[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش ارگونومی بر آگاهی دختران ۷ تا ۱۰ ساله درباره مراقبت از ستون فقرات: یک مطالعه نیمه‌تجربی
زهرا جهانی ، نسترن کشاورز محمدی ، مهشید نامداری ، مهناز صارمی*
چکیده:   (27 مشاهده)
زمینه و هدف: با وجود اهمیت ارگونومی در پیشگیری از اختلالات اسکلتی-عضلانی، آموزش آن در مدارس ابتدایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزش ارگونومی بر دانش مراقبت از ستون فقرات کودکان ۷ تا ۱۰ ساله انجام شد.

مواد و روش‌‏ها: مطالعه از نوع مداخلهای نیمه تجربی در سال ۱۴۰۳ در دو مدرسه‌ی ابتدایی دولتی یکی از مناطق تهران اجرا شد. ۱۸۰ دانش‌آموز دختر ۷ تا ۱۰ ساله به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. گروه مداخله، آموزش ارگونومی را از طریق روشهای ترکیبی کودک‌محور، تصویری و تعاملی دریافت کرد. آگاهی کودکان از ارگونومی ستون فقرات، قبل و یک‌ماه پس از آموزش با استفاده از پرسشنامه معتبر kidSEA (دامنه نمره ۰-۱۳) جمع‌آوری و ارزیابی شد. از آزمون‌های تی‌مستقل، تی‌زوجی و ANCOVA برای تحلیل نتایج استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی ۲۲ انجام شد و مقدار ۰/۰۵ به‌عنوان سطح معنی‌داری در نظر گرفته شد. 

یافته‌ها: دو گروه از نظر سطح دانش پایه در شروع مطالعه همگن بودند. در شروع مطالعه، میانگین نمره‌ی آگاهی گروه شاهد ۸/۹۱ ± ۲/۴۹ و گروه مداخله ۸/۴۳ ± ۲/۹۸ بود (۰/۲۵=p). پس از مداخله، میانگین نمره‌ی آگاهی گروه مداخله از ۸/۴۳ ± ۲/۹۸ به ۱۲/۵۴± ۰/۹۹ افزایش یافت که این تغییر بر اساس آزمون تی‌زوجی معنادار بود (۰/۰۰۱>p). در گروه شاهد، میانگین نمره از ۸/۹۱ ± ۲/۴۹ به ۸/۹۵± ۲/۲۲ رسید و این تغییر از نظر آماری معنادار نبود (۰/۰۵۱>p).

نتیجه‌گیری: آموزش ارگونومی به شیوه‌ی کودک‌محور، تصویری و تعاملی می‌تواند به‌طور مؤثر دانش کودکان دبستانی در زمینه‌ی مراقبت از ستون فقرات را افزایش دهد. در این راستا، ادغام محتوای آموزشی ارگونومی در برنامه‌ی درسی مدارس ابتدایی توصیه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: ارگونومی، ستون فقرات، کودک، مداخله‌ی آموزشی، مدارس
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1404/5/10 | پذیرش: 1404/9/28
فهرست منابع
1. Brunner H, Maker D, Grundland B, Young N, Blanchette V, Stain A, et al. Preference-based measurement of health-related quality of life (HRQL) in children with chronic musculoskeletal disorders (MSKDs). Medical Decision Making. 2003;23(4):314-22. [DOI:10.1177/0272989X03256008] [PMID]
2. Choudhary Y, Bhatia P, Kumar M, Dubey M. Prevalence and determinants of musculoskeletal pain among school-going children carrying schoolbags: A cross-sectional study from Central India. Journal of Family Medicine and Primary Care. 2022;11(6):3045-50. [DOI:10.4103/jfmpc.jfmpc_2363_21] [PMID] []
3. Sellschop IV, Myezwa H, Mudzi W, Musenge E. Ergonomic behaviour of learners in a digitally driven school environment: Modification using an ergonomic intervention programme. South African Journal of Physiotherapy. 2018;74(1):1-6. [DOI:10.4102/sajp.v74i1.348] [PMID] []
4. Delele M, Janakiraman B, Bekele Abebe A, Tafese A, Van De Water A. Musculoskeletal pain and associated factors among Ethiopian elementary school children. BMC musculoskeletal disorders. 2018;19(1):1-8. [DOI:10.1186/s12891-018-2192-6] [PMID] []
5. Salman M, Bettany‐Saltikov J, Kandasamy G, Whittaker V, Hogg J, Racero GA. PROTOCOL: The effect of education programmes for improving knowledge of back health, ergonomics and postural behaviour in university students: A systematic review. Campbell Systematic Reviews. 2022;18(1):e1213. [DOI:10.1002/cl2.1213] [PMID] []
6. Sheir-Neiss GI, Kruse RW, Rahman T, Jacobson LP, Pelli JA. The association of backpack use and back pain in adolescents. Spine. 2003;28(9):922-30. https://doi.org/10.1097/00007632-200305010-00015 [DOI:10.1097/01.BRS.0000058725.18067.F7] [PMID]
