:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 29-21 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های پایه‌های دورۀ اول ابتدایی براساس مفروضه‌های نظام آموزش سلامت: مدل آنتروپی شانون
حافظ صاحب یار* ، تقی زوار
چکیده:   (5433 مشاهده)
زمینه و هدف: برنامۀ درسی آموزش و ارتقای سلامت در ارتقای   و توسعۀ فرهنگ بهداشتی دانش‌آموزان اهمیت بسیاری دارد. برای پی‌بردن به اهمیت مسائل بهداشتی در روند سلامت دانش‌آموزان، لازم است به محتوای کتب درسی توجه شده و یک برنامۀ آموزشی که بتواند همۀ نیازهای ضروری آموزش سلامت را در خود جای دهد، تدوین شود.
مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع تحلیل محتوا به روش «آنتروپی شانون» است که پردازش داده‌ها را در تحلیل محتوا به‌صورت کمّی و کیفی مشخص می‌کند. محتوای طرح از نظر پاسخگو (متن تمام کتاب‌های سه پایۀ دورۀ اول ابتدایی) با ۱۲ مؤلفۀ اصلی و ۵۸ مؤلفۀ فرعی نظام سلامت بررسی و روایی آن از سوی متخصصان برنامه‌ریزی درسی و آموزش سلامت، تأیید شده و پایایی آن از طریق روش اسکات ۰/۷۲ به دست آمده است. 
 یافته‌ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در بررسی کتاب‌های دورۀ اول ابتدایی، مؤلفۀ مربوط به سلامت روانی با ۲۸۴ نمونه (۰/۱۸۳۲= WJ) و سلامت تغذیه ۲۷۱ نمونه (۰/۱۹۸۱= WJ)، بیشترین فراوانی و اهمیت را به خود اختصاص داده و مؤلفه‌های شاخص معلولیت (اهمیت معلولیت، کمک به افراد معلول، انواع معلولیت و...) با ۰ (صفر) مورد (۰= WJ) کم‌اهمیت‌ترین شاخص‌ها و مؤلفه‌ها است. 
نتیجه‌گیری: یافته‌های حاصل از فراوانی مؤلفه‌ها نشان داد که مؤلفه‌های نظام سلامت از توزیع نرمال برخوردار نیستند؛ به‌طوری که به میزان بسیار ‌کمی به آموزش و ارتقای سلامت در محتوای درسی پرداخته شده، در صورتی که سلامت، مهم‌ترین عامل پیشرفت و ضامن بقای جامعه است.
واژه‌های کلیدی: آموزش سلامت، کتب دورۀ اول ابتدایی، مفروضه‌های نظام سلامت، آنتروپی شانون
متن کامل [PDF 2687 kb]   (3169 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
دریافت: 1396/12/16 | پذیرش: 1397/8/14



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها