[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 148-139 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد نظریه خودکارآمدی در آموزش تغذیه و کنترل وزن دانش‌آموزان دبیرستانی دختر چاق و دارای اضافه‌وزن
صدیقه امیری زاده ، قدرت الله شاکری نژاد* ، پروین شهری ، امل ساکی مالحی
چکیده:   (10361 مشاهده)

زمینه و هدف: خودکارآمدی درک‌شده یکی از مهم‌ترین عوامل پیش‌بینی­کننده رفتار است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر خودکارآمدی بر کنترل وزن در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی چاق و دارای اضافه‌وزن بود.

مواد و روش‌ها: این مطالعه مداخله‌ای دو گروهی بود که بر روی 154 نفر از دختران دبیرستانی 15-17 ساله چاق و دارای اضافه‌وزن انجام شد. دانش­آموزان به‌طور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد کلارک جمع‌آوری شد. چهار جلسه برنامه آموزشی برای گروه آزمون اجرا گردید و نتایج آن بعد از مداخله در هر گروه بررسی گردید. داده‌ها با آزمون‌های کای­اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی، من­ویتنی و ویلکاکسون و آنالیز کوواریانس و با استفاده از  SPSS 22تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: تفاوت معناداری در گویه­های فشار اجتماعی (p<0/001)و دسترسی به مواد غذایی(p=0/008) بعد از مداخله در گروه آزمون مشاهده شد ؛ ولی در گویه‌های تجربه هیجان‌های مثبت، هیجان‌های منفی و ناراحتی‌های جسمی تفاوت معناداری مشاهده نشد. در گروه کنترل این تفاوت در هیچ‌کدام از گویه‌ها معنادار نبود (05/0p>).

نتیجه‌گیری: مداخله در برنامه‌هایی مانند ارتقای خودکارآمدی می‌تواند نتایج مثبتی در تشویق نوجوانان به انتخاب سبک زندگی سالم داشته و به پیشگیری از چاقی و اضافه‌وزن در آنان کمک بسزایی کند.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

واژه‌های کلیدی: آموزش تغذیه، خودکارآمدی، اضافه‌وزن، چاقی، نمایه توده بدنی (BMI)، دانش‌آموزان دختر دبیرستانی، دزفول
متن کامل [PDF 904 kb]   (4277 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/7/24 | پذیرش: 1395/3/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirizadeh S, Shakerinejad G, Shahri P, Saki malehi A. Application of Self-Efficacy Theory in Nutrition Education for Weight Control in Obese and Overweight Female High School Students. Iran J Health Educ Health Promot 2016; 4 (2) :139-148
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-429-fa.html

امیری زاده صدیقه، شاکری نژاد قدرت الله، شهری پروین، ساکی مالحی امل. کاربرد نظریه خودکارآمدی در آموزش تغذیه و کنترل وزن دانش‌آموزان دبیرستانی دختر چاق و دارای اضافه‌وزن. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1395; 4 (2) :139-148

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-429-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660