زمینه و هدف: خودکارآمدی درکشده یکی از مهمترین عوامل پیشبینیکننده رفتار است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی بر کنترل وزن در دانشآموزان دختر دبیرستانی چاق و دارای اضافهوزن بود.
مواد و روشها: این مطالعه مداخلهای دو گروهی بود که بر روی 154 نفر از دختران دبیرستانی 15-17 ساله چاق و دارای اضافهوزن انجام شد. دانشآموزان بهطور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد کلارک جمعآوری شد. چهار جلسه برنامه آموزشی برای گروه آزمون اجرا گردید و نتایج آن بعد از مداخله در هر گروه بررسی گردید. دادهها با آزمونهای کایاسکوئر، تی مستقل، تی زوجی، منویتنی و ویلکاکسون و آنالیز کوواریانس و با استفاده از SPSS 22تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: تفاوت معناداری در گویههای فشار اجتماعی (p<0/001)و دسترسی به مواد غذایی(p=0/008) بعد از مداخله در گروه آزمون مشاهده شد ؛ ولی در گویههای تجربه هیجانهای مثبت، هیجانهای منفی و ناراحتیهای جسمی تفاوت معناداری مشاهده نشد. در گروه کنترل این تفاوت در هیچکدام از گویهها معنادار نبود (05/0p>).
نتیجهگیری: مداخله در برنامههایی مانند ارتقای خودکارآمدی میتواند نتایج مثبتی در تشویق نوجوانان به انتخاب سبک زندگی سالم داشته و به پیشگیری از چاقی و اضافهوزن در آنان کمک بسزایی کند.
Amirizadeh S, Shakerinejad G, Shahri P, Saki malehi A. Application of Self-Efficacy Theory in Nutrition Education for Weight Control in Obese and Overweight Female High School Students. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (2) :139-148 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-429-fa.html
امیری زاده صدیقه، شاکری نژاد قدرت الله، شهری پروین، ساکی مالحی امل. کاربرد نظریه خودکارآمدی در آموزش تغذیه و کنترل وزن دانشآموزان دبیرستانی دختر چاق و دارای اضافهوزن. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (2) :139-148