Mental
Health of Elementary Teachers
The Effect of Job Stress and Job
Burnout on Mental Health of Elementary Teachers: Examining A
Hypothetical Model
Ali Asghar
Bayani1 & Reza
Samiei2
*1. Associate
Professor in Education, Dept. of
Education and Psychology, Islamic Azad University, Azadshahr
Branch, Azadshahr, Iran (Corresponding Author) aabayani@yahoo.com
2. M. A
in Education, Dept. of Education and Psychology, Islamic Azad University, Azadshahr Branch, Azadshahr, Iran
ABSTRACT
Background and objective: Teachers play an important role in promoting mental health
of students. The present study aimed at analyzing the effect of job stress on
mental health of elementary teachers through the moderating role of job
burnout.
Methods: This study was a non-experimental design (correlation) one
using a structural model investigated the relationship between the variables.
A sample of 186 elementary teachers of Azadshahr in Golestan
province, Iran was asked to respond to three scales (demographic questionnaire,
the General Health Questionnaire, and The Maslach Burnout Inventory).
The results were analyzed by SPSS 21 and Amos 21. To determine the association
between variables Pearson correlation coefficient was applied. Path analysis was used for verification and
determination of model fit.
Results: Job stress, emotional
exhaustion and depersonalization positively, and personal
accomplishment negatively can predict mental health. Emotional exhaustion, depersonalization
and personal accomplishment play a mediating role in the relationship
between job stress and mental health.
Conclusion: Job stress and job burnout in teachers endangers their mental health. The
model obtained is appropriate for explaining mental health of teachers.
Paper
Type: Research Article.
Keywords: Job
stress, Job burnout, Mental health, elementary
school teachers, Azadshar
u
Citation: Bayani A A. & Samiei
R. The effect of job stress and job burnout on mental health of
elementary teachers: examining a hypothetical model. Iranian Journal
of Health Education and Health Promotion. Winter 2015;2(4):[312-321]
سلامت
روانی معلمان
ابتدایی
نقش استرس
شغلی و فرسودگی
شغلی بر سلامت
روانی معلمان
ابتدایی:
آزمون یک مدل
فرضی
علیاصغر
بیانی1* و رضا
سمیعی2
*1.دانشیار
تعلیم و
تربیت، گروه
علوم تربیتی و
روانشناسی،
دانشگاه آزاد
اسلامی، واحد
آزادشهر،
آزادشهر،
ایران
(نویسنده
مسئول) aabayani@yahoo.com
2. کارشناس
ارشد تعلیم و
تربیت،
دانشگاه آزاد
اسلامی، واحد
آزادشهر،
آزادشهر،
ایران
چکیده
زمینه و
هدف: معلمان
نقش مهمی در
ارتقا سلامت
روانی دانشآموزان
به عهدهدارند.
این پژوهش با
هدف تعیین
تأثیر استرس
شغلی بر سلامت
روانی معلمان
مقطع ابتدایی
با واسطهگری
فرسودگی شغلی
انجام شد.
مواد و روشها:
پژوهش حاضر از نوع
طرحهای
غیرآزمایشی
(همبستگی)
بود؛ که در آن
با استفاده از
یک مدل
ساختاری
رابطه بین
متغیرها موردبررسی
قرار گرفت. از 186
معلم مقطع
ابتدایی شهرستان
آزادشهر
درخواست شد به
پرسشنامه جمعیتشناختی،
پرسشنامه سلامت
عمومي و
پرسشنامه فرسودگی
شغلی پاسخ
دهند. دادهها با
نرمافزار SPSS21
و Amos21
تجزیهوتحلیل
شدند. برای
تعیین
همبستگی بین
متغیرها از
آزمون ضریب
همبستگی
پیرسون و از تحليل مسير جهت تأييد
و تعيين ميزان برازش مدل استفاده شد.
یافتهها: استرس
شغلی، خستگی
هیجانی و مسخ
شخصیت به صورت
مثبت و
معنادار و
احساس کفایت
شخصی به صورت
منفی و
معنادار
سلامت روانی
را پیشبینی
میکنند.
همچنین نقش
واسطهای
خستگی هیجانی، مسخ
شخصیت و احساس
کفایت شخصی در
رابطه بین
استرس شغلی و
سلامت روانی
مشاهده شد.
نتیجهگیری: استرس
شغلی و
فرسودگی شغلی
در معلمان،
سلامت روانی
آنها را به
خطر میاندازد.
مدل بهدستآمده،
الگوی مناسبی
را جهت تبیین
سلامت روانی
معلمان در
اختیار قرار
میدهد.
نوع
مقاله: مطالعه پژوهشى.
کلیدواژهها: استرس
شغلی،
فرسودگی
شغلی، سلامت
روانی، معلمان،
شهرستان
آزادشهر.
t
استناد:
بیانی
ع ا، سمیعی ر. نقش
استرس شغلی و فرسودگی
شغلی بر سلامت
روانی معلمان ابتدایی:
آزمون یک مدل فرضی.
فصلنامه
آموزش بهداشت
و ارتقاء
سلامت. زمستان
1393؛2(4):]312-321].
مقدمه
پژوهشها
حاکی از شیوع
اختلالهای
رفتاری در
دانشآموزان
مناطق مختلف
کشور است (1-3). این
اختلالها
دارای اثرات
ناگوار فردی،
خانوادگی،
اجتماعی و
اقتصادی است؛
و برخلاف
بیماریهای
جسمی
پیامدهای آن
بیشتر
غیرمستقیم
گزارششده
است (4). دانشآموزان
دارای
اختلالات
روانی- عاطفی،
از کیفیت
زندگی پایینتر،
عزتنفس ضعیفتر
و عملکرد
تحصیلی
نامناسبتری برخوردارند.
