:: دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 270-259 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید- پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تهران
مهناز صلحی ، مرضیه شعبانی همدان* ، مسعود صالحی
چکیده:   (9911 مشاهده)

 زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار بیش از سایر زنان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. این وضعیت تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت زنان دارد. هدف این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبنی بر الگوی پرسید- پروسید روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی تهران بود.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی شاهددار 180 زن سرپرست خانواده سازمان بهزیستی استان تهران شرکت داشتند. روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای بود. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) و پرسشنامه محقق‌ساخته سازه‌های مرحله تشخیص آموزشی و اکولوژیک الگوی پرسید-پروسید بود؛ که روایی و پایایی آن در مطالعه مقدماتی سنجیده شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تکمیل اولیه پرسشنامه‌ها، مداخله آموزشی مناسب طراحی و در گروه آزمون اجرا شد. یک و سه ماه بعد از مداخله داده‌ها در SPSS 15 با استفاده از آزمون‌های توصیفی (میانگین، انحراف‌معیار، تعداد و درصد) و آزمون‌های تحلیلی (آزمون تی، من‌ویتنی، کای­اسکوئر، تحلیل اندازه‌های مکرر و فریدمن) تجزیه­وتحلیل شد.

یافته‌ها: قبل از مداخله میان میانگین نمرات کیفیت زندگی، عوامل مستعدکننده، قادرکننده، تقویت‌کننده و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده نشد. یک و سه ماه بعد از مداخله میان میانگین نمره کل کیفیت زندگی (0/001=p)، عوامل مستعدکننده (0/001=p)، قادرکننده (0/001=p)، تقویت‌کننده (0/001=p) و عوامل رفتاری در دو گروه تفاوت معنادار مشاهده شد (0/001=p).

نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی از طریق الگوی پرسید بر ارتقاء کیفیت زندگی این زنان مؤثر است.

واژه‌های کلیدی: کیفیت زندگی، زنان سرپرست خانوار، الگوی پرسید- پروسید، تشخیص آموزشی و اکولوژیک
متن کامل [PDF 289 kb]   (4353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/11/4 | پذیرش: 1395/5/27



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 4 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها