AU - Taghdisi, Mohammad Hossein AU - Gholami, Mitra AU - Hosseini, Fatemeh AU - Rahimi, zahra TI - Impact of Education on the Empowerment of Elementary School Students to Perform Source Recycling PT - JOURNAL ARTICLE TA - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JN - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VO - 3 VI - 4 IP - 4 4099 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-372-fa.html 4100 - http://journal.ihepsa.ir/article-1-372-fa.pdf SO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot 4 AB  - زمینه و هدف: با توجه به اینکه بازیافت به‌عنوان یک راه معقول برای حفظ محیط‌زیست است، این مطالعه در تلاش است به توانمندسازی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی در انجام بازیافت از مبدأ در شهرستان مراغه بپردازد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله‌ای است. به‌طور تصادفی از بین مدارس ابتدایی شهرستان مراغه 4 مدرسه انتخاب‌شدند؛ 206 نفر از دانش­ آموزان به‌عنوان گروه آزمون و 207 نفر به‌عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. آموزش‌های انجام‌شده به‌صورت 7 جلسه در کلاس با روش‌های آموزشی بحث، پخش کارتون، ایفای نقش، قصه‌خوانی و بازی رایانه‌ای اجرا شد. همچنین 8 برنامه ارتقایی مانند سرگرمی بازیافت، کاردستی، بازی جاده بازیافت و روز بازیافت در مدرسه اجرا شد. همه دانش‌آموزان شروع به انجام تفکیک زباله در مدرسه کردند. از بین دانش‌آموزان افرادی به‌عنوان محافظ سبز به راهنمایی دانش‌آموزان می‌پرداختند. ابزار جمع‌آوری داده­ ها فرم گزارش فعالیت زیستی که قبلاً به تائید متخصصان رسیده بود، توسط هر دو گروه از دانش‌آموزان از فعالیت‌های زیست‌محیطی خود، در طول 3 هفته قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. داده‌های به‌دست‌آمده با آزمون کای­اسکوئر در SPSS 16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بعد از مداخله آموزشی، میزان فعالیت بازیافت در گروه آزمون به 38/8% رسید. در فعالیت‌های بازیافتی و زیست‌محیطی مدارس گروه آزمون و کنترل اختلاف معناداری دیده شد (0/001 p <). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش در توانمندسازی دانش‌آموزان در افزایش رفتار تفکیک زباله مؤثر است. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی. CP - IRAN IN - Iran University of Medical Sciences LG - eng PB - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot PG - 319 PT - YR - 2016