زمینه و هدف: اضافهوزن یکی از مشکلات سلامتی در تمام جوامع است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکنترلی، سبکهای خوردن و نمایۀ تودۀ بدنی در دانشجویانی که اضافهوزن داشتند، انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه یک طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعۀ آماری، در برگیرندۀ تمامی دانشجویان دختر دچار اضافهوزن دانشگاه پیام نور رضوانشهر بود. نمونۀ پژوهش ۳۴ فرد مبتلا به اضافهوزن بودند که بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (۱۷ نفر در هر گروه). . برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ خودکنترلی و پرسشنامۀ رفتار خوردن داچ استفاده شد. همچنین، نمایۀ تودۀ بدنی با تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) اندازهگیری شد. آموزش تنظیم هیجان طی ۱۲ جلسه در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و از طریق نرمافزارSPSS نسخۀ ۲۳ تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکنترلی، سبکهای خوردن و نمایۀ تودۀ بدنی، پس از آموزش تنظیم هیجان، در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشته است (۰/۰۱ > P) و این تفاوت در مرحلۀ پیگیری نیز حفظ شد (۰/۰۱ > P). به عبارت دیگر، آموزش تنظیم هیجان منجر به افزایش میانگین نمرات خودکنترلی و کاهش میانگین نمرات سبکهای خوردن و نمایۀ تودۀ بدنی در آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکنترلی، سبکهای خوردن و نمایۀ تودۀ بدنی اثرگذار است. بنابراین پیشنهاد میشود که این مداخله در درمان اضافهوزن و چاقی بهکار گرفته شود.
Ranjbar Noushari F, Basharpoor S, Hajloo N, Narimani M. The Effect of Emotion Regulation Skills’ Training on Self-Control, Eating Styles and Body Mass Index in Overweight Students. Iran J Health Educ Health Promot 2018; 6 (2) :125-133 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-820-fa.html
رنجبر نوشری فرزانه، بشرپور سجاد، حاجلو نادر، نریمانی محمد. تأثیر آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکنترلی، سبکهای خوردن و نمایۀ تودۀ بدنی در دانشجویان مبتلا به اضافهوزن. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (2) :125-133