@ARTICLE{Beheshti, author = {Raouf Malayeri, Maryam and Beheshti, Saeed and Eskandari, Hossein and Abbaspour, Abbas and }, title = {The Role of Family and School on the Formation of Gender Identity of Girls: A Qualitative Study}, volume = {6}, number = {3}, abstract ={زمینه و هدف : «هویت جنسیتی» تصویری است که زن یا مرد از خود دارد و نیز انتظاراتی است که به‌عنوان جنس متمایز و متفاوت با جنس دیگر از خود دارد. عوامل بسیاری در شکل‌گیری هویت جنسیتی نقش دارند. مقالۀ حاضر با هدف تعیین نقش خانواده و مدرسه در شکل‌گیری هویت جنسیتی دختران نگاشته شده است. مواد و روش‌ها: مطالعۀ حاضر مطالعه‌ای کیفی به روش تحلیل محتواست. نمونه‌گیری این پژوهش هدفمند است که تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. ۱۸ مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با متخصصان و مطلعان در حوزه‌های روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اسلامی انجام گرفت. داده‌ها همزمان با انجام مصاحبه‌ها و به روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شدند. یافته‌ها: فرایند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها منجر به استخراج سه درون‌مایۀ اصلی در زمینۀ شکل‌گیری هویت جنسیتی شد که شامل نقش خانواده، نقش مدرسه، و نقش تعاملات بین مدرسه و خانه بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این مطالعه خانواده و مدرسه از اصلی‌ترین نهادهای شکل‌دهندۀ هویت جنسیتی سالم هستند و برقراری تعامل مناسب بین این دو نهاد از عوامل ضروری در شکل‌گیری هویت جنسیتی سالم است. چراکه موجب تربیت هماهنگ دختران و نهادینه شدن رفتار می‌شود. نتایج این مقاله می‌تواند در تعیینِ ضرورت‌ها و اولویت‌های اقداماتِ تربیتی در مدارس دخترانه، و همچنین در تحقق منویاتِ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به کار گرفته شود. }, URL = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1009-fa.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-1009-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, doi = {10.30699/acadpub.ijhehp.6.3.302}, year = {2018} }