:: دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 66-57 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط بازی‌های رایانه‌ای با پرخاشگری در دانش‌آموزان راهنمایی شهر رشت در سال 1392
ربیع اله فرمانبر، زهرا توانا*، فاطمه استبصاری، زهرا عطرکارروشن
چکیده:   (13956 مشاهده)
زمینه و هدف: تصور دنیای بدون رایانه روز به روز سخت‌تر می‌شود؛ آن‌ها تأثیر زیادی در پیشرفت علمی و دسترسی به اطلاعات ایفا می‌نمایند. کودکان و نوجوانان که از رایانه برای بازی استفاده می‌نمایند، در معرض خطرات زیادی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بازی‌های رایانه‌ای با پرخاشگری در دانش‌آموزان صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: مطالعه به روش توصیفی و تحلیلی بر روی 360 دانش‌آموز دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر رشت که با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب‌شده بودند، صورت گرفت. ابزار مطالعه پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، اطلاعات مربوط به وضعیت استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و پرسشنامه سنجش پرخاشگری باس و پری بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با تجزیه‌وتحلیل‌های آماری (آزمون تی، آزمون تجزیه‌وتحلیل واریانس) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
 یافته‌ها: بین نوع بازی‌های رایانه‌ای و همراهی دوستان در انجام بازی‌های رایانه‌ای با پرخاشگری فیزیکی رابطه معناداری وجود دارد و با افزایش استفاده از بازی‌های رایانه‌ای پر زدوخورد میزان پرخاشگری فیزیکی دانش‌آموزان نیز افزایش می‌یابد (P<./05). همچنین بین مدت زمان بازی‌های رایانه‌ای با پرخاشگری فیزیکی و کلامی رابطه معناداری وجود دارد (pنتیجه‌گیری: محتوای بازی‌های رایانه‌ای و مدت زمان استفاده از رایانه بسیار حایز اهمیت می‌باشد و استفاده اعتیاد آمیز از رایانه در قالب بازی‌ها می‌تواند مشکلات جدی روانی را به همراه داشته باشد. استفاده منطقی و صحیح از این وسیله نیازمند آموزش به دانش‌آموزان و خانواده‌ها است.
واژه‌های کلیدی: بازی‌های رایانه‌ای، پرخاشگری، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 353 kb]   (8474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1392/7/22 | پذیرش: 1392/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها