RT - Journal Article T1 - The Impact of Education Based on Health Belief Model on Mammography among Bushehrian Teachers JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot YR - 2017 JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 4 IS - 4 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-384-fa.html SP - 271 EP - 280 K1 - Mammography K1 - Breast Cancer K1 - Health Belief Model K1 - Group Education K1 - Teachers AB - زمینه و هدف: ﺳﺮﻃﺎن ﭘﺴﺘﺎن شایع‌ترین ﺳﺮﻃﺎن در بین زﻧـﺎن است. یکی از راه­های ﻛﺎﻫﺶ مرگ‌ومیر ﻧﺎﺷـﻲ از سرطان پستان، تشخیص زودﻫﻨﮕﺎم توده‌های پستانی از طریق انجام ماموگرافی است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در انجام ماموگرافی بین معلمان شهر بوشهر انجام‌شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی است که روی 120 معلم بالای 40 سال انجام شد. افراد از طریق تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. معلمان گروه مداخله دو جلسه آموزش گروهی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی دریافت نمودند. هر دو گروه پرسشنامه استاندارد چمپیون را قبل، بلافاصله و سه ماه پس از آموزش تکمیل کردند. انجام ماموگرافی در دو گروه قبل و سه ماه بعد از مطالعه انجام شد. یافته‌ها: مقایسه تغییرات سازه­ها بین دو گروه آموزش و کنترل در طول زمان تفاوت معنا‌داری در میانگین نمره آگاهی، منافع درک‌شده، موانع درک‌شده و انگیزش بهداشتی (05/.>P) را نشان داد؛ اما تفاوت معنا‌داری در حساسیت و شدت درک‌شده مشاهده نشد (05/.>P). انجام ماموگرافی در افراد گروه مداخله به‌طور معناداری نسبت به گروه شاهد بیشتر بود (05/.>P). نتیجه‌گیری: آموزش گروهی با تعداد جلسات محدود‌ تأثیر مطلوبی در آگاه نمودن معلمین در زمینه سرطان پستان و انجام ماموگرافی داشت. لذا توصیه می‌­­شود برنامه‌های آموزش گروهی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی جهت گروه­های مختلف زنان، به‌ویژه معلمان، در جامعه طراحی و اجرا گردد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی. LA eng UL http://journal.ihepsa.ir/article-1-384-fa.html M3 10.18869/acadpub.ihepsaj.4.4.271 ER -