%0 Journal Article %A Rakhshanderou, Sakineh %A Ghaffari, Mohtasham %A pooresmaeildorosteh, ameneh %T survay of Mothers' Behavior and Perceptions of Benefits and barriers in Preparing healthy breakfast and snacks for school children %J Iranian Journal of Health Education and Health Promotion %V 8 %N 1 %U http://journal.ihepsa.ir/article-1-1341-fa.html %R 10.29252/ijhehp.8.1.72 %D 2020 %K Healthy breakfast, Healthy snack, Behavior, Perceived benefits, Perceived barriers., %X زمینه و هدف: صبحانه و میان وعده سالم نقش مهمی در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان دارد. هدف از این مطالعه بررسی رفتار و ادراکات مادران از منافع و موانع تهیه صبحانه و میان وعده سالم برای کودکان مدرسه ای می باشد. مواد و روش ها: مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر در سال 1396 انجام شد. 315 دانش آموز پسر و دختر مدارس ابتدایی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و از مادران آنها برای شرکت در مطالعه دعوت بعمل آمد. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که شامل مشخصات دموگرافیک، سؤالات مربوط به منافع درک شده، موانع درک شده و رفتار بود، گردآوری شد. روایی پرسشنامه به دو روش صوری و محتوایی سنجیده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامه مذکور از روش های آزمون–باز آزمون و همسانی درونی استفاده شد. اطلاعات از طریق نرم‌افزار 16 SPSS و با آزمون‌های آماری T-tests و ANOVA تجزیه‌ و تحلیل شد . یافته ها: بین منافع درک شده مادران با وضعیت اشتغال آنها تفاوت معنی داری وجود داشت (0/001>P-value)، ولی بین منافع درک شده مادران با متغیرهای دموگرافیک دیگر ارتباط معنی داری وجود نداشت (0/05P-value) و تحصیلات همسر (0/001>P-value) وجود داشت و مهمترین موانع درک شده مادران در تهیه صبحانه و میان وعده های سالم: عجله داشتن، نداشتن درآمد و وقت کافی و خسته کننده بودن صبحانه بودند (001/0>P-value). نتیجه گیری : با توجه به نتایج مطالعه، بهتر است برنامه ریزی ها و طراحی مداخلات آموزشی جهت حل مشکلات تغذیه ای کودکان، در جهت کاهش موانع درک شده مادران باشد. %> http://journal.ihepsa.ir/article-1-1341-fa.pdf %P 72-81 %& 72 %! survay of Mothers' Behavior and Perceptions of Benefits and barriers in Preparing healthy breakfast and snacks for school children %9 Research %L A-10-1621-1 %+ Shahid Beheshti University of Medical Sciences %G eng %@ 2345-346X %[ 2020