TY - JOUR T1 - Evaluation of Breakfast Consumption among Elementary School Students in Ahwaz Based on BASNEF Model TT - ارزیابی وضعیت مصرف صبحانه در دانش‌آموزان ابتدایی شهر اهواز بر اساس الگوی بزنف JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VL - 4 IS - 3 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-463-fa.html Y1 - 2016 SP - 236 EP - 243 KW - Breakfast KW - BASNEF model KW - Elementary school students KW - Ahvaz. N2 - زمینه و هدف: مصرف صبحانه در ارتقا سلامت، حافظه، یادگیری و عملکردهای شناختی و تحصیلی دانش­آموزان نقش مؤثری دارد. این مطالعه به‌منظور بررسی وضعیت صبحانه در دانش­آموزان بر اساس الگوی بزنف انجام گرفت. مواد و روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود. حجم نمونه 504 دانش­آموزان مقطع ابتدایی بودند که به روش طبقه‌ای خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه بود که بر اساس سازه‌های الگوی بزنف طراحی شد. از نرم‌افزار SPSS21 و آزمون‌های آماری توصیفی و کای­اسکوئر برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: 63% دانش­آموزان نسبت به اثرات مصرف صبحانه فاقد آگاهی، 30% در سطح متوسط و 7% آگاهی کمی داشتند. 9/49% دانش­آموزان گاه‌گاهی و بعضی‌اوقات، 5/17% آنان همیشه و 6/32% دانش­آموزان هیچ‌وقت میان‌وعده مصرف نمی‌کردند. بین آگاهی و عملکرد ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید (50/0p<). مهم‌ترین عوامل مرتبط در مصرف میان‌وعده در سازه نرم‌های انتزاعی مادر 4/66% و در سازه عوامل قادرساز شلوغ بودن بوفه 2/40% و سنگین­شدن کیف 38% بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مهم مادر در مصرف صبحانه دانش­آموزان، بنابراین توانمندسازی و عملکرد صحیح مادران به همراه آموزش دانش‌آموزان در مورد صبحانه کامل می‌تواند سبب بهبود رفتار تغذیه‌ای گردد. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی. M3 10.18869/acadpub.ihepsaj.4.3.236 ER -