مقدمه: یکی از روش های مهم آگاه سازی مصرف کنندگان سیگار از مخاطرات سیگار، پیام های بهداشتی است که روی پاکت های سیگار درج می شوند. هدف این مطالعه تعیین نگرش و عکس العمل افراد سیگاری به پیام های هشدار دهنده بهداشتی درج شده روی پاکت های سیگار می باشد.
روش کار: این پژوهش مقطعی بر روی 300 نفر از افراد سیگاری شهر بندر عباس در سال 1392 انجام شد. افراد مورد مطالعه به صورت تصادفی از 10 منطقه شهری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک، نگرش و عکس العمل افراد سیگاری بود. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS 19 و آزمون های توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 8/ 36 سال با انحراف معیار 9/9 و دامنه 18 تا 70 سال بود. بطور میانگین 6/ 13 سال سابقه مصرف سیگار داشتند، میانگین تعداد نخ سیگار مصرفی روزانه 3/ 13 بود. از نظر تحصیلات اکثریت نمون هها ) 3/ 41 درصد( دیپلم بودند. 2% نمونه ها دارای نگرش ضعیف، 44 % نگرش متوسط و 54 درصد نگرش خوب نسبت به پیام بهداشتی درج شده برروی پاکت های سیگار داشتند. 44 درصد آ نها
به پیا مها عکس العمل خوب )توجه، صحبت در مورد پیام ها، یادآوری، تنفر، ترس( نشان دادند. بین عکس العمل افراد سیگاری نسبت به پیام های بهداشتی و نگرش آنها رابطه معناداری وجود داشت . نمونه هایی که نگرش خوب به پیام ها داشتند به پیام ها توجه کرده، هنگام سیگار کشیدن پیام ها را به یاد آورده و در مورد آ نها صحبت می نمودند و پیا مها در آنها ایجاد ترس و تنفر کرده بود.
نتیجه گیری: طبق یافته های این مطالعه،لازم است در طراحی پیام های روی پاکت های سیگار به ویژگ یهایی مانند جلب توجه، افزایش آگاهی، یادآوری عوارض مصرف سیگار، تفکر در مورد عوارض، افزایش نگرانی، ایجاد ترس و تنفر توجه شودتا منجر به عکس العمل و درنتیجه کاهش مصرف سیگار در افراد گردد.
Asadian A, Aghamolaei T, madani A H, Ghanbarnejad A. Attitude And Reaction to Health Warning Message Of Cigarette Packaging On Smokeres. Iran J Health Educ Health Promot 2013; 1 (2) :9-18 URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-84-fa.html
اسدیان علی، آقاملایی تیمور، مدنی عبدالحسین، قنبرنژاد امین. بررسی نگرش و عکس العمل افراد سیگاری نسبت به پیام های هشدار دهنده بهداشتی پاکت های سیگار. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1392; 1 (2) :9-18