TY - JOUR JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran J Health Educ Health Promot VL - 9 IS - 4 PY - 2022 Y1 - 2022/1/01 TI - Design and Psychometrics of Tools for Measuring the Consequences of Virtual Social Networks on Married Life TT - طراحی و روان‌سنجی ابزار اندازه‌گیری پیامدهای شبکه‌های اجتماعی مجازی بر زندگی زوجی N2 - زمینه و هدف: تعاملات و مناسبات ارتباطی زوجین در بستر شبکه‌های اجتماعی دچار چالش شده است. این مطالعه با هدف ارزیابی روان‌سنجی ابزار سنجش پیامدهای شبکه‌های اجتماعی مجازی بر زندگی زوجی با روش تحلیل عاملی انجام شده است. مواد و روش ها: این ابزار مبتنی بر واکاوی دیدگاه‌ها و ادراکات زنان و مردان متأهل از پیامد‌های شبکه‌‌های اجتماعی مجازی بر زندگی زوجی‌ به روش مطالعه کیفی‌ است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری (کیفی و کمی)، روایی محتوا (کیفی و کمی) و روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) در 700 فرد دارای تجربه تأهل مورد بررسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه به روش آزمون ـ بازآزمون (محاسـبه ضریب همبستگی درون طبقه‌ای) و نیز بررسی همبستگی درونی (محاسبه ضریب آلفا ـ کرونباخ) تعیین شد. تحلیل‌های آماری نیز توسط نرم‌افزارهای SPSS24 و AMOS24 انجام پذیرفت. یافته‌ها: ابزار اولیه شامل 20 گویه‌ در پی یک مطالعه‌ کیفی به‌دست آمده‌ بود که بعد از روان‌سنجی، 4 گویه حذف و 12 گویه‌ باقی ماند. طیف مقادیر محاسبه شده برای نسبت و شاخص روایی محتوای گویه‌های مـورد بررسـی بـه ترتیـب (1-0/83) و (1-66/0) و امتیاز تأثیر همه آنها بالاتر از 1/5 بود. ضـریب همبسـتگی درون طبقـه‌ای و ضریب آزمون آلفای کرونباخ پرسشنامه به ترتیب 0/864 و 0/785 به‌دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی چهار عامل «تعهد تهدید شده»، «فردی شدن زندگی مشترک»، «حریم غیرخصوصی» و «صمیمیت کم‌رنگ» را استخراج کرد. مدل برازش یافته بر اساس این چهار عامل 43/75 درصد پیامدهای حضور در شبکه‌های اجتماعی بر زندگی زوجی را تبیین کرد. نتیجه گیری: نتایج روان‌سنجی در این مطالعه نشان داد نسخه ابزار 12 گویه و 4 عاملی سنجش پیامدهای حضور در شبکه‌های اجتماعی بر زندگی زوجی از روایی و پایایی مطلوب برخوردار است و از آنها مـی‌تـوان بـه عنـوان ابزاری مفیـد و کـاربردی در این زمینه استفاده کرد. SP - 350 EP - 359 AU - Yarahmadi, Saeed AU - kazemi, sara AU - Rozbahani, Nasrin AU - Zarei, Fatemeh AD - Tarbiat Modares University KW - Psychometrics KW - Tool KW - Social Networking KW - Couples KW - Factor Analysis UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1753-fa.html DO - 10.52547/ijhehp.9.4.350 ER -