:: دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 12-19 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روایی و پایایی ابزار نگرش به آموزش بین حرفه‌ای (IPE) در مراقبت‌های سلامت
دکتر زهره سهرابی، آرزو سعید، دکتر لیلی صالحی
چکیده:   (885 مشاهده)

زمینه و هدف: علی‌رغم پذیرش آموزش بین حرفه‌ای به‌عنوان رویکردی برای بهبود روند مشارکت بین اعضای گروه سلامت، مطالعات اندکی از ابزارهای روا و پایا  جهت ارزیابی نگرش به آن استفاده نموده اند . این مطالعه با هدف تهیۀ ابزاری روا و پایا برای ارزیابی نگرش به  آموزش بین حرفه ای  انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه به ‌منظور روان‌سنجی مقیاس نگرش به آموزش بین حرفه‌ای برروی ۹۰ عضو هیئت‌علمی بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران در سال ۱۳۹۴ انجام شد. ابزار اولیۀ ۱۵ سؤالی با مقیاس لیکرت از مطالعات قبلی اقتباس ‌شده بود که پس از کسب اجازه به زبان فارسی ترجمه شد. ضریب تأثیر، شاخص روایی  و نسبت روایی محتوا  به ترتیب با قضاوت ۱۰ نفر از اعضای جمعیت مورد مطالعه و ۱۰ متخصص بررسی و روایی سازۀ آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی ارزیابی شد. پایایی ابزار به وسیلۀ محاسبۀ تجانس درونی و آزمون باز آزمون ارزیابی شد.
یافته‌ها: براساس شاخص ضریب تأثیر بالای ۱/۵ و شاخص روایی محتوای بالای ۰/۶۲ و نسبت روایی بالای۰/۷، تعداد ۱۲ سؤال نگه داشته شد. براساس تحلیل عاملی اکتشافی تمام این ۱۲ سؤال در ابزار باقی ماندند. دو عامل با در نظر گرفتن ارزش ویژۀ بالای ۱ برای هر عامل، استخراج شدند. این مقیاس قادر به پیش‌بینی ۵۲% از تغییرات کل مقیاس بود.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی دربارۀ استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار نگرش به آموزش بین حرفه‌ای در مراقبت‌های سلامتی است. این نتایج می‌تواند برای سنجش میزان نگرش به آموزش بین حرفه‌ای در مراقبت‌های سلامتی در دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی استفاده ‌شود.

واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، روان‌سنجی، نگرش، آموزش بین حرفه‌ای
متن کامل [PDF 1193 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
فهرست منابع
1. Irajpour AR, Alavi M, Abdoli S, Saberizafarghandi MB. Challenges of interprofessional collaboration in Iranian mental health services: A qualitative investigation. IJNMR 2011; 17(2): 1-9.
2. Fichtner CG, Hardy D, Patel M, Stout CE, Simpatico TA, Dove H, et al. A self-assessment program for multidisciplinary mental health teams. Psychiatr Serv 2001; 52(10): 1352-7. [DOI] [PubMed]
3. Reeves S.Why we need interprofessional education to improve the delivery of safe and effective care. Interface (Botucatu) 2016;20(56):185-196. [DOI]
4. Amini SB,Keshmiri F,Soltani Arabshahi K,Shirazi M. Development and Validation of inter professional collaborator communication skill core competencies. RJMS 2014;21(118):33-40.
5. Reeves S, Zwarenstein M, Goldman J, Barr H, Freeth D, Koppel I, et al. The effectiveness of interprofessional education: key findings from a new systematic review. J Interprof Care 2010; 24(3):230-41. [DOI]
6. Zeyghami Mohammadi Sh, Haghighi S. [The association between nurses’ communication skills and nurse-physician relationship and collaboration in Alborz hospital of Karaj in 2008]. Medical Sciences Journal of Islamic Azad University, Tehran Medical Branch 2009; 19(2): 121-127.
7. Hudson B. Pessimism and optimism in inter-professional working:the Sedgefield Integrated Team. J Interprof Care 2007; 21(1): 3-15 [DOI] [PubMed]
8. Pearson D, Pandya H. Shared learning in primary care: participants' views of the benefits of this approach. J Interprof Care 2006 ; 20(3): 302-13. [DOI] [PubMed]
9. Lie DA,Fung CC, trial J, Lohenry K, Lohenry K. A Comparison of two scales for assessing health professional student’s attitude toward interprofessional learning. Med Educ Online 2013;18:21885. [DOI] [PubMed]
10. Luecht RM,Madsen MK, Taugher MP, Petterson BJ. Assessing professional perceptions: design and validation of an interdisciplinary education scale. J Allied Health 1990; 19: 181.
11. Parsell G, Bligh J. The development of a questionnaire to assess the readiness for health care students for interprofessional learning (RIPLS). Med Educ 1999; 33: 95. [DOI] [PubMed]
12. Thannhauser J, Russell-Mayhew S, Scott C. Measures of interprofessional education and collaboration. J Interprof Care 2010; 24: 336–349. [DOI] [PubMed]
13. Curran VR, Sharpe D, and Forristall J. Attitudes of health sciences faculty members towards interprofessional teamwork and education. JME 2007;41(9): 892-896. [DOI] [PubMed]
14. Kaiser HF. An index of factorial Simplicity.Psychometrika1974;39(1):31-6 [DOI]
15. Sargeant J, Hill T, Breau L. Development and testing of a scale to assess interprofessional education (IPE) facilitation skills. J Contin Educ Health Prof 2010 ;30(2):126-31. 9.
16. Beigi M, Shirmohammadi M. Attitude teamwork: are Iranian university students ready for workplace?Team Performance Journal: An International Journal 2012;18(5/6):295-311. [DOI]
17. MacDonald M, Bally J, Ferguson L,Lee Murray B, Fowler-Kerry S, Anonson J.Knowledge of the professional role of others: A key interprofessional competency. Nurse Edu Pra 2010; 10:238-.42. [DOI] [PubMed]
18. Lindqvist S, Duncan A, Shepstone L, Watts F& Pearce S. Development of the 'Attitudes to Health Professionals Questionnaire' (AHPQ): A measure to assess interprofessional attitudes. J Interprof Care 2005; 19 (3): 269 –79. [DOI] [PubMed]
19. Braithwaite J, Westbrook M, Nugus P, Greenfield D, Travaglia J, Runciman W, Westbrook J. A four-year, systems-wide intervention promoting interprofessional collaboration. BMC Health Serv Res 2012; 12:99. [DOI] [PubMed]
20. Parsell G, Blight J. Techniques in medical education . Post Grad J . 1998 ; 74:89-95. [DOI] [PubMed]
21. Cooke S, Chew-Graham C, Boggis C, Wakefield A. 'I never realised that doctors were into feelings too': changing student perceptions through interprofessional education. Learning in Health and Social Care2003; 2(3) :137-146. [DOI]



XML   English Abstract   Print



دوره 6، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها