TY - JOUR T1 - The Effect of Education Based on Theory of Planned Behavior in Mothers About Behavior Prevention from Development Retardation in Children Aged One Year in Qom TT - آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک‌سالۀ استان قم JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VL - 7 IS - 3 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1089-fa.html Y1 - 2019 SP - 263 EP - 273 KW - Theory of planned behavior KW - Educational intervention KW - child’s development disorder KW - mothers N2 - زمینه و هدف: اختلالات تکاملی و رفتاری یکی از مشکلات شایع در طب کودکان است. تشخیص زودرس این اختلالات به‌منظور مداخله و درمان زودرس اهمیت زیادی دارد. هدف این پژوهش تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران دارای کودک یک‌سالۀ شهرستان قم است. روش بررسی: در این مطالعه که به‌صورت مداخله‌ای ـ نیمه‌تجربی در سال 1397 در شهرستان قم انجام شد، 106 مادر دارای کودک یک‌ساله به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامۀ مبتنی بر تئوری بود که مادران در دو نوبت قبل و یک ماه بعد از آموزش، آن را تکمیل کردند. پس از انجام پیش‌آزمون آموزش طی 4 جلسه برای گروه مداخله انجام گرفت و اطلاعات از طریق نرم‌افزار SPSS نسخۀ 22 و با آزمون‌های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای دو تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: پیش از مداخله، دو گروه در متغیرهای دموگرافیک و سازه‌های الگو، تفاوت آماری معناداری نداشتند. پس از مداخله، تفاوت معناداری در میانگین و انحراف‌معیار اثر آموزش نمرۀ آگاهی (2/37±2/85)، نگرش (3/28±7/13)، هنجار انتزاعی (3/66±6/64)، کنترل رفتاری درک‌شده (4/33±11/05)، قصد رفتاری (3/92±9/8) و رفتار (8/10±16/94) بین دو گروه دیده شد (0/001>P). نتیجه‌گیری: یافته‌های این بررسی، مؤثربودن آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده را در ارتقای رفتارهای پیشگیری‌کننده از اختلال تکاملی کودکان در مادران، نشان می‌دهد. M3 10.29252/ijhehp.7.3.263 ER -