AU - Zokaei, Maryam AU - Shakerian, Sare TI - Investigating the Effect of Traditional Education and E-Learning on Community Health Workers in Noor City Regarding Waste Management Based on Kirk Patrick Model PT - JOURNAL ARTICLE TA - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JN - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 10 VI - 3 IP - 3 4099 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1798-fa.html 4100 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-1798-fa.pdf SO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot 3 AB  - زمینه و هدف: ارزیابی اثربخشی روش‌های مختلف آموزش ضمن خدمت به‌منظور رسیدن به اهداف موردنظر و کاهش هزینه‌ها در هر سازمانی ضروری است. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزشی سنتی و آموزش الکترونیک (از راه دور) بر بهورزان شهرستان نور در خصوص مدیریت پسماند در سال 99 بر اساس الگوی کرک پاتریک انجام گردید. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به روش نیمه تجربی در 80 خانه بهداشت شهرستان نور اجرا گردید. 100 مشارکت‌کننده پژوهش با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی به دو گروه آموزش سنتی و آموزش از راه دور در خصوص آموزش مدیریت پسماند تقسیم شدند. ارزیابی پیامد با استفاده از دو سطح اول مدل کریک پاتریک (سطح رضایت و یاد گیری) انجام گردید. داده‌ها با استفاده از اماره‌های توصیفی و آزمون تی زوجی، تی مستقل و رگرسیون خطی، به‌وسیله نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج آزمون تی زوجی تأثیر هر دو روش را بر ارتقاء میزان یادگیری (p<0/05). پاسخگویان در خصوص مدیریت پسماند روستایی نشان داد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین میزان نمره رضایت با تفاوت میانگین 0/1 و میزان یاد‌گیری بهورزان با تفاوت میانگین 0/02 در دو گروه تفاوتی آماری معناداری (p>0/05). مشاهده نشد. نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد سطح سواد دارای ارتباط آماری معنادار (0/3=P≤0/05 β) با میزان یاد‌گیری داشت. ولی سن ارتباط آماری معنادار (p<0/05). با میزان یاد‌گیری نشان نداد. نتیجه‌گیری: یا فته های مطالعه حاضر نشان داد، روش آموزش سنتی و الکترونیک در یادگیری بهورزان در زمینه مدیریت پسماند اثر مشابهی داشت؛ بنابراین پیشنهاد می‌گردد که در برنامه‌های آموزش ضمن خدمت بهورزان، از روش‌های آموزش الکترونیکی به‌صورت ترکیبی با روش سنتی جهت رشد و توسعه حرفه ای انها بهره گیرند. CP - IRAN IN - , Virtual School of Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran LG - eng PB - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot PG - 275 PT - Research YR - 2022