AIDS-PREVENTIVE BEHAVIOR

Impact of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior (TPB) on the AIDS-Preventive Behavior among Health Volunteers

Reza Sadeghi¹ & Narges Khanjani²*

 

1. MSc in Health Education, Research Center for Modeling in Health, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences (KMU), Kerman, Iran

*2. Associate Professor, Research Center for Environmental Health Engineering, KMU, Kerman, Iran (Corresponding Author) Tel/Fax: 034-3132-5102,    n_khanjani@kmu.ac.ir             

 

ABSTRACT

Background and Objective: The AIDS epidemic is considerably widespread across the world, turning out to be an exigent problem. The aim of this study was to assess the impact of educational intervention based on the Theory of Planned Behavior (TPB) on the prevention of AIDS among health volunteers in Sirjan County.

Methods: This was a quasi-experimental study in which 120 health volunteers attending health centers in Sirjan city, were selected to participate in this study; 60 in the intervention group and 60 in the control group. The intervention was conducted over three sessions for 60 minutes. Data were collected by a valid and reliable 40-item questionnaire before intervention and three months after the intervention. Data was analyzed by chi-square, Fisher's exact, paired t-test and independent t-test.

Results: The average scores of both groups according to awareness level, attitude toward behavior, functioning, behavioral intention, mental norms and perceived behavioral control had no meaningful differences before the intervention. But after educational intervention, the average scores of all variables increased meaningfully in the intervention group (p<0.001). But, there was no increase or significant difference in the control group.

Conclusion: TPB was effective in educating health volunteers. Therefore, it is suggested that TPB can be used in training AIDs-prevention behaviors.

Paper Type: Research Article.

Keywords: AIDS-preventive behavior, Theory of Planned Behavior (TPB), Health Education, Health volunteers, Sirjan.

u Citation: Sadeghi R  & Khanjani N. Impact of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior (TPB) on the AIDS-Preventive Behavior among Health Volunteers. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. Spring 2015;3(1): [23-31].

 

 

 

رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز

تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت

رضا صادقی1 و نرگس خانجانی2

1. کارشناس ارشد آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات مدل‌سازی در سلامت، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

2. دانشیار گروه آمار و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران (نویسنده مسئول) تلفن و نمابر: 5102-3132-034 n_khanjani@kmu.ac.ir

چکيده

زمینه و هدف: شیوع بیماری ایدز در جهان در حال گسترش است و به یک مشکل اضطراری تبدیل‌شده است. اين مطالعه با هدف بررسي کارایی مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان در سال 1393 انجام شد.

مواد و روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای نیمه‌تجربی است. جمعيت موردمطالعه، تعداد 120 نفر از داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان بودند که به‌طور تصادفي به دو گروه مداخله (60 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسيم شدند. مداخله آموزشی طی سه جلسه 60 دقیقه‌ای انجام شد. داده­ها از طريق تکميل پرسشنامه (حاوی 40 سؤال) طي مصاحبه مستقيم قبل از مداخله آموزشي و سه ماه بعدازآن، جمع‌آوري گرديد. داده‌ها با استفاده از کای­اسکوئر، آزمون دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها: بین میانگین نمرات دو گروه ازلحاظ آگاهی، نگرش نسبت به رفتار، عملکرد، قصد رفتاری، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک­شده قبل از مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت. اما پس از اجرای برنامه آموزشی این متغیرها در گروه مداخله افزایش معناداری یافت (p<0.001). ولی در گروه شاهد اختلاف معناداری مشاهده نشد.

نتيجه‌گيري: نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در آموزش داوطلبان سلامت مؤثر بود. بنابراین، پیشنهاد می‌گردد برای رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز از نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده استفاده گردد.

نوع مقاله: مطالعه پژوهشی.

کلیدواژه‌ها: رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز، نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده، آموزش بهداشت، داوطلبان سلامت، سیرجان.

t استناد:  صادقی ر، خانجانی ن. تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت. فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت. بهار 1394؛3(1): [23-31].

 

 


مقدمه

ایدز بزرگ‌ترین بیماری عفونی کشنده و چهارمین علت مرگ در جهان است. این بیماری از عوامل اصلی موانع توسعه جوامع بوده و بیشتر جمعیت فعال و مولد جامعه را در برگرفته است (1). آمارهای مختلف نشان می‌دهند که در سال 2013 حدود 5/39 میلیون نفر از جمعیت دنیا به این ویروس آلوده می­شوند و سالانه در حدود 2 میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری ایدز می‌میرند. بر اساس این آمارها، تعداد مبتلایان جدید به این بیماری در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در مقایسه با سال ۲۰۰۱، بیش از 50% افزایش داشته است؛ یعنی حدوداً ۳۲۰۰۰ نفر. همچنین شمار بیمارانی که در این کشورها جان خود را در سال ۲۰۱3 ازدست‌داده‌اند، در مقایسه با سال ۲۰۰۱، بیش از دو برابر بوده است؛ یعنی حدوداً ۱۷۰۰۰ نفر (2). آمارها در ایران نشان می‌دهد که تا مهر 1392 حدود 27 هزار نفر به ایدز مبتلا بودند (3). ایران یکی از پرخطرترین کشورهای جهان در زمینه آلودگی به ایدز شناخته‌شده است و بر اساس پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت، میزان آلودگی ویروس ایدز در ایران تا سال 2020 به ده درصد خواهد رسید (1).

امروزه ایدز مانعی بر سر راه توسعه اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی است. این بیماری مهم‌ترین چالش زمان حاضر در برابر توسعه است (1). گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال 2012 نشان داد که شیوع HIV در 15 کشوری که بار بیماری بالایی داشتند تا 25% کاهش‌یافته است؛ که این کاهش تا حد زیادی به اجرای برنامه‌های جامع پیشگیری از HIV مربوط می­شود (4).

منابع علمی، تنها راه مؤثر مبارزه با ایدز را آموزش بهداشت می‌دانند و تأکید می‌کنند که گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر باید در اولویت اصلی برنامه‌های آموزشی قرار گیرند (5). ارزش یک آموزش به اثرگذاری آن و تغییر یا ایجاد رفتارهای سلامت بستگی دارد. تأثیرگذاری آموزشی به استفاده مناسب از نظریه‌های علوم رفتاری بستگی دارد؛ لذا پژوهشگران از الگوها برای این کار کمک می­گیرند (6).

نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده یکی از الگو‌های تغییر رفتار است که به‌خوبی شناخته‌شده است. نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده، الگوی شناختی-اجتماعی انتظار ارزش است. این نظریه قصد را تعیین‌کننده اصلی رفتار می­داند. در این نظریه، قصد تحت تأثیر سه سازه مستقل نگرش، هنجار انتزاعی و کنترل درک‌شده است. نگرش، ارزشیابی مثبت یا منفی فرد را از انجام یک رفتار منعکس می‌کند. هنجار انتزاعی، اشاره به این مسئله دارد که فشارهای اجتماعی درک‌شده ممکن است باعث شود فرد رفتار خاصی را انجام بدهد یا ندهد. سرانجام کنترل درک‌شده، سختی یا آسانی متصور در خصوص اجرای یک رفتار ویژه است و حدس زده می‌شود که هم به‌طور مستقیم و هم به‌طور غیرمستقیم بر رفتار تاثیر دارد. طبق نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده، افراد زمانی انجام رفتاری را مثبت ارزیابی می­کنند و قصد انجام آن را می­کنند که معتقد باشند افرادی صاحب­نفوذ و مهم فکر ‌کنند که آن رفتار باید انجام گیرد و همچنین انجام رفتار تحت کنترل آن‌هاست. علاوه بر این، در این نظریه فرض می‌شود نگرش، هنجار انتزاعی و کنترل درک‌شده به‌وسیله عقاید زیربنایی سازه‌های مذکور تعیین می‌شوند (7). ازنظر آرمیتیج و آردن[1] (8) و آرمیتیج و کانر[2] (9) پس از مرور سایر نظریه‌ها و الگو‌ها، نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده کامل‌ترین و مناسب‌ترین نظریه برای مطالعه رفتار است؛ زیرا رفتار انسان بازتابی از عوامل مختلف است و شناخت این شبکه علیتی به‌منظور تحت تأثیر قرار دادن عوامل مؤثر بر رفتار ازجمله امور بسیار مهمی است که طی سالیان متمادی علوم رفتاری در پی آن بوده و هست.

بررسی‌ها نشان داد مطالعات کمی با موضوع ایدز در زمینه اثربخشی این نظریه انجام‌شده است. در بین پژوهش‌های انجام‌گرفته در داخل مطالعه پاکپور و همکاران (10) نشان داد که آموزش بر اساس الگوی برنامه‌ریزی در آگاهی و سازه‌های الگوی رفتار برنامه‌ریزی‌شده شامل قصد، نگرش، هنجار انتزاعي و کنترل رفتاري درک‌شده نوجوانان در خصوص ایدز تأثیر داشت. مطالعه دیگری هم در اتیوپی نشان‌دهنده تأثیر آموزش بر اساس الگوی رفتار برنامه‌ریزی‌شده در افزایش انگیزه در خصوص پیشگیری از ایدز در نوجوانان است (11). مطالعه طبسی و همکاران (12) نیز نشان‌دهنده تأثیر برنامه‌های آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پيشگيرانه از انتقال بيماری در مبتلايان به ايدز بود.

داوطلبان سلامت، افرادی هستند كه بدون هیچ‌گونه مزد و حقوقی و فقط به خاطر عشق، انسانیت و حس مسئولیت‌پذیری در برابر جامعه مانند حلقه ارتباطی بین مسئولین بهداشتی و مردم عمل می‌کنند. بنابراین، به علت اهمیت پیشگیری و کنترل ایدز در جامعه لازم است مداخلات آموزشی مؤثری طراحی و برنامه‌ریزی گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان انجام گرفت.

مواد و روش­ها

این مطالعه از نوع نیمه‌تجربی است. جامعه آن داوطلبان سلامت و محیط آن مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سیرجان در سال 1393 بود. افراد به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین داوطلبین سلامت 4 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی شهرستان سیرجان انتخاب و برای جلوگیری از تبادل اطلاعات بین گروه مداخله و شاهد، دو مرکز بهداشتی به‌عنوان گروه مداخله و دو مرکز دیگر به‌عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. انتخاب نمونه‌ها به‌گونه‌ای بود که همه آن‌ها شانس یکسانی برای شرکت در پژوهش را داشتند و در طول مطالعه جهت هماهنگی بین پرسشگران جهت تکمیل پرسشنامه، جلسه آموزشی و توجیهی برگزار شد. در این جلسات به شرح هدف هر سؤال و نحوه صحیح پرسش آن پرداخته شد.

برای محاسبه حجم نمونه با استفاده از مطالعه پاکپور و همکاران (10) و با در نظر گرفتن 05/0 =s، 20/0=b، اختلاف امتیاز قبل و بعد از مداخله آموزشی  حدود 3/3 با انحراف‌معیار 7/0 تعداد 50 نفر در هر یک از دو گروه مداخله و شاهد برآورد شد که به دلیل احتمال ریزش نمونه‌ها و برای اطمینان بیشتر در هر گروه 60 نفر وارد مطالعه شدند. معیارهای ورود به مطالعه داوطلبان سلامت شامل ساکن بودن در شهرستان سیرجان طی سه ماه آینده و مبتلا نبودن به بیماری­های خاص جسمی و روحی، و معیار خروج از مطالعه تمایل نداشتن برای شرکت در مطالعه بود. پژوهش حاضر از سوی کمیته اخلاق معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تائید شد.

تیم پژوهشی پس از بررسی متون، نیازسنجی و رعایت چارچوب کلی الگوی رفتار برنامه‌ریزی‌شده اقدام به طراحی پرسشنامه نمود. در این تحقیق برای تعیین روايي محتوايي، ابتدا كليه مطالعات انجام‌شده در اين زمينه و پرسشنامه‌هاي مطالعاتي كه در دسترس بود موردبررسی قرار گرفت و پیش‌نویس اوليه با توجه به وضعيت منطقه تهيه شد. پرسشنامه براي 7 نفر از متخصصين و اساتيد رشته آموزش بهداشت و روان‌پزشکی ارسال شد. پس از دريافت نظرات در مورد ضرورت وجود سؤالات، ارتباط آن با موضوع و قابليت درك و رواني سؤالات، نسخه بعدي تهيه و با نظر رابطین بهداشتی به‌گونه‌ای طراحي شد تا از وجود ابهام در سؤالات خودداري گردد. بنابراين برخي از عبارات پيچيده، نامربوط و نامفهوم سؤالات حذف و برخي عبارات دیگر تصحیح گردیدند. جهت تعیین پايايي، پرسشنامه توسط 30 نمونه (داوطلبان سلامت که از افراد تحت مطالعه نبودند) تکمیل گردید. سپس با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ، پایایی درونی سؤالات آگاهي 83/0، نگرش 76/0، عملکرد 78/0، قصد رفتاری 89/0، هنجار ذهنی 83/0 و کنترل رفتاری درک‌شده 82/0 محاسبه گردید.

پرسشنامه‌ها بی‌نام­ و به‌صورت کدگذاری شده در 3 قسمت تنظیم‌شده بودند. بخش اول شامل اطلاعات جمعیت­شناختی دارای 5 سؤال در زمینه سن، جنس، تحصیلات، شغل، وضعیت تأهل بود. بخش دوم شامل 8 سؤال دوگزینه‌ای در خصوص سنجش آگاهی (به‌عنوان‌مثال، «یکی از راه‌های انتقال ایدز، بی‌بندوباری جنسی است») بود. بخش سوم به‌منظور اندازه‌گیری سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر اساس مقیاس پنج‌گانه لیکرت تنظیم شد که در این بخش 6 سؤال مربوط به نگرش (به‌عنوان‌مثال، «پرهیزکاری جنسی قبل از ازدواج، افراد را از ابتلا به ایدز مصون نگه می‌دارد»)، 8 سؤال مربوط به عملکرد (به‌عنوان‌مثال، «من در جلسات پیشگیری از ایدز شرکت می‌کنم»)، 6 سؤال مربوط به‌قصد رفتاری (به‌طور مثال، «من قصد دارم حرف‌های خود را در خصوص مسائل جنسی و ایدز با کارکنان بهداشتی در میان بگذارم»)، 6 سؤال مربوط به هنجارهای انتزاعی («دوستانم من را به خاطر صحبت در خصوص مسائل جنسی مسخره می‌کنند») و 6 سؤال مربوط به کنترل رفتاری درک‌شده (به‌عنوان‌مثال، «برای من انجام راه‌های پیشگیری از ایدز آسان است») بود.

نحوه نمره‌دهی به سؤالات پرسشنامه بدین‌صورت بود كه در سؤالات بخش آگاهی و عملکرد به پاسخ بلی نمره 2 و خیر نمره 1 تعلق گرفت؛ دامنه نمرات آن از 8 تا 16 بود. در قسمت سؤالات مربوط به اجزاي نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده (نگرش، قصد رفتاری، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک‌شده) به پاسخ‌های كاملاً موافقم نمره 5، موافقم نمره 4، نظري ندارم نمره 3، مخالفم نمره 2 و گزينه كاملاً مخالفم نمره 1 تعلق گرفت؛ دامنه نمرات آن از 6 تا 30 بود.

پس از کسب مجوز کمیته اخلاق و برای رعایت اخلاق پژوهش، داوطلبان سلامت با رضایت کامل و آگاهانه وارد مطالعه شدند. افرادی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، به‌صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم‌شدند ابتدا پرسشنامه پیش‌آزمون طی مصاحبه توسط پژوهشگر تکمیل و سپس برنامه‌های آموزشی طی سه جلسه 60 دقیقه‌ای (هرماه یکبار) به‌صورت سخنرانی، پرسش و پاسخ و نمایش عملی به همراه نمایش بیماران مبتلا به ایدز برای گروه مداخله انتخاب و اجرا شد. دلایل انتخاب این روش­های اموزش در این پژوهش عبارت بودند از: روش سخنرانی به دلیل ارائه منظم، صرفه‌جویی در وقت و امکانات؛ روش پرسش و پاسخ به دلیل مشارکت فراگیران در جریان یادگیری؛ و روش نمایش عملی برای یادگیری مهارت‌های مراقبت از خود از قبیل خویشتن‌داری، روابط جنسی ایمن و در چارچوب خانواده و استفاده نکردن از مواد محرک و روان‌گردان به‌کاربرده شد. در پایان جلسه‌های آموزشی نیز مطالب به‌صورت کتابچه آموزشی و پمفلت در اختیار داوطلبین گذاشته شد. محل برگزاری جلسات آموزشی در شهر مراکز بهداشتی درمانی و در روستا خانه‌های بهداشت بود. برای حضور اکثریت گروه هدف، زمان برگزاری جلسات طوری تنظیم شد که افراد شاغل نیز امکان حضور در آن را داشته باشند. برای افراد بی‌سواد یا کم‌سواد جلسات به‌صورت چهره به چهره و بحث گروهی برگزار شد؛ اما برای جلسات افراد باسواد علاوه بر موارد گفته‌شده، مطالب آموزشی نیز در اختیارشان گذاشته شد.

سه ماه پس از برگزاری کلاس‌ها، پرسشنامه‌های پس‌آزمون توسط پژوهشگران برای رابطین بهداشتی در دو گروه مداخله و شاهد تکمیل گردید. همچنین پس از تکمیل پرسشنامه‌ها در مرحله بعد از آموزش گروه مداخله، آموزش‌های مربوطه به گروه شاهد نیز با همان کمیت و کیفیت در سه مرحله به روش سخنرانی، پرسش و پاسخ و نمایش عملی ارائه شد.

 داده­های جمع‌آوری‌شده با استفاده از SPSS16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. برای مقایسه میانگین نمره آگاهی، عملکرد و ابعاد نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده قبل و بعد از مداخله در هر یک از گروه‌ها از آزمون تی زوجی، برای مقایسه افزایش نمره آگاهی و ابعاد نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده بین دو گروه از آزمون تی مستقل و برای بررسی همگن­بودن گروه‌ها ازلحاظ جنس، تأهل، تحصیلات، شغل و سابقه بیماری فشارخون در بستگان از آزمون کای­اسکوئر و یا آزمون دقیق فیشر استفاده شد. سطح معناداری در آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شده بود.

 

یافته­ها

در این مطالعه، 120 نفر در دو گروه مداخله (60 نفر) و شاهد (60 نفر) موردبررسی قرار گرفتند. متغیرهای مطالعه از توزیع نرمال تبعیت می‌کردند؛ که پس از تقسیم تصادفی میانگین و انحراف‌معیار سن افراد موردبررسی در گروه مداخله و شاهد به ترتیب 46/11±27/39 و 77/10±94/38 سال بود. این تفاوت بر اساس آزمون تی مستقل در دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معناداری را نشان نداد (432/0p=). سایر خصوصیات جمعیت‌شناختی نیز در دو گروه تفاوت آماری معناداری نشان نداد (جدول 1).


 

 

 

 

 

 

 

 

جدول 1. مقایسه توزیع فراوانی و فراوانی نسبی مشخصات فردی گروه مداخله و شاهد

متغیر

گروه مداخله

(n= 60)

گروه شاهد

(n= 60)

p-value

تعداد

درصد

تعداد

درصد

                                     جنس

251/0*

زن

47

3/78

46

6/76

مرد

13

7/21

14

4/23

                        وضعیت تأهل

925/0*

متأهل

25

6/41

27

0/45

مجرد یا مطلقه یا همسر فوت‌شده

35

4/58

33

0/55

                             تحصیلات

 

712/0**

بی‌سواد

3

0/5

4

6/6

ابتدایی

6

0/10

6

0/10

راهنمایی

8

3/13

7

6/11

دیپلم

34

6/56

35

3/58

کارشناسی و بالاتر

9

1/15

8

5/13

                                   شغل

 

 

 

 

شاغل

11

3/18

10

6/16

634/0*

بیکار

49

7/81

50

3/83

*آزمون کای­اسکوئر؛ **آزمون دقیق فیشر


نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات آگاهی، نگرش، عملکرد، قصد رفتاری، هنجارهای انتزاعی و کنترل رفتاری درک‌شده گروه مداخله و شاهد قبل از مداخله اختلاف معنادار مشاهده نشد؛ ولی بعد از مداخله، اختلاف معنادار شد و نمرات افزایش یافت (جدول 2).


 

جدول 2. مقایسه میانگین نمرات متغیرها در دو گروه مداخله و شاهد به تفکیک قبل و بعد از مداخله

 

قبل از مداخله

گروه مداخله       گروه شاهد

(n= 60)

p-value*

بعد از مداخله

گروه مداخله       گروه شاهد

(n= 60)

*p-value

نمره آگاهی

15/1±14/13

42/1±11/13

346/0

64/0±42/15

56/1±14/13

001/0>

نگرش

72/2±82/18

09/3±77/18

340/0

77/1±36/23

01/3±92/18

001/0>

عملکرد

31/2±94/11

37/3±72/11

055/0

75/1±18/14

97/2±86/11

001/0>

قصد رفتاری

61/2±19/17

43/2±93/16

391/0

78/1±50/26

78/2±97/16

001/0>

هنجارهای انتزاعی

69/4±12/22

83/4±68/21

922/0

75/2±30/27

43/4±85/21

001/0>

کنترل رفتاری درک‌شده

55/1±72/16

18/0±08/16

170/0

77/0±46/25

93/1±11/16

001/0>

* آزمون تی مستقل

 

 

 

جدول 3. مقایسه میانگین نمرات متغیرها قبل و بعد از مداخله در هر یک از گروه‌های مداخله و شاهد

 

گروه مداخله

انحراف‌معیار ± میانگین

قبل از  مداخله       بعد از مداخله

*p-value

گروه شاهد

انحراف‌معیار ± میانگین

قبل از  مداخله       بعد از مداخله

*p-value

نمره آگاهی

15/1±14/13

64/0±42/15

001/0>

42/1±11/13

56/1±14/13

0.021

نگرش

72/2±82/18

77/1±36/23

 001/0>

09/3±77/18

01/3±92/18

523/0

عملکرد

31/2±94/11

75/1±18/14

001/0>

37/3±72/11

97/2±86/11

427/0

قصد رفتاری

61/2±19/17

78/1±50/26

001/0>

43/2±93/16

78/2±97/16

176/0

هنجارهای انتزاعی

69/4±12/22

75/2±30/27

001/0>

83/4±68/21

43/4±85/21

423/0

کنترل رفتاری درک‌شده

55/1±72/16

77/0±46/25

001/0>

18/0±08/16

93/1±11/16

885/0

*آزمون تی زوجی

 


نتایج آماری همچنین نشان داد که آگاهی داوطلبان سلامت در گروه مداخله بعد از مداخله آموزشی نسبت به قبل از آن افزایش‌یافته است؛ ولی در گروه شاهد تغییری نکرده است. همچنین در گروه مداخله بین میانگین نمره نگرش، عملکرد، قصد رفتاری، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک‌شده قبل و بعد از مداخله افزایش معناداری داشته و مداخله آموزشی مؤثر بوده است (جدول 3).

 

بحث

یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان مؤثر بود. داوطلبان سلامت به دلیل مشارکت و نقش فعال در آموزش برنامه‌های بهداشتی، از گروه‌های تأثیرگذار در افزایش آگاهی جامعه هستند. بنابراین، برای کنترل این معضل مهم و اساسی، آموزش‌های مربوطه را بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در افزایش رفتارهای پیشگیرانه از ایدز در داوطلبان سلامت موردسنجش قرارگرفت.

یافته‌ها حاکی از افزایش معنادار میانگین نمره آگاهی داوطلبان سلامت گروه مداخله بعد از مداخله آموزشی بود؛ که نشان‌دهنده تأثیر مثبت برنامه  آموزشی ارائه‌شده در این زمینه است. یافته‌های مطالعه پاکپور و همکاران (10) و مطالعه شیدفر و همکاران (13) نشان داد که آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده تأثیر مناسبی در افزایش سطح آگاهی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد داشته است.

در بخش سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده، در گروه مداخله تمامی سازه‌های الگو پس از مداخله آموزشی تفاوت معناداری را نشان دادند.

در ارتباط با نگرش در این مطالعه بین گروه مداخله و شاهد اختلاف معناداری مشاهده نشد؛ ولی پس از مداخله، ارتقاء نگرش در گروه مداخله در اثر مداخله آموزشی مشاهده شد. به‌ویژه‌اینکه در این مطالعه شیوه آموزش، بحث گروهی و مشارکتی در نظر گرفته‌شده بود که در تغییر نگرش شیوه مؤثری است. نتایج طاهر و همکارش (14) در خصوص تأثیر مداخله آموزشی در خصوص ایدز در  پرستاران مصری  و طبسی و همکاران (12) در خصوص تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیرانه از انتقال ایدز در مبتلایان به ایدز همسو با یافته‌های این پژوهش هستند.

در مطالعه حاضر میانگین نمرات هنجارهای ذهنی در مرحله بعد از مداخله در گروه مداخله افزایش یافت؛ که نشان‌دهنده تأثیر دیگر افراد مهم مانند خانواده، دوستان، همسالان و غیره است. افزایش میانگین نمرات هنجارهای ذهنی پس از آموزش در مطالعه براتی و همکاران در خصوص اثربخشی آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در پیشگیری از سوءمصرف اکستازی در دانشجویان مشاهده‌شده است (15).

وجود اختلاف معنادار در میانگین نمره کنترل رفتاری درک‌شده بعد از مداخله آموزشی بین دو گروه حاکی از تأثیر مثبت آموزش در گروه مداخله است؛ که با نتایج مطالعات مشابه (13،16) همخوانی دارد. کنترل رفتاری درک‌شده حاوی سازه خودکارآمدی است و خودکارآمدی قوی‌ترین سازه در پیشگویی تغییر رفتار است. بنابراین، تغییر خودکارآمدی به دنبال مشارکت موفق و فعال افراد به‌منظور حفظ رفتار سالم رخ می‌دهد و معمولاً افرادی که بیشترین تغییر رفتار را نشان می‌دهند، از خودکارآمدی بالاتری برای انجام رفتار برخوردار هستند (17-18).

نتایج این مطالعه در بخش قصد رفتاری نشان‌دهنده افزایش نمرات قصد رفتاری در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد دارد؛ این یافته با نتایج مطالعات متعدد (7،10)مشابهت دارد.

مطالعه حاضر حاکی از افزایش معنادار میانگین نمره عملکرد داوطلبان سلامت گروه مداخله بعد از مداخله آموزشی بود. برای تغییر عملکرد بایستی شرایط اولیه انگیزشی مهیا بوده و در کنار آن از برنامه‌های آموزشی منظم و منسجم از طریق کانال‌های مناسب استفاده‌شود تا تغییر رفتار به‌طور معناداری امکان‌پذیر باشد. نتایج این مطالعه با مطالعات Caron و همکاران در خصوص استفاده از کاندوم در روابط جنسی و نتایج مطالعه مظلومی و همکاران با عنوان تأثیر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر استفاده از کلاه ایمنی همسو است (20-19).

با توجه به این بررسی و یافته‌های به‌دست‌آمده پیشنهاد می‌گردد یک برنامه‌ریزی دقیق آموزشی برای داوطلبان سلامت بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده انجام شود و برنامه­ریزان با استفاده از روش آموزش چهره به چهره و بحث گروهی اقدام به آموزش داوطلبین سلامت نموده تا در درازمدت بتوانیم از این بیماری جلوگیری نمائیم.

از محدودیت‌های این مطالعه، پایین بودن احتمالی پایایی ابزار پرسشنامه برای سنجش دیدگاه واقعی افراد بود که با بدون نام بودن پرسشنامه و اطمینان جهت محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات افراد تا حدودی کنترل گردید. و دیگر اینکه ارزیابی عملکرد نهایی در این مطالعه بر مبنای خودگزارشی توسط داوطلبان سلامت بود که البته در مطالعات آتی می‌تواند ترکیبی از خودگزارشی، مشاهده مستقیم رفتارها یا مهارت‌ها استفاده شود.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه حاکی از تأثیر مثبت نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان بود. لذا به نظر می‌رسد آموزش و مداخله بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند برای تقویت رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در بین داوطلبان سلامت بکار رود.

 

سپاسگزاری

پژوهشگران از کمیته تحقیقات پزشکی محیطی که این طرح را تصویب نموده و معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای تأمین اعتبار این طرح کمال تشکر را دارند.

 

References:

1. Staff JUNPOHA, Organization WHO, Staff WHO. AIDS epidemic update, December 2007: World Health Organization; 2007.

View Link

 

2. Organization WH. Global health risks: mortality and burden of disease attributable to selected major risks: World Health Organization; 2009

View Link

 

3. Shojaeizadeh D, E brahim Taheri G, Tehrani H, Hosseini SH. The Effect of Education on Knowledge and Attitude of High School  Students about AIDS in Faruj, Iran.journal of Health & Development. 2012;1(1):67-73.

Abstract/FREE Full Text

 

4. Schwartländer B, Stover J, Hallett T, Atun R, Avila C, Gouws E, et al. Towards an improved investment approach for an effective response to HIV/AIDS. The Lancet. 2011;377(9782):2031-41.