میزان مصرف
مواد مخدر،
خودکشی و کشیدن
سیگار در آنها
بیشتر از
سایرین گزارششده
است (5). توجه
ناکافی به
سلامت دانشآموزان
میتواند
آینده هر جامعهای
را با خطرات
جدی روبرو کند.
پژوهشگران،
سازماندهی
خدمات سلامت
روان در مدارس
را به عنوان
راهبرد اساسی
برای ارتقای
سلامت دانشآموزان
و درنهایت
سلامت کل
جامعه مورد
تأکید قرار
دادهاند (6).
معلمان میتوانند
مهمترین نقش
را در ارتقای
سلامت دانشآموزان
در مدارس به
عهده داشته
باشند (7)؛ زیرا
آنها مهمترین
عامل در
فرآیند تعلیم
و تربیتاند.
معلمان در
صورتی قادر به
ایفاء چنین
وظیفهای
خواهند بود که
دارای
توانمندیهای
لازم و الگوی
مناسبی برای
شاگردان
باشند (8). در بین
این صلاحیتها،
برخورداری
معلمان از
سلامت روانی
اهمیت زیادی
دارد و سایر
وظایف آنها
را نیز تحتالشعاع
قرار میدهد (9).
بنابراین،
شناسایی
عوامل مرتبط
با سلامت
روانی معلمین
برای در
اختیار قرارگرفتن
راهکارهای
لازم برای برنامهریزان
و مدیران
اجرایی ضروری
است. کاربست
این راهبردها
میتواند
سلامت معلمان
و درنهایت
سلامت جامعه را
تحت تأثیر
قرار دهد.
ازجمله
متغیرهایی که
سلامت معلمان
را مورد تهدید
قرار میدهد،
فرسودگی شغلی[1]
و استرس شغلی[2]
است.
در
سالهای
اخیر، در متون
مربوط به
سلامت مفهوم
فرسودگی بهطور
چشمگیری
موردتوجه
قرارگرفته
است (10-13). این
واژه اولین
بار توسط
باردلی[3]
در سال 1969
مورداستفاده
قرار گرفت (14) و
فردنبرگر[4]
در سال 1974 در
مقالهای تحت
عنوان
فرسودگی
کارکنان آن را
معرفی کرد (15).
تعریفی از
فرسودگی مورد
توافق همه
صاحبنظران
وجود ندارد (16).
عمده تعریفهای
این مفهوم را
میتوان
متأثر از
تعریف مازلاچ
و جکسون[5]
دانست (14) که طبق
آن فرسودگی عبارت
است از
نشانگانی[6]
از خستگی
هیجانی،[7]
مسخ شخصیت[8]
و کاهش کفایت
شخصی.[9]
این نشانهها در
بین افرادی
اتفاق میافتد
که بهنوعی
کار مردم را
انجام میدهند
(17). بنابراین،
ماهیت
فرسودگی را سه
بعد اساسی
تشکیل میدهد:
1) خستگی
هیجانی که با
فقدان انرژی و
اشتیاق و تقلیل
منابع هیجانی
مشخص میشود؛ 2)
مسخ شخصیت که
میتوان آن را
به عنوان نگرش
منفی به
مراجعهکنندگان،
همکاران و
سازمان توصیف
کرد؛ و 3) کاهش
کفایت شخصی که
با گرایش فرد
به خود ارزیابی
منفی و
نارضایتی از
عملکرد در شغل
آشکار میشود
(18). بعضی از صاحبنظران
فرسودگی را در
چارچوب پژوهشهای
مربوط به
استرس قرار
داده و آن را
یکی از انواع
استرسهای
شغلی تلقی میکنند
(19)؛ ولی گروهی
دیگر استرس و
فرسودگی را به
عنوان دو سازه
متفاوت معرفی
کردهاند (21-20).
فرسودگی با
خستگی شدید به
عنوان یک ملاک
عینی شروع میشود؛
و با از دست
دادن عزتنفس،
نشانگان
متعدد
بیماری، مشکل
در تمرکز، تحریکپذیری
و منفیگرایی
همراه است (22).
فرسودگی
ابتدا در شغلهایی
که خدمات
انسانی میدادند
مانند
مددکاران
اجتماعی،
معلمان، رواندرمانان
و پرستاران
موردبررسی
قرار گرفت؛
اما بعدها
روشن شد که
فرسودگی
فراتر از مشاغل
مرتبط با
خدمات انسانی
است و میتواند
در سایر حرفهها
نیز اتفاق
افتد (23).
فرسودگی
دارای اثرات
زیانباری
است که
پیامدهای
جسمی، روانشناختی،
اجتماعی و
سازمانی آن
موردتوجه بسیاری
از پژوهشگران
قرارگرفته
است. سردرد،
خستگی،
آلرژی،
افسردگی،
فشارخون، اضطراب،
تضادهای
خانوادگی،
غیبت و حاضر
نشدن در محل
کار ازجمله
عواقب
فرسودگی شغلی
است (25-24).
یکی
دیگر از
عواملی که
سلامت معلمان،
به ویژه سلامت
معلمان
ابتدایی، را
تحت تأثیر
قرار میدهد،
استرس شغلی
است. استرس
شغلی نهتنها
سلامت جسمی،
بهزیستی و روانشناختی
معلمان را
تهدید میکند،
بلکه بروی
دانشآموزان
و محیط
یادگیری نیز
اثر منفی میگذارد
(26). تعریف واحدی
از استرس شغلی
وجود ندارد؛
اما به عنوان
یک مفهوم
چندبعدی شناختهشده
است؛ و تدریس
نیز یکی از استرسزاترین
مشاغل تلقی میشود
(27). معلمان در
محیطهای
آموزشی با
محرکهای استرسزا
متعددی از
قبیل مشکلات
رفتاری دانشآموزان،
فشاری کاری و
والدین
پرخاشگر
روبرو میشوند
(28).
تأثیر
فرسودگی شغلی
بر سلامت
روانی افراد
در مشاغلی چون
مددکاری
اجتماعی (29)،
روانپزشکی
(30)، پزشکی (31)
مربیگری
ورزشی (32)،
پرستاری (33)،
صنایع (34) و
نظامی (35) موردبررسی
قرارگرفته و
معنادار
گزارششده
است. پژوهشهای
محدودی رابطه
بین این دو
متغیر را در
معلمان
موردمطالعه
قرار دادهاند.
بعضی از پژوهشها
رابطه بین
استرس شغلی و
سلامت روانی
را در پرستاران
(36-39)، نیروهای
انتظامی (40)،
ماماها (41)،
کارگران و کارگران
شیفت شب (42-43)
بررسی کردهاند.
یافتههای
تانگ و صمد[10]
حاکی از رابطه
معنادار
استرس شغلی و
سلامت روانی
در معلمان بود
(45-44). تاکنون
مطالعهای با ترکیب
اثر دو متغیر
فرسودگی شغلی
و استرس شغلی
بر سلامت
روانی معلمان
صورت نگرفته
است. با توجه
با نقش حساس
معلمان در
ارتقاء سلامت
روانی دانشآموزان،
ضرورت تأمین
سلامت آنها و
آگاهی از
عوامل مؤثر بر
شکلگیری
اختلالات
روانی در
معلمان، این
پژوهش با هدف
شناخت تأثیر
استرس شغلی بر
سلامت روانی
معلمان مقطع
ابتدایی با
واسطهگری
فرسودگی شغلی
انجام شد.
e1 1 خستگی
هیجانی مسخ
شخصیت استرس سلامت
عمومی احساس
کفایت e 3 1 e2 1 e4 1
شکل 1. مدل نظری
پژوهش
مواد
و روشها
روش پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای
كاربردي و از لحاظ شيوه جمعآوری دادهها از نوع
پژوهشهای توصيفي از نوع علي
غیرآزمایشی به روش
تحليل مسير است. این روش به بررسي روابط علّي غيرآزمايشي
از طريق همبستگی میپردازد.
جامعه آماري پژوهش 360 معلم
مقطع ابتدایی
شهرستان
آزادشهر در شرق استان
گلستان بودند. حجم
نمونه با
استفاده از
جدول تعیین
اندازه نمونه
کرجسی و
مورگان (1970)، 186
نفر تعیین
گردید؛ نمونهها
با استفاده از
روش نمونهگیری
طبقهای
تصادفی
متناسب شده بر
حسب جنسیت
انتخاب شدند.
معیار ورودآزمودنیها
به مطالعه عبارت بوندد از: موافقت
با شرکت
در مطالعه، معلم
ابتدایی بودن
و مصرف نکردن دارو براي درمان بیماریهای روانی مانند
افسردگی.
پس از
مراجعه حضوری
به مدارس و
توجیه آزمودنیها
از آنها
درخواست شد که
در صورت
تمایل، به
مقیاسهای
اندازهگیری پژوهش
پاسخ دهند.
این مقیاسها
عبارت بودند
از:
1. پرسشنامه
جمعیتشناختی:
شامل 5 سؤال مربوط
به سن، جنس،
پایه تدریس،
محل تدریس و
میزان
تحصیلات.
2. پرسشنامه
کوتاه سلامت
عمومي:[11]
آزموني تدوینشده
با ماهيت
چندگانه و
خوداجرا[12]
برای بررسي
اختلالات
غيرروان
گسسته كه در
وضعیتهای
مختلف جامعه
يافت میشود
است. اين
پرسشنامه را
در سال 1972
گلدبرگ[13]
طراحي كرد (46). در
اين تحقيق از
فرم كوتاه 28
سؤالی استفاده
گرديد که مركب
از 4 خردهآزمون
نشانههای
جسماني،
اضطراب و بیخوابی،
كاركرد
اجتماعي و افسردگي
است. براي
نمرهگذاری
پرسشنامه
سلامت عمومي
دو روش وجود
دارد که نمره
پایینتر
نشاندهنده
سلامت رواني
مطلوبتر است.
مقدار پایایی
اين پرسشنامه
در یک نمونه 2400
نفری از
معلمان بر حسب
آلفای
کرونباخ 87/0 گزارششده
است (47).
3. پرسشنامه
فرسودگی شغلی-
مطالعه معلمان:[14]
یکی
از رایجترین
و شناختهشدهترین
ابزارهای
اندازهگیری
فرسودگی شغلی
معلمان است؛
که در عمده مطالعات
مربوط به
فرسودگی
معلمان از آن
استفاده میشود
(49،48). این
پرسشنامه 22
گزاره دارد؛
که سه مؤلفه
خستگی هیجانی
(9 سؤال)، مسخ
شخصیت (5 سؤال) و
احساس کفایت
شخصی (8 سؤال) را
موردسنجش قرار
میدهد. مقدار
ضریب آلفای
کرونباخ پرسشنامه
فرسودگی شغلی
در یک گروه 280
نفره از معلمان
87/0 و مناسب
گزارششده
است (50).
4. پرسشنامه استرس شغلي:
این پرسشنامه در
اواخر دهه 1990
توسط موسسه
سلامت و ایمنی
انگلستان به
منظور اندازهگیری
استرس شغلی
کارگران
طراحی شد. این
پرسشنامه
شامل 35 سؤال با 7
مقیاس فرعی
است: تقاضا،
کنترل، حمایت
مسئولین،
حمایت همکار،
روابط بین
همکاران، نقش
و تغییر.
مقدار ضریب
آلفای
کرونباخ پرسشنامه استرس شغلي در یک گروه 749
نفره از
نظامیان 78/0
و مناسب
گزارششده
است (51).
دادهها
پس از جمعآوری
با نرمافزارهای
SPSS21
و Amos 21 تجزیهوتحلیل
شدند. برای
تعیین
همبستگی بین
متغیرها از
آزمون ضریب
همبستگی
پیرسون و از تحليل مسير جهت تأييد
و تعيين ميزان برازش مدل استفاده شد.
یافتهها
از تعداد 186 آزمودنی، 124 نفر زن (7/66%) و 62
نفر مرد (3/33%)
بودند. 139 نفر (7/74%)
در شهر و 47 نفر (3/25%)
در روستا مشغول
به تدریس
بودند؛ 181 نفر (3/%97)
متأهل و 5 نفر (7/%2)
مجرد بودند.
جدول 1.
میانگین و
انحرافمعیار
نمرات مقیاسهای
خستگی
هیجانی، مسخ
شخصیت، احساس
کفایت شخصی،
سلامت عمومی و
استرس شغلی
مقیاسها |
جنس |
کل |
||||
زن |
مرد |
|||||
میانگین |
انحرافمعیار |
میانگین |
انحرافمعیار |
میانگین |
انحرافمعیار |
|
1.
خستگی
هیجانی |
54/11 |
63/6 |
33/12 |
65/7 |
80/11 |
97/6 |
2. مسخ
شخصیت |
75/1 |
07/2 |
04/2 |
99/2 |
89/1 |
42/2 |
3.
احساس کفایت
شخصی |
01/34 |
86/9 |
27/35 |
86/8 |
43/34 |
53/9 |
4.
سلامت عمومی |
83/19 |
35/8 |
79/17 |
16/8 |
15/19 |
32/8 |
5.
استرس شغلی |
25/87 |
82/12 |
20/87 |
89/10 |
23/87 |
18/12 |
میزان
تحصیلات 4 نفر (2/2%)
دیپلم، 62 نفر (9/33%) کاردانی،
112 نفر (2/61%)
کارشناسی و 5
نفر (7/2%)
کارشناسیارشد
و بالاتر بود.
میانگین و
انحرافمعیار
نمرات مشارکتکنندگان
در فرسودگی
شغلی، استرس
شغلی و سلامت
روانی در جدول
1 آمده است.
در
جدول 2 ضریب
همبستگی بین
متغیرهای
موردمطالعه
آمده است.
همانطور که
دادهها نشان
میدهد رابطه
بین خستگی
هیجانی و مسخ
شخصیت با
سلامت روانی
معلمان مثبت و
معنادار و
کفایت شخصی با
سلامت روانی
منفی و معنادار
بود (01/0 p<)؛ زیرا در
پرسشنامه
سلامت عمومی
نمره بالاتر نشاندهنده
سلامت روانی
کمتر است.
رابطه بین
استرس شغلی و
سلامت روانی
نیز در معلمان
منفی و معنادار
یافت شد (01/0 p<).
جدول 2. ضریب
همبستگی
خستگی
هیجانی، مسخ
شخصیت، احساس
کفایت شخصی،
سلامت عمومی و
استرس
متغیر |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.
خستگی
هیجانی |
1 |
|
|
|
|
2. مسخ
شخصیت |
57 /0= r 001/0 = p |
1 |
|
|
|
3.
احساس کفایت
شخصی |
28/0-= r 001/0 = p |
33/0-= r 01/0 = p |
1 |
|
|
4.
استرس |
44/0= r 001/0 = p |
29/0= r 001/0 = p |
33/0-= r 001/0 = p |
1 |
|
5.
سلامت عمومی |
40/0= r 001/0 = p |
38/0= r 001/0 = p |
30/0-= r 001/0 = p |
20/0= r 001/0 = p |
1 |
نتایج جدول 2
نشان میدهد
که بین
متغیرهای
برونزاد،
واسطهای و
درونزاد
ارتباط وجود
دارد که این
امر امکان
انجام تحلیل
مسیر را فراهم
میسازد. برای
آزمون مدل
پیشنهادی (شکل
1)، از نرمافزار
AMOS 22 استفاده
شد؛ که
معنادار
نبودن کایاسکوئر
از لحاظ
آماری، نشاندهنده
برازش مناسب
مدل بود (شکل 2). شاخصهای
مورداستفاده
برای برازش مدل
(جدول 2)، عبارت
بودند از: شاخص
کایاسکوئر ((c2،
شاخص کایاسکوئر
بر درجه آزادی
((c2/df، شاخص
برازندگی
تطبیقی (CFI)،
شاخص
برازندگی ((GFI، شاخص
برازندگی تعدیل
یافته ((AGFI و خطای
ریشه دوم
واریانس خطای
تقریب ((RMSEA.
Chi-Square=320/0 Degrees of freedom =2 Probability Level =852/0 15/0 30/0 48/0 21/0 11/0 18/0 e1 1 خستگی
هیجانی مسخ
شخصیت استرس سلامت
عمومی احساس
کفایت e 3 1 e2 1 e4 1 40/0 25/0 22/0 17/0- 26/0- 33/0-
شکل
2. مدل برازش
شده پیشبینی
سلامت روانی
به همراه
ضرایب هر مسیر
شاخصهای CFI، GFI و AGFI بیشتر از 90/0
بهدستآمد و
این بیانگر
برازش مطلوب
مدل اصلاحشده
است؛ زیرا طبق
ملاکهای
پیشنهادشده
توسط شومکر و
لوماکس[15] در
سال 2010 مقدار
مناسب برای
شاخصهای
اشارهشده 90/0 و
بالاتر است.
شاخص کایاسکوئر
بر درجه آزادی
((c2/df نسبت کایاسکوئر
به درجه آزادی
را مبنا قرار
میدهد که
مقدار سهبهیک
را حاکی از
انطباق دادهها
با مدل میدانند
(52). نسبت کایاسکوئر
به درجه آزادی
در مدل 16/0 بهدستآمد که
مقدار مناسبی
است.
مقدار شاخص
خطای ریشه دوم
واریانس خطای
تقریب (RMSEA)
مدل برابر با
صفر بود؛ که
نشاندهنده
برازش مناسب
مدل است. جدول
3 اثرات
مستقیم و
غیرمستقیم
متغیرهای فرسودگی
شغلی و استرس
شغلی را بر
سلامت روانی
نشان میدهد.
طبق دادههای
جدول 3 اثر
غیرمستقیم
استرس شغلی بر
سلامت روانی 22/0
مثبت و
معنادار است.
اثر مستقیم خستگی
هیجانی، مسخ
شخصیت و احساس
کفایت شخصی به
ترتیب 25/0، 18/0 و 17/0- و
معنادار است.
جدول 3.
تأثیر مستقیم
و غیرمستقیم و
کل، متغیرهای
استرس شغلی،
خستگی
هیجانی، مسخ
شخصیت و احساس
کفایت شخصی بر
سلامت عمومی
اثر
کل |
متغیرهای
واسطه |
اثر
غیرمستقیم |
اثر
مستقیم |
مقیاسها |
**33/0- |
- |
000/0 |
*33/0- |
استرس-
احساس کفایت
شخصی |
0/29** |
احساس
کفایت شخصی |
**08/0 |
0/21* |
استرس
–
مسخ شخصیت |
**26/0- |
- |
000/0 |
**26/0- |
احساس
کفایت
شخصی-مسخ
شخصیت |
**44/0 |
مسخ
شخصیت – احساس
کفایت |
**14/0 |
**30/0 |
استرس-
خستگی
هیجانی |
*12/0-* |
مسخ
شخصیت |
**12/0- |
000/0 |
احساس
کفایت
شخصی-خستگی
هیجانی |
**48/0 |
- |
000/0 |
**48/0 |
مسخ
شخصیت- خستگی
هیجانی |
**25/0- |
مسخ
شخصیت – خستگی
هیجانی |
**08/0- |
**17/0- |
کفایت
شخصی-سلامت
عمومی |
**30/0 |
خستگی
هیجانی |
**12/0 |
**18/0 |
مسخ
شخصیت-سلامت
عمومی |
**25/0 |
- |
000/0 |
**25/0 |
خستگی
هیجانی-سلامت
عمومی |
*22/0 |
احساس
کفایت شخصی-
مسخ شخصیت-
خستگی
هیجانی |
**22/0 |
000/0 |
استرس-
سلامت عمومی |
* p> 05/0 ** p> 01/0
بحث
یافتههای
این پژوهش نشان
داد که
فرسودگی شغلی
و ابعاد آن با
سلامت روانی
معلمان مقطع
ابتدایی
رابطه
معناداری دارد.
این نتیجه با
یافتههای
طاهری و
همکاران (53)،
زارع و
همکاران (54)، شعبانیبهار
و همکاران (55)،
پوررضا و همکاران
(33) و پترسون و
همکاران (56) همسو
بود. جامعه
آماری پژوهشهای
اشارهشده،
سایر مشاغل را
در برگرفته
بود. نتایج
مطالعه آنها
حاکی از این
بود که سلامت
روانی در
افرادی که
فرسودگی شغلی
بالاتری
دارند، کمتر
است. سلامت
روانی تحت
تأثیر عوامل
مختلفی شکل میگیرد
و نوع شغل نیز
میتواند آن
را تحت تأثیر
قرار دهد. از
گذشتهها،
معلمی به
عنوان شغلی
شناخته میشد
که دارای بار
عاطفی و
بالقوه خستهکننده
است (57). میزان
معلمانی که
شغل خود را
ترک میکنند،
بهطور
معناداری از
سایر مشاغل
بیشتر است (58).
مطالعات نشان
داده است
تدریس یک شغل
استرسزا
است؛ و این
منجر میشود
که معلمان از
فرسودگی شغلی
رنج ببرند (59).
یافتهها
حاکی از رابطه
معنادار بین
استرس شغلی و
سلامت روانی
در معلمین
مقطع ابتدایی
بود. این نتیجه
با یافتههای
آقایی و
همکاران (43)،
فوجینو[16] و همکاران
(42)، صمد و
همکاران (45)، پیمانپاک
و همکاران (37)،
هاشمینژاد و
همکاران (41) و
عقیلینژاد و
همکاران (40)
هماهنگ و با
یافته قاسمی و
همکاران (36)
ناهماهنگ است.
البته عمده
این پژوهشها
در زمینه سایر
مشاغل صورت
گرفته است.
همانطور که
اشاره شد،
مطالعات حاکی
از این است که معلمی
یک شغل استرسزا
است (60) و این امر
میتواند
سلامت روانی
معلمان را به
خطر اندازد.
پژوهشها
حاکی از شیوع
اختلالهای
روانی در بین
معلمین
کشورهای
مختلف است (45).
عوامل مختلفی
در ایجاد
استرس شغلی
معلمین مؤثر
است. بعضی از
پژوهشگران،
رفتار دانشآموزان
را مهمترین
عامل استرس
شغلی آنها میدانند
(61). استرس شغلی
معلمان نهتنها
باعث فرسودگی
شغلی میشود و
سلامت روانی
آنها را به
خطر میاندازد،
بلکه کارایی و
عملکرد
معلمین و
درنهایت
سلامت روانی
دانشآموزان
را نیز تهدید
میکند. بعضی
از مطالعات
حاکی از این
است که فشار کاری
و کژرفتاریهای
شاگردان بر
استرس شغلی
معلمان تأثیر
میگذارد (62).
این
مطالعه
همچنین رابطه
بین استرس
شغلی با ابعاد
فرسودگی شغلی
(خستگی
هیجانی، مسخ
شخصیت و احساس
کفایت شخصی)
را در بین
معلمان
ابتدایی موردحمایت
قرارداد. از
بین سه مؤلفه
فرسودگی شغلی،
خستگی هیجانی
بالاترین
همبستگی را با
استرس شغلی
داشت. این
یافته هماهنگ
با نتایج لوپز[17]
و همکاران (63) و
شواریز و
هالوم[18] (64) است.
ارتباط بین
استرس شغلی و
فرسودگی شغلی
نشان میدهد
که با کاهش
استرسزاها و
یا اتخاذ
راهبردهای
مقابله مؤثر،
میتوان از
شیوع فرسودگی
در بین معلمان
پیشگیری کرد.
برای مثال
گزارششده
است که استرسزاهای
سازمانی
مقدار خستگی
هیجانی را به
ویژه در مواقع
فقدان حمایت
تعیین میکنند
(65).
یافتههای
این پژوهش نشان
داد که در مدل
پیشنهادی
تأییدشده، از
یکسو استرس
شغلی معلمان
بهطور
غیرمستقیم و
با واسطهگری
ابعاد
فرسودگی شغلی
(خستگی
هیجانی، مسخ شخصیت
و احساس کفایت
شخصی) بر
سلامت روان
تأثیر میگذارد؛
و از طرف دیگر
خستگی
هیجانی، مسخ
شخصیت و احساس
کفایت شخصی بهطور
مستقیم بر
سلامت روان
معلمان اثر
دارند. این یافته
با نتایج
استینهاردت[19]
و همکاران
هماهنگ است (65).
ازجمله
محدوديت اين
پژوهش اجراي
آن بر يك گروه
از معلمان
مقطع ابتدایی
است. توصیه میشود
مطالعه
گستردهتری
در سایر
مناطق، دیگر
مقاطع و با
روشها و
ابزارهای
اندازهگیری
متعدد صورت
پذیرد.
نتیجهگیری:
استرس شغلی و
فرسودگی شغلی
در معلمان،
سلامت روانی
آنها را به
خطر میاندازد.
معلمان در
مرکز نظام
آموزش و پرورش
قرار داشته و
در ارتقای
سلامت روانی
دانشآموزان
نقش اساسی
دارند. چنانچه
معلمان از سلامت
کافی
برخوردار
نباشند، نمیتوانند
مسئولیتهای
خود، ازجمله
رشد شخصیت
دانشآموزان،
را به نحو
مطلوبی انجام
دهند. اتخاذ
راهکارهایی
جهت کاهش
فرسودگی شغلی
و استرس شغلی
معلمان باید
موردتوجه
مدیران قرار
گیرد؛ زیرا
غفلت از آن
سلامت جامعه
را با مخاطرات
جدی روبرو میکند.
سپاسگزاری
از
کلیه معلمان
شرکتکننده
در این پژوهش
و به ویژه
آقای پرویز
فرزانه تقدیر
و تشکر میگردد.
References
1. Khoshabi K, Moradi S, Shojaie S, Hemmati G, Dehshiri GH, Issavar A.
Prevalence of behavioral disorders in primary school students in Ilam province.
J Rehabil 2007; 8(33): 33-28.
2. Ghiasi N, Nazarpur f, Bakhti F, Purnajaf A, Shirini KH. Prevalence of behavioral disordes among school-boys & girls in Illam
during 2005-6. Journal of ilam
university of medical sciences 2008; 16 (1):26-32.
3. Rahimian Boogar I, Bayani AA. Prevalence
of DSM-IV behavioral disorders among 12-17 years pupils of Golestan province –
Northern Iran (2010-11). J Gorgan Uni Med Sci 2012; 14(1): 90-9.
4. Insel
RT. Assessing the economic costs of
serious mental illness. Am J Psychiatr 2008; 165(6): 663-665.
5. Nurcombe
B. The principles of prevention in child and adolescent
mental health. The Mental Health of Children and Adolescents: An area of
global neglect Remschmidt, H Nurcombe,
B, Belfer ML, Sartorius, N Okasha
A. 2007:53-64.
6. Kaveh MH, Shojaezadeh D, Shahmohammadi D, Eftekhar Ardebili H, Rahimi A, Bolaharij J. Organizing mental health services in
school: assessing teacher’s roles. Sjsph 2003; 1(4): 1-14.
7. Sidhu KS. School organization and
administration. 10th ed. New Delhi:
Pvt. Ltd; 2008.
8. Fathi M, Ajamnejad R, Khakrangin M. Factors contributing to social
health among teachers of Maraghe City. Social Welfare 2013; 12 (47):225-243.
9. Bayani AA, Koocheky AM, Koocheky GhM. An inquiry into teacher’s mental health by using the symptom
checklist (SCL.90) questionnaire in Golestan province. J Gorgan Uni Med
Sci 2007; 9 (2):39-44.
