بررسی تأثیر پرسهزنی سایبری بر احساس نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان پزشکی
|
الهام حیدری* |
|
|
چکیده: (4655 مشاهده) |
زمینه و هدف : افزایش مشغولیت تحصیلی یکی از مهمترین اولویتهای آموزش عالی است. به نظر میرسد با توجه به افزایش استفاده از اینترنت، چگونگی بهرهگیری از آن نقش مهمی در میزان مشغولیت تحصیلی دانشجویان داشته باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر پرسهزنی سایبری بر نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان پزشکی است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونۀ تحقیق شامل ۱۹۵ نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاسهای سهگانۀ پرسهزنی سایبری، احساس نشاط، و مشغولیت تحصیلی است که پس از محاسبۀ روایی و پایایی بین نمونۀ توزیع و دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: پرسهزنی سایبری تأثیر منفی و معناداری بر احساس نشاط (۲/۸۵- =t و ۰/۱۵- =β) و مشغولیت تحصیلی دانشجویان (۲/۰۸- =t و ۰/۱۴- =β) دارد، در حالی که احساس نشاط تأثیر مثبت و معناداری بر مشغولیت تحصیلی آنان (۱۲/۰۵=t و۰/۹۹=β) دارد.
نتیجهگیری: مسئولان دانشگاهها باید برای افزایش مشغولیت تحصیلی دانشجویان، به چگونگی استفادۀ آنان از اینترنت جهت دهند و با کاهش رفتار پرسهزنی سایبری باعث افزایش نشاط و مشغولیت تحصیلی دانشجویان شوند.
|
|
واژههای کلیدی: پرسهزنی سایبری، احساس نشاط، مشغولیت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 2776 kb]
(2566 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی سلامت دریافت: 1396/6/15 | پذیرش: 1396/12/6
|
|
|
|