Abstract/FREE Full Text

 

5. Molla M, Nordrehaug Åstr m A, Brehane Y. Applicability of the theory of planned behavior to intended and self-reported condom use in a rural Ethiopian population. AIDs care. 2007;19(3):425-31.

Abstract

 

6. Sadeghi R, Mohseni M, Khanjani N. The Effect of an Educational Intervention According to Hygienic Belief Model in Improving Care and Controlling among Patients with Hypertension. Journal of Rafsenjan University of Medical Sciences. 2014;13(4):383-94.

Abstract/FREE Full Text

 

7. VafaiNajar A, Masihabadi M, Moshki M, Ebrahimipour H, Tehrani H, Esmaeli H, et al. Determining the Theory of Planned Behavior’s Predictive Power on Adolescents’ Dependence on Computer Games. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2015;2(4):303-311.

Abstract/FREE Full Text

 

8. Armitage CJ, Arden MA. Exploring discontinuity patterns in the transtheoretical model: An application of the theory of planned behaviour. British journal of health psychology. 2002;7(1):89-103.

Abstract

 

9. Armitage CJ, Conner M. Efficacy of the theory of planned behaviour: A meta‐analytic review. British journal of social psychology. 2001;40(4):471-99.

Abstract

 

10. Pakpour Hajaagha A. ME, Mohammadi B. Impact theory of planned behavior as skills-based education for HIV prevention in adolescents. Iranian Journal of Nursing. 2013;25(78):1-13.

Abstract/FREE Full Text

 

11. Gebreeyesus Hadera H, Boer H, Kuiper WA. Using the theory of planned behaviour to understand the motivation to learn about HIV/AIDS prevention among adolescents in Tigray, Ethiopia. AIDs care. 2007;19(7):895-900.

Abstract

 

12. Tabasi Darmiyan A, Zareban I, Masuodi G, SHahrakipoor M. The Effect of Educational Program on Knowledge, Attitudes and Preventive Behaviors of Disease Transmission in Patients with AIDS. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. [Research]. 2014;1(4):54-62.

Abstract/FREE Full Text

 

13. MR. Shidfar, M. Hosseini, D. Shojaei Zadeh, N. Asasi, F. Majlesi, S. Nazemi. Effectiveness of an educational program on knowledge and attitudes of angina patients in Mashhad, Iran: Results of an intervention. Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2007;14(1):9-15.

Abstract/FREE Full Text

 

14. Taher E, Abdelhai R. Nurses’ Knowledge, perceptions, and attitudes towards HIV/AIDS: Effects of a health education intervention on two nursing groups in Cairo University, Egypt. Egypt Journal of Public Health and Epidemiology. 2011;3(4):144-54.

Abstract/FREE Full Text

 

15. Berati M VH, moeni B, Farhadi A, Mahjob H. Teaching based on the theory of planned behavior to prevent abuse of Ecstasy. Medical Journal of Tabriz University of Medical Sciences. 2012;33(3):20-9.

Abstract/FREE Full Text

 

16. Tussing L, Chapman-Novakofski K. Osteoporosis prevention education: behavior theories and calcium intake. Journal of the American Dietetic Association. 2005;105(1):92-7.

Abstract/FREE Full Text

 

17. Henry H, Reimer K, Smith C, Reicks M. Associations of decisional balance, processes of change, and self-efficacy with stages of change for increased fruit and vegetable intake among low-income, African-American mothers. Journal of the American Dietetic Association. 2006;106(6):841-9.

Abstract/FREE Full Text

 

18. Johnson DB, Beaudoin S, Smith LT, Beresford SA, LoGerfo JP. Increasing fruit and vegetable intake in homebound elders: the Seattle Senior Farmers’ Market Nutrition Pilot Program. Preventing Chronic Disease. 2004;1(1):1-9.

Abstract

 

19. Caron F, Godin G, Otis J, Lambert L. Evaluation of a theoretically based AIDS/STD peer education program on postponing sexual intercourse and on condom use among adolescents attending high school. Health education research. 2004;19(2):185-97.

Abstract

 

20. Mazloomy MahmoodAbad S, Mehri A, Morovati SharifAbad M, Fallahzadeh H. Application of extended model of planned behavior in predicting helmet wearing among motorcyclist clerks in Yazd (2006). Journal of Birjand University of Medical Sciences. 2008;14(4):9-15.

Abstract/FREE Full Text

 

 

 



[1] Armitage & Arden

[2] Armitag & Conner