[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 193-184 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش نظریه‌محور بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سوانح و حوادث در مادران دارای کودک زیر 5 سال
مریم فتحی شیخی ، محسن شمسی* ، محبوبه خورسندی
چکیده:   (8728 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: اولین علت اصلی مرگ در 5 سال اول زندگی کودکان در سراسر جهان سوانح و حوادث است. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش نظریه­محور بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سوانح و حوادث در مادران دارای کودک زیر 5 سال انجام پذیرفته است.

مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه مداخله‌ای بر روی 130 نفر از مادران دارای کودک زیر 5 سال مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر خرم‌آباد در سال 1393 بود. ابزار گردآوری داده­های پژوهش پرسشنامه تنظیم‌شده مشتمل بر چهار قسمت (جمعیت‌شناختی، آگاهی، سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد) بود. قبل از مداخله از هر دو گروه داده­ها جمع‌آوری و سپس به گروه مداخله طی چهار جلسه 50 دقیقه‌ای آموزش داده شد. پس از سه ماه نیز داده­ها دوباره جمع‌آوری گردید. برای تجزیه­وتحلیل داده­ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف‌معیار و توزیع فراوانی) و آزمون­های تحلیلی (آزمون کولموگروف-اسمیرنف، آزمون ناپارامتریک ویلکاکسون، آزمون ناپارامتریک من­ویتنی) از طریق PSS20 استفاده شد.   

یافته‌ها: قبل از مداخله آموزشی میانگین نمره آگاهی، اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد در دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معناداری نداشت. اما پس از اجرای برنامه آموزشی در گروه مداخله تفاوت معناداری میان دو گروه مشاهده شد (001/0>p). میانگین نمره عملکرد گروه مداخله (بر مبنای 100 نمره) از میانگین 3/52 در قبل از مداخله به 53/69 بعد از مداخله افزایش معناداری یافت (001/0>p).

نتیجه‌گیری: با توجه به افزایش میزان نمرات حاصل از سازه‌ها، طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه الگوی اعتقاد بهداشتی در مادران دارای کودک زیر 5 سال همراه با پیگیری فعال می‌تواند سبب افزایش عملکرد آنان در خصوص پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان گردد.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی، سلامت کودک، سوانح و حوادث، پیشگیری از آسیب کودکان، آموزش مداخله­ای، خرم ­آباد.
متن کامل [PDF 272 kb]   (3708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/4/4 | پذیرش: 1395/3/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi M, Shamsi M, Khorsandi M. Effect of Theory-Based Education on the Promotion of Preventive Behaviors of Accidents and Injuries among Mothers with Under-5-years-old Children. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (3) :184-193
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-342-fa.html

فتحی شیخی مریم، شمسی محسن، خورسندی محبوبه. تأثیر آموزش نظریه‌محور بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سوانح و حوادث در مادران دارای کودک زیر 5 سال. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (3) :184-193

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-342-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645