TY - JOUR JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran J Health Educ Health Promot VL - 3 IS - 1 PY - 2015 Y1 - 2015/6/01 TI - Impact of Educational Intervention Based on Theory of Planned Behavior (TPB) on the AIDS-Preventive Behavior among Health Volunteers TT - تأثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت N2 - زمینه و هدف: شیوع بیماری ایدز در جهان در حال گسترش است و به یک مشکل اضطراری تبدیل‌شده است. این مطالعه با هدف بررسی کارایی مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده در خصوص رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان در سال 1393 انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای نیمه‌تجربی است. جمعیت موردمطالعه، تعداد 120 نفر از داوطلبان سلامت شهرستان سیرجان بودند که به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله (60 نفر) و کنترل (60 نفر) تقسیم شدند. مداخله آموزشی طی سه جلسه 60 دقیقه‌ای انجام شد. داده‌ها از طریق تکمیل پرسشنامه (حاوی 40 سؤال) طی مصاحبه مستقیم قبل از مداخله آموزشی و سه ماه بعدازآن، جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از کای‌اسکوئر، آزمون دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: بین میانگین نمرات دو گروه ازلحاظ آگاهی، نگرش نسبت به رفتار، عملکرد، قصد رفتاری، هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک‌شده قبل از مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت. اما پس از اجرای برنامه آموزشی این متغیرها در گروه مداخله افزایش معناداری یافت (p SP - 23 EP - 31 AU - Sadeghi, Reza AU - Khanjani, Narges AD - Kerman University of Medical Sciences KW - AIDS-preventive behavior KW - Theory of Planned Behavior (TPB) KW - Health Education KW - Health volunteers KW - Sirjan. UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-218-fa.html ER -