ارزیابی طرح تحول نظام سلامت و طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس مفروضهای نظام سلامت با تأکید بر آموزش
|
محمد عظیمی* ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
|
|
چکیده: (4338 مشاهده) |
زمینه و هدف: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت منبع مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فردی است. توجه به این امر خطیر از وظایف مهم دولتها به شمار میرود و همه انسانها برای دستیابی به سلامتی و حفظ آن نیازمند آموزش هستند.
مواد و روشها: در این تحقیق از روش تحلیل محتوا «آنتروپی شانون» استفاده شد که در آن پردازش دادهها در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و بهصورت کمی و کیفی مطرح میشود. آنتروپی در تئوری اطلاعات، شاخصی برای اندازهگیری عدماطمینان و با هدف بیان توزیع احتمال است. محتوای طرح از نظر پاسخگو (متن طرح تحول نظام سلامت و طرح تحول بنیادین آموزش) و دوازده مؤلفه اصلی و ۵۸ مؤلفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بررسی شده است.
یافتهها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد پیشگیری از بیماریها با ۳۲ مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده، و کمترین مقدار با فراوانی صفر به تحرک بدنی، سلامت روانی، پیشگیری از رفتارهای پرخطر و معلولیت مربوط است. از بررسی کل سند تحول بنیادین، مؤلفه مربوط به سلامت روانی با ۹۷ مورد بیشترین فراوانی را دارد و کمترین مقدار با فراوانی صفر به معلولیت مربوط است.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داده است مؤلفههای نظام سلامت توزیع نرمال ندارند؛ بهطوری که در این اسناد در حد خیلی کم به آموزش بهداشت و ارتقای سلامت پرداخته شده است.
|
|
واژههای کلیدی: طرح تحول نظام سلامت، طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش، مفروضهای نظام سلامت، آموزش بهداشت و ارتقای سلامت |
|
متن کامل [PDF 2765 kb]
(2555 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دریافت: 1395/7/17 | پذیرش: 1397/10/12
|
|
|
|