;6(1):24-33.
15. Massey CN, Feig EH, Duque-Serrano L, Huffman JC. Psychological well-being and type 2 diabetes. Current research in diabetes & obesity journal. 2017;4(4). [DOI:10.19080/CRDOJ.2017.04.555641] [PMID] []
16. Nikrouy Z, Hassanzadeh R, Heydari S. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on following the doctor's order and quality of life in type 2 diabetic patients of Shohada ZirAab Hospital. Iranian Journal of Nursing Research. 2022;17(5):17-27.
17. Fani N, Mohebbi B, Sadeghi R, Tol A, Shamshiri A. Assessing the effect of educational intervention on promoting nutrition adherence among patients with type 2 diabetes referee to South Health Center of Tehran University of Medical Sciences: Application of Health belief model. Iranian Journal of Diabetes and Metabolism. 2017;17(1):13-22.
18. Dadkhah Tehrani B, Tavakoli R, Jazayeri SA. The Effect of an Educational Intervention Based on Health Belief Model on Nutritional Behaviors in Type 2 Diabetics. Military Caring Sciences Journal. 2018;5(4):299-307. [DOI:10.29252/mcs.5.4.303]
19. Mazar L, Nasirzadeh M, Miraki MR. The effect of educational intervention on salt intake of people at risk of high blood pressure: application of the theory of planned behavior. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2023;11(1):56-68. [DOI:10.52547/ijhehp.11.1.56]
20. Fatemi NS, Rafii F, Hajizadeh E, Modanloo M. Psychometric properties of the adherence questionnaire in patients with chronic disease: A mix method study. Koomesh. 2018;20(2):179-91.
21. Rahmanian Kushkaki AA, Faseleh jahromi M, Eslami Akbar R. INVESTIGATING THE EFFECT OF IMPLEMENTING THE CONTINUOUS CARE MODEL ON THE ATTITUDE RELATED TO ADHERENCE TO DIET AND FLUIDS IN PATIENTS TREATED WITH HEMODIALYSIS. Nursing and Midwifery Journal. 2023;21(6):463-74. [DOI:10.61186/unmf.21.6.463]
22. Fernandes P, D'Almeida V. Effectiveness of Individual Education Intervention (IEI) regarding therapeutic regimen on attitude and compliance among patients with end stage renal disease. International Journal of Nursing Education. 2013;5(1):157. [DOI:10.5958/j.0974-9357.5.1.039]
23. Dousti F, Maleki A, Chiti H, Faghihzadeh S, Taheri SS. Investigation of the effect of individual counseling of physical activity based on theory of planned behavior on glycemic indexes in women with gestational diabetes: a randomized clinical trial. Qom University of Medical Sciences Journal. 2018;12(9):26-37. [DOI:10.29252/qums.12.9.26]
24. Downs DS, DiNallo JM, Birch LL, Paul IM, Ulbrecht JS. Randomized face-to-face vs. home exercise interventions in pregnant women with gestational diabetes. Psychology of Sport and Exercise. 2017;30:73-81. [DOI:10.1016/j.psychsport.2017.02.003] [PMID] []
25. Ranjbar F, Karimi M, Zare E, Ghahremani L. The effect of educational intervention based on the behavioral reasoning theory on self-management behaviors in type 2 diabetes patients: a randomized controlled trial. BMC Public Health. 2024;24(1):1761. [DOI:10.1186/s12889-024-19207-0] [PMID] []
26. Dashtian M, Eftekhar-Ardebili H, Karimzadeh-Shirazi K, Shahmoradi M, Azam K, Piraee E. The effect of educational intervention, based on the theory of planned behavior, on medication adherence and physical activity in patients with type 2 diabetes mellitus. Journal of Health System Research. 2018;14(1):41-7.
27. Karin de Moraes Oliveira M, Aline de Oliveira Kaizer U, Freire Jannuzzi F, Ceretta Oliveira H, Maria Costa Alexandre N, Gallani M-C, et al. Predictors of adherence to insulin therapy in type 2 diabetes mellitus: an application of the theory of planned behavior. Health Psychology and Behavioral Medicine. 2025;13(1):2525181. [DOI:10.1080/21642850.2025.2525181] [PMID] []
28. Moghimi S, Payandeh A, Seraji M. The Effect of Educational Intervention Based on the Health Behavior Process Approach Model in Medication Adherence of Patients with Type Two Diabetes. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2024;12(2):142-54.
29. Hosseini SS, Shamsi M, Khorsandi M, Moradzadeh R. The effect of educational program based on theory of planned behavior on promoting retinopathy preventive behaviors in patients with type 2 diabetes: RCT. BMC endocrine disorders. 2021;21(1):17. [DOI:10.1186/s12902-021-00680-2] [PMID] []
30. Seyedi M, Garshad A, Delshad Noghabi A, Hashemi M. Evaluation of the Effect of Self-Management Education in Teach Back Method on Medication and Nutritional Adherence of Elderly Patients with Type 2 Diabetes. 2023.
31. Göger S, Şener Ş, Ci̇ngi̇l D. The effect of training to diabetes patients according to planned behavior theory on self-efficacy and patient empowerment: A randomized study. Primary Care Diabetes. 2024;18(5):486-92. [DOI:10.1016/j.pcd.2024.08.002] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1403.184


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4722