تأثیر مداخلۀ آموزشی براساس مدل اعتقاد بهداشتی در اتخاذ رفتارهای پیشگیریکننده از پوسیدگی دندان دانشآموزان
|
اردشیر رحیم زاده، پرشنگ فقیه سلیمانی*، خالد رحمانی، شراره باقری |
|
|
چکیده: (4924 مشاهده) |
زمینه و هدف: هدف از مطالعۀ حاضر تعیین تأثیر مداخلۀ آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیریکننده از پوسیدگی دندان دانشآموزان است.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع مداخلهای نیمهتجربی است که بر روی ۱۲۰ دانشآموز پایۀ پنجم پسرانۀ شهر سنندج در سال ۱۳۹۵ انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بود. پس از تخصیص تصادفی دانشآموزان به دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه ۶۰ نفر)، اطلاعات اولیۀ آنها جمعآوری شد. سپس مداخلۀ آموزشی برای گروه مداخله اجرا شد. هشت هفته پس از اجرای برنامۀ آموزشی، دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخۀ ۲۲ و آزمونهای تی مستقل، تی زوجی و تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه مداخله و کنترل در بیشتر سازههای مدل همچون حساسیت درکشده (۰/۰۶ =P)، شدت درکشده (۰/۷ =P)، منافع درکشده (۰/۶ =P)، خودکارآمدی (۰/۸ =P) و راهنما برای عمل (۰/۸ =P) اختلاف معنیداری وجود ندارد. اگرچه تنها در سازههای موانع (۰/۰۰۱ =P) بین دو گروه رابطۀ معنیدار آماری یافت شد، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که هیچ اختلاف آماری معنیداری بین میانگین نمرات سازههای مدل در دو گروه وجود ندارد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش در مدارس ابتدایی بهتنهایی کافی نیست و مشارکت والدین، مربیان بهداشت و معلمان در کنار طراحی مداخلات جدید برای بهبود عملکرد رفتارهای بهداشتی دهان و دندان دانشآموزان امری اجتنابناپذیر است. |
|
واژههای کلیدی: آموزش بهداشت، بهداشت دهان و دندان، دانشآموزان، مدل اعتقاد بهداشتی |
|
متن کامل [PDF 2722 kb]
(3195 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دریافت: 1395/12/19 | پذیرش: 1397/4/3
|
|
|
|