10. Quinn-Lee L, Olson-McBride L,
Unterberger A. Burnout and death anxiety in hospice social workers. J Soc Work
End Life Palliate Care 2014; 10(3): 219-39.
11. Panagopoulou E,
Montgomery A, Benos, A. Burnout in internal medicine
physicians: differences between residents and specialists. Eur J Intern Med
2006; 17:195-200.
12. Taku
K. Relationships among perceived psychological growth, resilience and burnout
in physicians. Pers Indi Diffe 2014; 59: 120-123.
13. Cecil J, McHale C, Laidlaw A.
Behavior and burnout in medical student. Med Educ Online 2014; 19:25209.
14. Schaufeli WB, Buunk BP. Burnout: An overview of 25 years of research and
theorizing. The handbook of work and health psychology.
2003;2:282-424.
15. Kristensen TS, Borritz M, Villadsen E, Christensen KB. The Copenhagen
Burnout Inventory: a new tool for the assessment of burnout. Work Stress 2005;
19: 192-207.
16.Pargman
D. Managing performance stress:
models and methods. 1thed. New York:Routledge; 2006.
17. Maslach
C. Burnout: the cast of caring. 2thed. Cambridge: Malor
Books; 2003.
18. Maslach C, Schaufeli WB, Leiter
MP. Job burnout. Annu Rev Psycholo 2001; 52: 397–422.
19. Rossi AM, Quick JC, Quick JC, Perrewe
PL. Stress and quality of working life: the positive and the negative: IAP;
2009.
20. Pines AM, Keinan
G. Stress and burnout: the significant difference. Pers Indi Diffe 2005; 39(3):
625-635.
21. Espeland KE. Overcoming burnout: how to revitalize your career. J Cont
Educ Nurs 2006; 37(4): 178-184.
22. Schaufeli WB, Bakker AB,
Hoogduin K, Schaap C, Kladler A. On the clinical validity of
the Maslach Burnout Inventory and the Burnout
Measure. Psychology & Health. 2001;16(5):565-82.
23. Schaufeli WB, Leiter MP, Maslach C. Burnout: 35 years of research and
practice. Career Dev Int 2009; 14(3): 204–220.
24. Bonde JP. Psychosocial
factors at work and risk of depression: a systematic review of the
epidemiological evidence. J Occup Environ Med 2008; 65: 438–445.
25. Grossi G, Thomtén J, Fandino-Losada A, Soares J J F, Sundin Ö. Does
burnout predict changes in pain experiences among women living in Sweden? a longitudinal study. Stress Health 2009; 25(4): 297–311.
26. Wiley C. A synthesis of research
on the causes, effects, and reduction strategies of teacher stress.
Journal of Instructional Psychology 2000; 27(2): 80-87.
27. Howard S, Johnson B. Resilient teachers: Resisting
stress and burnout. Soc Psychol Edu 2004; 7(4): 399-420.
28. Boyle GJ, Borg MG, Falzon JM, Baglioni AJ. A structural model of the dimensions of teacher stress. Br J
Educ Psychol 1995; 65(1): 49-67.
29. Evans S, Huxley P, Gately C, et al. Mental health, burnout and job satisfaction among mental
health social workers in England and Wales. Br J Psychiatry 2006; 188: 75–80.
30. Korkeila JA, Toyry S, Kumpulainen K, et al. Burnout and self-perceived
health among Finnish psychiatrists and child psychiatrists: a national survey.
Scand J Public Health 2003; 31(2): 85–91.
31. Zare H, Shayestefar A, Khaksari Z. Analysis of the relationship
between burnout and mental health in female practitioners. J Life Sci 2013; 3:
161-166.
32. Nasi MS, Bai N,
Hajanzehaie, Rostamzadeh N. Investigation the relationship between burnout, job
stress and mental health of secondary school physical educators in Iran.
Research Journal of Sport Science 2014; 2: 22-26.
33. Pourreza A, Monazam M, Abassinia M, et al. Relationship between job
burnout and mental health of nurses working in province of Qom. jhosp. 2012; 11 (2):45-54.
34. Asghari M, Zakeryan, SA, Monazam MR, et al. Relationship between job
satisfaction with general health and job burnout workers in an automotive industry. Mrj 2013; 2
(4):51-60.
35. Salimi H, Azad Marzabadi E, Abedi M. Determining the mental health
condition and its correlation with job burnout and life satisfaction in a
military personal. EBNESINA- Journal of Medical 2010; 13 (3-4):10-17.
36. Ghassemi-Pirbalouti M, Ahmadi R, Alavi-Eshkaftaki S. Association of organizational
culture and job stress with mental health in nurses in Hajar and Kashani
hospitals of Shahrekord city. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2013; 2
(3):53-63.
37. Peiman Pak F, Mansur L,
Sadeghi M, Purabrahim T. The relationship of job stress with
marital satisfaction and mental health in nurses of Tehran hospitals.
Quarterly Journal of Career & Organizational Counseling 2012; 13(4):
27-54.
38. Bigdeli I, Karimzade S. The study of relationship between the
tension-making factors and mental health of Semnan nurses. Koomesh 2007; 8
(2):21-26.
39. Mark G, Smith AP. Occupational stress, job
characteristics, coping, and the mental health of nurses. Br J Health Psychol 2011; 17(3):
505-521.
40. Aghilinejad M, Mohammadi S, Afkari M, Abbaszade Dizaji R. Surveying the
association between occupational stress and mental health, personality and life
stressful events in Tehran police officers. Pejouhesh 2007; 31
(4):355-360.
