:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان-1397 1397 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 437-429 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامۀ آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در ایران
فاطمه دارابی ، مهدی یاسری ، محمدحسین کاوه* ، مینا ماهری
چکیده:   (4151 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعۀ حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ آموزش شهروندی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در دبیرستان‌های دخترانۀ شهر اسدآباد انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ نیمه‌تجربی، سه مدرسه به‌صورت تصادفی از بین دبیرستان‌های دخترانۀ شهر اسدآباد انتخاب شدند. به‌طور تصادفی یکی از آنها به‌عنوان گروه مداخله (۸۰ دانش‌آموز) و دو مدرسۀ دیگر به‌عنوان گروه کنترل (۱۲۰ دانش‌آموز) در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامۀ پژوهشگرساخته مشتمل بر ۶۷ سؤال است. برنامۀ آموزشی به شیوۀ سخنرانی، بحث گروهی، پرسش‌وپاسخ و بارش افکار به‌صورت مستقیم و حضوری و فعالیت‌های یادگیری هدایت‌شده با استفاده از منابع آموزشی اجرا شد، سپس پس‌آزمون در فاصلۀ زمانی یک ماه و شش ماه بعد از اجرای مداخلۀ آموزشی برگزار شد. 
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که در گروه مداخله در مرحلۀ پیش‌آزمون، سطح آگاهی (۲
/۰۰±۷/۴۴)، نگرش (۷/۱۴±۷۴/۱۹)، هنجارهای انتزاعی (۴/۴۱±۲۲/۳۳)، قصد رفتاری (۲/۶۹±۱۸/۴۴) و کنترل رفتاری درک‌شده (۲/۷۱±۱۷/۹۸) نسبتا پایین بودند. در پس‌آزمون اول، افزایش سطح آگاهی (۱/۷۲±۱۱/۱۷) و نگرش (۵/۴۲±۸۰/۲۱) مشاهده شد. هنجارهای انتزاعی (۳/۶۴±۲۵/۴۸)، قصد رفتاری (۳/۰۴±۲۱/۰۸) و کنترل رفتاری درک‌شده (۳/۰۴±۲۰/۷۷) نیز در مقایسه با پیش‌آزمون به‌طور بارزی بالاتر بودند.
نتیجه‌گیری: مداخلۀ آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در ارتقای رفتار شهروندی نوجوانان مؤثر بوده است. یافته‌های مطالعه بر لزوم لحاظ کردن آموزش شهروندی در برنامه‌های درسی مدارس تأکید می‌کند.
واژه‌های کلیدی: نوجوانان، آموزش، شهروندی، تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده
متن کامل [PDF 8612 kb]   (1579 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1396/6/29 | پذیرش: 1397/7/9



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان-1397 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها