[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پرداخت الکترونیک ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها













..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 54-46 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی پرسش‌نامۀ استرس فرهنگ‌پذیری بر روی نوجوانان پناهندۀ افغانستانی در ایران
باقر رضایی ، لیلا حیدری نسب* ، رسول روشن ، محمد غلامی فشارکی
چکیده:   (4058 مشاهده)
زمینه و هدف: بیش از نیمی  از جمعیت پناهندگان افغانستانی در ایران را نوجوانان تشکیل می‌دهند. یکی از موانع مهم سازگاری این نوجوانان با محیط جدید، استرس فرهنگپذیری است که می‌تواند سلامت جسمی و روانی آنان را تهدید کند. بدین منظور، برای شناسایی استرسورهای فرهنگپذیری، برای اولینبار در ایران، به اعتباریابی پرسش‌نامۀ استرس فرهنگپذیری در نوجوانان پناهندۀ افغانستانی پرداخته شد.
مواد و روش‌ها: جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ دانش‌آموزان نوجوان پناهندۀ افغانستانی در ایران هستند، که در مدارس بین‌الملل و خودگردان تهران مشغول به تحصیل‌اند. به‌صورت تصادفی ۴۰۶ نفر ۱۴ تا ۱۸ساله انتخاب شدند (۱۶۶ پسر و ۲۴۰ دختر). ابزار این پژوهش، پرسش‌نامۀ استرس فرهنگ‌پذیری است که به بررسی روایی ترجمه، روایی محتوایی، روایی سازه می‌پردازد. 
یافته‌ها: نتایج نشان داد این مقیاس از روایی محتوایی خوبی برخوردار است. همچنین ساختار سهعاملی این مقیاس در نمونۀ نوجوانان پناهندۀ افغانستانی در ایران تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد متغیرهای استرس فرایند محوری ۳۲/۷۶ درصد، استرس اجتماعی ۹/۴۳ درصد و تبعیض ادراکشده ۳/۴۷ درصد واریانس را تبیین می‌کنند که درمجموع حدود ۴۶ درصد واریانس توسط این سه عامل تبیین شده است. شاخص نیکویی برازش برابر با ۰/۴۰ است که نشان می‌دهد در حد مطلوب قرار دارد.
نتیجه‌گیری: از این ابزار می‌توان برای شناسایی عوامل خطر در میان جمعیت نوجوانان پناهنده استفاده کرد. همچنین این ابزار می‌تواند چالش‌های انطباق مثبت با محیط جدید را بررسی و از اختلالات روانی مرتبط با استرس فرهنگ‌پذیری پیشگیری کند. لازم است محققان هنگام ارزیابی استرس فرهنگ‌پذیری به بافت و وضعیت اجتماعی و فرهنگی بیشتر توجه کنند.
واژه‌های کلیدی: استرس فرهنگ‌پذیری، تحلیل عاملی، نوجوانان پناهندۀ افغانستانی
متن کامل [PDF 3045 kb]   (2417 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی بالینی
دریافت: 1397/2/20 | پذیرش: 1397/3/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezai B, Heydarinasab L, Roshan R, Gholami Fesharaki M. Evaluating the Validity of Acculturative Stress Scale on Afghan Refugee Adolescents in Iran. Iran J Health Educ Health Promot 2019; 7 (1) :46-54
URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-981-fa.html

رضایی باقر، حیدری نسب لیلا، روشن رسول، غلامی فشارکی محمد. اعتباریابی پرسش‌نامۀ استرس فرهنگ‌پذیری بر روی نوجوانان پناهندۀ افغانستانی در ایران. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت. 1398; 7 (1) :46-54

URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-981-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران Iranian Journal of Health Education and Health Promotion
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645