[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 212-203 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر پرسه‌زنی سایبری بر احساس نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان پزشکی
الهام حیدری*
چکیده:   (5336 مشاهده)
زمینه و هدف : افزایش مشغولیت تحصیلی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آموزش عالی است. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش استفاده از اینترنت، چگونگی بهره‌گیری از آن نقش مهمی در میزان مشغولیت تحصیلی دانشجویان داشته باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر پرسه‌زنی سایبری بر نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان پزشکی است.
مواد و روش‌ها:  پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونۀ تحقیق شامل ۱۹۵ نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس‌های سه‌گانۀ پرسه‌زنی سایبری، احساس نشاط، و مشغولیت تحصیلی است که پس از محاسبۀ روایی و پایایی بین نمونۀ توزیع و داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافته‌ها: پرسه‌زنی سایبری تأثیر منفی و معناداری بر احساس نشاط (۲/۸۵- =t و ۰/۱۵- =β) و مشغولیت تحصیلی دانشجویان (۲/۰۸- =t و ۰/۱۴- =β) دارد، در حالی که احساس نشاط تأثیر مثبت و معناداری بر مشغولیت تحصیلی آنان (۱۲/۰۵=t و۰/۹۹=β) دارد.
نتیجه‌گیری: مسئولان دانشگاه‌ها باید برای افزایش مشغولیت تحصیلی دانشجویان، به چگونگی استفادۀ آنان از اینترنت جهت دهند و با کاهش رفتار پرسه‌زنی سایبری باعث افزایش نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان شوند.
واژه‌های کلیدی: پرسه‌زنی سایبری، احساس نشاط، مشغولیت تحصیلی
متن کامل [PDF 2776 kb]   (3154 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
دریافت: 1396/6/15 | پذیرش: 1396/12/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari E. Investigating the Effect of Cyberloafing on the Sense of Happiness and Academic Engagement of Medical Students. Iran J Health Educ Health Promot 2018; 6 (3) :203-212
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-840-fa.html

حیدری الهام. بررسی تأثیر پرسه‌زنی سایبری بر احساس نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان پزشکی. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1397; 6 (3) :203-212

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-840-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657