41. Haseminejad N, Rahymemoghadam S, Mohamadyan, M, Amiri, F. Survey of
relationship between mental health and job stress among midwives who were
working in hospitals of Kerman, Iran, 2011. IJOGI 2012; 64(64): 1-9.
42.Fujino Y,
Hasegawa T, Izumi H, et al.
Job stress and mental health
among permanent night workers. jo Occup Health 2001; 43:
301-306.
43. Aghaei A, Hasanzadeh R, Mahdad A, Atashpuor SH. Occupational stress
and mental health of a petrochemical company before and after privatization.
Int J Occup Environ Health 2010; 1(2): 75-79.
44. Tang CS, Au W, Schwarzer R, Schmitz G. Mental
health outcomes of job stress among Chinese teachers: role of stress resource
factors and burnout. Jo Organ Behav 2001; 22: 887-901.
45. Samad N, Hashim Z, Moin S, Abdullah H. Assessment of stress and its
risk factors among primary school teachers in the Klang Valley, Malaysia.
Global J Health Sci 2010; 2(2): 163-171.
46. Taghavi S M R. Validity
and reliability of the General Health Questionnaire (GHQ-28) in college
students of Shiraz university. Journal of Psychology 2002;
5(20):381-398.
47. Khayatan F, Ahadi,
H, Kamkar M, Nafisi G. Structural model of the relationship of
psycho-organizational pathology with job stress, job satisfaction and mental
health by considering the meditating role of work perfectionism in teacher.
Knowledge and Research in Applied Psychology 2012; 13(4): 18-32.
48. Maslach C, Jackson SE, Leiter MP. Maslach burnout inventory. Evaluating stress: A
book of resources. 1997;3:191-218.
49. Hastings RP, Horne S, Mitchell G. Burnout in
direct care staff in intellectual disability services: a factor analytic study
of the Maslach burnout inventory. J Intellect Disabil Res 2004; 48(3): 268-273.
50. Bayani
AA, Bagheri H, Bayani A. Teacher self-esteem,
self-efficacy and perception of school context as predictors of professional
burnout. Eur Online J Nat Soc Sci 2013; 2(2): 298-304.
51.Azad marzabadi
E, Golami Fesharaki M.
Reliability and validity assessment for the HSE job stress questionnaire.
Journal of Behavior Science 2011; 4(4): 291-297.
52. Tehrani H, Rakhshani
T, Zadeh DS, Hosseini SM, Bagheriyan S. Analyzing the relationship between job stress
to mental health, personality type and stressful life events of the nurses
occupied in Tehran 115 emergency. Iran Red Crescent Med J. 2013;15(3):272-3.
53. Zare H, Shayestefar A, Khaksari Z. Analysis of the relationship
between burnout and mental health in female practitioners. J Life Sci Biomed 2013; 3(2):
161-166.
54. Taheri N, Rashidi Avendi M, Shaeri Karimi
Z, Sabiei MR. Relationship between burnout and public health in Abadan
high schools teachers in 2011. Jentashapir 2013; 4(2): 159-169. (Persian)
55. Shabani
Bahar GHR, Zaman Konani M. The
relationship between job burnout and general health of physical education in
Lorstan province. Management of Sport and Movement Sciences 2012; 2(3):
77-91.
56. Peterson U, Demerouti E,
Bergstrom G, Samuelsson M, Asberg M, Nygren A. Burnout and Physical and mental health among Swedish
healthcare workers. J Adv Nurs 2008; 62:84-95.
57. Lambert RG, McCarthy CJ, Gilbert T, Sebree M, Steinley-Bumgarner
M. Validity evidence for the use of the Preventive Resources Inventory with
college students. Mea Eval Counsel Dev 2006; 39(2): 66-85.
58. Minarik MM, Thornton B,
Perreault G. Systems thinking can improve teacher retention. Clearing House 2003;
76(5):230-234.
59. Fisher MK. Factors influencing stress, burnout,
and retention of secondary teachers. Current Issues in Education 2011; 14(1):
40-50.
60. Sveinsdottir H, Gunarsdottir H, Fridriksdottir H. Self-assessed occupational health and working environmental
of female nurses, cabin crew and teachers. Scand J Caring Sci 2007; 21(2):
262-273.
61. Geving AM. Identifying
the types of student and teacher behaviors associated with teacher stress.
Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and
Studies 2007; 23(5): 624-640.
62. Klassen RM. Teacher
stress: The mediating role of collective efficacy beliefs. J Educ Res 210;
103(5):342–350.
63. Lopez J, Bolano CC, Narino MJS. Exploring stress, burnout,
and job dissatisfaction in secondary school teachers. Int J Psychol
Psychol 2010; 10 (1): 107-123.
64. Schwarzer R, Hallum S. Perceived teacher self-efficacy as a predictor of
job stress and burnout: mediation analysis. Appl Psychol 2008; 57: 152–171.
65. Steinhardt MA, Smith Jaggars
SE, Faulk KE, Gloria CT. Chronic work stress and depressive symptoms: assessing
the mediating role of teacher burnout. Stress Health 2011; 27(5): 420-429.
[2]. job stress
[3].Bardley
[4].Freudenberger
[5]. Maslach & Jackson
[6]. symptoms
[7]. emotional exhaustion
[8].depersonalization
[9]. reduced personal accomplishment
[10]. Tang & Samad
[11].
General health Questionnaire(GHQ-28)
[12]. self- administered
[13]. Goldberg
[14]. The Maslach Burnout Inventory – Educator’s Survey (MBI-ES)
[15].Schumacker & Lomax
[16]. Fujino
[17]. Lopez
[18]. Schwarzer & Hallum
[19]. Stinhardet