[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 1-9 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر با پیگیری 60 روزه
رزاق کرمی ، طیبه شریفی ، محمد نیک خواه ، احمد غضنفری
چکیده:   (226 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی و نشخوار فکری یکی از شایع‌ترین مشکلات هیجانی است که زندگی گروه‌های مختلف به‌ویژه نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شهرکرد است.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون، و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرکرد، در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ است. حجم نمونه به تعداد ۴۰ نفر (۲۰ نفر گروه آزمایش و ۲۰ نفر گروه کنترل) و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. اعضای گروه آزمایش، به‌صورت گروهی تحت آموزش تنظیم هیجان در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی بود. داده‌ها با روش‌های آمار استنباطی اندازه‌گیری‌های مکرر تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته ها:: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد آموزش تنظیم هیجان بر کاهش نشخوار فکری(۱۷/۵۲=F، ۰/۰۱P<) و اضطراب اجتماعی(۲۰/۱۶=F، ۰/۰۱P<) تأثیر معناداری دارد. همچنین یافته‌ها نشان داد کاهش نشخوار فکری (۵/۹۷F=، ۰/۰۱P<) و اضطراب اجتماعی (۱۴/۵۷=F، ۰/۰۱P<) در مرحله پیگیری نیز حفظ شده است.
نتیجه‌گیری: توجه به آموزش تنظیم هیجان در مدارس اهمیت زیادی دارد و عامل مهمی در کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر به شمار می‌رود.

واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، آموزش تنظیم هیجان، کاهش نشخوار فکری
متن کامل [PDF 2706 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی سلامت
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami R, Sharifi T, Nikkhah M, Ghazanfari A. Effectiveness of Emotion Regulation Training Based on Grass Model on Reducing Rumination and Social Anxiety in Female Students with 60-Day Follow-up. Iran J Health Educ Health Promot. 2019; 7 (1) :1-9
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-933-fa.html

کرمی رزاق، شریفی طیبه، نیک خواه محمد، غضنفری احمد. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دختر با پیگیری 60 روزه. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (1) :1-9

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-933-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3877