7. Tomal P, Fryzowicz A, Skorupska E, Dworak LB. Influence of School Backpack Load as a Variable Affecting Gait Kinematics among Seven-Year-Old Children. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022;19(7):3843. [DOI:10.3390/ijerph19073843] [PMID] []
8. Al-Saleem SA, Ali A, Ali SI, Alshamrani AA, Almulhem AM, Al-Hashem MH. A study of school bag weight and back pain among primary school children in Al-Ahsa, Saudi Arabia. Epidemiology (Sunnyvale, Calif). 2016;6(1):222. [DOI:10.4172/2161-1165.1000222] [PMID] []
9. Mongkonkansai J, Narkkul U, Rungruangbaiyok C, Punsawad C. Exploring musculoskeletal discomfort and school bag loads among Thai primary school students: a school-based cross-sectional survey. Scientific Reports. 2024;14(1):30287. [DOI:10.1038/s41598-024-81545-1] [PMID] []
10. Motalebi Kashani M, Zamani-Badi H. Study of the situation of ergonomics training in school textbooks of Iranian educational system from primary to secondary in different field of study, 2018. Iran Occupational Health. 2020;17(1):449-59.
11. Dayan E, Cohen LG. Neuroplasticity subserving motor skill learning. Neuron. 2011;72(3):443-54. [DOI:10.1016/j.neuron.2011.10.008] [PMID] []
12. Heyman E, Dekel H. Ergonomics for children: an educational program for elementary school. Work. 2009;32(3):261-5. [DOI:10.3233/WOR-2009-0824] [PMID]
13. Monfort-Pañego M, Molina-García J, Miñana-Signes V, Bosch-Biviá A, Gómez-López A, Munguía-Izquierdo D. Development and psychometric evaluation of a health questionnaire on back care knowledge in daily life physical activities for adolescent students. European Spine Journal. 2016;25:2803-8. [DOI:10.1007/s00586-016-4627-9] [PMID]
14. Hartman BA, Miller BK, Nelson DL. The effects of hands-on occupation versus demonstration on children's recall memory. The American Journal of Occupational Therapy. 2000;54(5):477-83. [DOI:10.5014/ajot.54.5.477] [PMID]
15. Van Lippevelde W, Vangeel J, De Cock N, Lachat C, Goossens L, Beullens K, et al. Using a gamified monitoring app to change adolescents' snack intake: the development of the REWARD app and evaluation design. BMC public health. 2016;16(1):1-11. [DOI:10.1186/s12889-016-3286-4] [PMID] []
16. Petty RE, Cacioppo JT, Petty RE, Cacioppo JT. The elaboration likelihood model of persuasion: Springer; 1986. [DOI:10.1007/978-1-4612-4964-1_1]
17. Bandura A. Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ. 1986;1986(23-28).
18. Poreddi V, Ramachandra, Reddemma K, Math SB. People with mental illness and human rights: A developing countries perspective. Indian journal of psychiatry. 2013;55(2):117-24. [DOI:10.4103/0019-5545.111447] [PMID] []
19. Yin C, Matchett G. Intercostal administration of liposomal bupivacaine as a prognostic nerve block prior to phenol neurolysis for intractable chest wall pain. Journal of pain & palliative care pharmacotherapy. 2014;28(1):33-6. [DOI:10.3109/15360288.2013.876485] [PMID]
20. Szilagyi B, Tardi P, Magyar B, Tanacs-Gulyas N, Romhanyi F, Vida E, et al. Health questionnaire on back care knowledge and spine disease prevention for 6-10 years old children: development and psychometric evaluation. BMC Musculoskeletal Disorders. 2021;22(1):820. [DOI:10.1186/s12891-021-04667-x] [PMID] []
21. Jahani Z, Namdari M, Keshavarz N. Design and Psychometric Evaluation of the "Kids Spine Ergonomics Awareness"(KidSEA) Questionnaire. Iranian Journal of Ergonomics. 2025;13(2):0-.
