RT - Journal Article T1 - Developing a Social Marketing Model to Promote Well-Informed and Low-Income Middle- Aged Participation in Regular Physical Activity, a Qualitative Study JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot YR - 2019 JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 7 IS - 1 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1032-fa.html SP - 93 EP - 108 K1 - Physical activity K1 - Social marketing K1 - Middle age K1 - Low-Income AB - زمینه و هدف: میان‌سالی دوره‌ای مهم از زندگی بوده که با کاهش آمادگی جسمانی همراه است؛ ازاین‌رو مشارکت در فعالیت بدنی منظم در این دوره، اهمیت بسیاری دارد. هدف از این پژوهش تدوین مدل بازاریابی اجتماعی برای ارتقای مشارکت میان‌سالان آگاه و کم‌درآمد در فعالیت بدنی منظم است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی با رویکرد داده بنیاد است که در دو مرحله انجام گرفت. مرحلۀ‌ اول شامل شناخت دیدگاه مخاطبین هدف دربارۀ مشارکت در فعالیت بدنی و مرحلۀ دوم شامل تعیین راهکارهای آمیختۀ‌ بازاریابی اجتماعی و تدوین مدل پژوهش بوده است. جامعۀ‌ آماری مرحلۀ اول را افراد سالم 45 تا 64 ساله تشکیل می‌دادند و در مرحلۀ‌ دوم، جامعۀ‌ آماری شامل متخصصین مربوطه بود. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و نظری انجام شد و داده‌ها از طریق 3 گروه کانونی و 18 مصاحبۀ‌ عمیق نیمه‌ساختاریافته گردآوری شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش کدگذاری سه‌مرحله‌ای استفاده شد و اعتبار داده‌ها به روش‌های استاندارد بررسی شد. یافته‌ها: پس از شناسایی موانع درونی و بیرونی و تسهیل‌کننده‌های مشارکت میان‌سالان آگاه و کم‌درآمد در فعالیت بدنی منظم، راهکارهای آمیختۀ بازاریابی اجتماعی شامل راهکارهای محصول، مکان، ترویج و قیمت، تعیین شدند و مدل نهایی پژوهش تدوین شد. نتیجه‌گیری: برای ارتقای مشارکت میان‌سالان آگاه و کم‌درآمد در فعالیت بدنی منظم، می‌بایست فعالیت‌های بدنی استاندارد، اصولی، مفرح و ‌اجرایی با کمترین هزینه‌های ممکن و بهترین شرایط دسترسی، با مناسب‌ترین پیام‌های ترویجی به مخاطبان هدف عرضه شوند. LA eng UL http://journal.ihepsa.ir/article-1-1032-fa.html M3 10.30699/ijhehp.7.1.93 ER -