TY - JOUR T1 - The Effect of Educational Intervention Based on Health Belief Model on Nurses’ Stress Management in Intensive Care Units TT - تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر مدیریت استرس شغلی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VL - 7 IS - 4 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1058-fa.html Y1 - 2020 SP - 300 EP - 311 KW - Management KW - Occupational stress KW - Nurses KW - critical care unit KW - Health Belief Model N2 - زمینه و هدف: اﺳﺘﺮس از ﻣﺸﻜﻼت اﺻﻠﻲ ﭘﺮﺳﺘﺎران اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺄﺛﻴﺮ زﻳﺎدی ﺑﺮ ﻋﻤﻠﻜـﺮد ﺣﺮﻓـﻪ ای و زﻧـﺪﮔﻲ ﺷﺨﺼﻲ آن ﻫﺎ ﮔﺬاﺷﺘﻪ و ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻌﺎرض ﺑﻴﻦ ﻛﺎر و زﻧﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر استرس شغلی پرستاران بود. مواد و روش ها: تحقیق حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در پرستاران انجام شد. بطور تصادفی ساده 45 پرستار بخش ویژه یک بیمارستان به عنوان گروه مداخله و42 پرستار بیمارستان دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه(NSS) Nursing stress scale جهت تعیین استرس شغلی پرستاران و پرسشنامه سازه­های مدل اعتقاد بهداشتی به منظور تعیین تاثیر مداخله آموزشی بود. برنامه آموزشی در سه جلسه 2 ساعته اجرا شد. نمونه ها به مدت یک ماه تحت نظر قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل آماری قبل و یک ماه بعد از آموزش با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. از آزمونهای آماری کای دو و تی استیودنت مستقل، تی استیودنت مزدوج و کالموگرووف- اسمیرنوف استفاده شد. یافته­ ها: میانگین نمره استرس شغلی در گروه مداخله، بعد از آموزش از20/800± 107/311به23/352± 89/578 کاهش یافت و در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل، متغیرهای حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، خودکارآمدی و راهنمای عمل و رفتار افزایش معنی­دار و موانع درک شده کاهش داشت(0/05 >P) نتیجه­ گیری: استفاده از مدل اعتقاد بهداشتی جهت آموزش مدیریت استرس بر کاهش استرس پرستاران مؤثر می­باشد. با توجه به اینکه عوامل رفتاری و غیر­رفتاری کاهش استرس بر سلامت افراد موثر است در نتیجه برای تغییر رفتار در افراد علاوه بر فرد باید به محیط پیرامون او و سایرینی که بر تغییر رفتار موثر هستند نیز توجه نمود. M3 10.29252/ijhehp.7.4.300 ER -