22. Vygotsky LS. Mind in society: The development of higher psychological processes: Harvard university press; 1978.
23. Brown GT, Harris LR. Handbook of human and social conditions in assessment: Routledge New York, NY; 2016. [DOI:10.4324/9781315749136]
24. Patil P, Jagtap V. Awareness of Ergonomics in School Going Children of Rural Government Schools. Journal of Ecophysiology and Occupational Health. 2024:131-7. [DOI:10.18311/jeoh/2024/36220]
25. Araújo CL, Moreira A, Carvalho GS. Postural Education Programmes with School Children: A Scoping Review. Sustainability. 2023;15(13):10422. [DOI:10.3390/su151310422]
26. Anquetil N, de Oliveira KM, de Sousa KD, Dias MGB. Software maintenance seen as a knowledge management issue. Information and Software Technology. 2007;49(5):515-29. [DOI:10.1016/j.infsof.2006.07.007]
27. Geldhof E, Cardon G, De Bourdeaudhuij I, Danneels L, Coorevits P, Vanderstraeten G, et al. Effects of back posture education on elementary schoolchildren's back function. European spine journal : official publication of the European Spine Society, the European Spinal Deformity Society, and the European Section of the Cervical Spine Research Society. 2007;16(6):829-39. https://doi.org/10.1007/s00586-006-0199-4 [DOI:10.1007/s00586-006-0227-4] [PMID] []
28. Pani SM, Gaccetta F, Cadoni F, Della Salda A, Liori A, Contu P. Pilot evaluation of the effectiveness of an ergonomics awareness educational programme addressed to middle-school children. Global Health Promotion. 2024:17579759241252785. [DOI:10.1177/17579759241252785] [PMID]
29. Hegazy SM, Abdallah AA, Ahmed AS, Said DA. Effectiveness of Parents-Centered Ergonomic Educational Intervention on Their Performance Regarding Safe Musculoskeletal Growth and Development among Their School-age and Adolescent. International Egyptian Journal of Nursing Sciences and Research. 2024;5(1):114-43. [DOI:10.21608/ejnsr.2024.269163.1361]
30. Cardon G, De Clercq D, De Bourdeaudhuij I, Breithecker D. Sitting habits in elementary schoolchildren: a traditional versus a "Moving school". Patient education and counseling. 2004;54(2):133-42. [DOI:10.1016/S0738-3991(03)00215-5] [PMID]
31. Goodgold SA, Nielsen D. Effectiveness of a school-based backpack health promotion program: Backpack Intelligence. Work. 2003;21(2):113-23. [DOI:10.3233/WOR-2003-00313]
32. Méndez FJ, Gómez-Conesa A. Postural hygiene program to prevent low back pain. Spine. 2001;26(11):1280-6. [DOI:10.1097/00007632-200106010-00022] [PMID]
33. Steele EJ, Dawson AP, Hiller JE. School-based interventions for spinal pain: a systematic review. Spine. 2006;31(2):226-33. [DOI:10.1097/01.brs.0000195158.00680.0d] [PMID]
34. Menor-Rodríguez MJ, Rodríguez-Blanque R, Montiel-Troya M, Cortés-Martín J, Aguilar-Cordero MJ, Sánchez-García JC, editors. Educational Intervention in the Postural Hygiene of School-Age Children. Healthcare; 2022: MDPI. [DOI:10.3390/healthcare10050864] [PMID] []
35. Minghelli B, Nunes C, Oliveira R. Back School Postural Education Program: Comparison of Two Types of Interventions in Improving Ergonomic Knowledge about Postures and Reducing Low Back Pain in Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18(9):4434. [DOI:10.3390/ijerph18094434] [PMID] []
36. Minghelli B, Nunes C, Oliveira R. Effectiveness of a Back School and Postural Education Program on the improvement of literacy about postures and low back pain in adolescents: A 1-year follow-up study. Journal of Orthopaedic Science. 2021;26(4):543-7. [DOI:10.1016/j.jos.2020.05.014] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SBMU.PHNS.REC.1402.116


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4732