TY - JOUR JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran J Health Educ Health Promot VL - 8 IS - 2 PY - 2020 Y1 - 2020/7/01 TI - The Role of Time Perspective and Peer Rejection in Predicting High-Risk Behaviors of Adolescents of Yazd City TT - نقش چشم‌انداز زمانی و طرد همسالان در پیش‌بینی رفتار‌های پرخطر نوجوانان شهر یزد N2 - زمینه و هدف: امروزه بروز رفتار‌های پرخطر در نوجوانان به یکی از مهمترین نگرانی‌‌های جامعه تبدیل شده است که عوامل مختلفی بر آن تاثیر دارد. چشم انداز زمان، چگونگی ادراک یا ارزیابی فرد از گذشته، حال و آینده است که بر تصمیم‌گیریهای او تاثیر زیادی دارد. همچنین طرد همسالان یکی از متغیرهایی است که در زمینه رفتارهای نوجوانان توجه ویژه‌ای به آن می‌شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش چشم‌انداز زمانی و طرد همسالان در پیش‌بینی رفتار‌های پرخطر در نوجوانان انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی بود و جامعه آماری آن شامل کلیه نوجوانان 15 تا 17 ساله بود که از بین آنها 378 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‌های چشم‌انداز زمان، خطرپذیری نوجوانان ایرانی و طردشدگی از سوی همسالان بود. برای بررسی داده¬‌ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که در دختران از بین ابعاد چشم‌انداز زمانی، فقط بعد گذشته منفی (0/03=p) قادر به پیش‌بینی رفتار‌های پرخطر است و در پسران چشم‌انداز گذشته منفی (0/001=p) و گذشته مثبت (0/04=p) و حال جبرگرا (0/006=p) پیش‌بینی کننده رفتار پرخطر می‌‌باشد. طرد همسالان در هیچ یک از گروه‌ها قادر به پیش‌بینی رفتار‌های پرخطر نبود (0/05>p). نتیجه گیری: با توجه به یافته‌‌ها، چشم‌انداز زمان یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار‌های پرخطر نوجوانان است، لذا بنظر می‌‌رسد آموزش‌‌های روانشناختی مبتنی بر چشم‌انداز زمانی بتواند بر رفتار‌های پرخطر اثرگذار باشد. SP - 129 EP - 141 AU - Tajabadi, Zohre AU - Dehghani, Fahimeh AU - Saehzadeh, Maryam AD - Yazd University KW - Time Perspective KW - Peer Rejection KW - High Risk Behaviors KW - Adolescents UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1275-fa.html DO - 10.29252/ijhehp.8.2.129 ER -