TY - JOUR T1 - Evaluation of Health System Development Plan and Basic Education Transformation Plan Based on Health System Assumptions with Emphasis on Education TT - ارزیابی طرح تحول نظام سلامت و طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس مفروض‌‌های نظام سلامت با تأکید بر آموزش JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VL - 7 IS - 2 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-655-fa.html Y1 - 2019 SP - 154 EP - 171 KW - Health education and health promotion KW - Health system development plan KW - Basic education development plan KW - The assumption of the health system KW - Education N2 - زمینه و هدف: آموزش بهداشت و ارتقای سلامت منبع مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فردی است. توجه به این امر خطیر از وظایف مهم دولت‌ها به شمار می‌رود و همه انسان‌ها برای دستیابی به سلامتی و حفظ آن نیازمند آموزش هستند. مواد و روش‌ها: در این تحقیق از روش تحلیل محتوا «آنتروپی شانون» استفاده شد که در آن پردازش داده‌ها در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و بهصورت کمی و کیفی مطرح می‌شود. آنتروپی در تئوری اطلاعات، شاخصی برای اندازهگیری عدماطمینان و با هدف بیان توزیع احتمال است. محتوای طرح از نظر پاسخگو (متن طرح تحول نظام سلامت و طرح تحول بنیادین آموزش) و دوازده مؤلفه اصلی و ۵۸ مؤلفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت بررسی شده است. یافته‌ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد پیشگیری از بیماری‌ها با ۳۲ مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده، و کمترین مقدار با فراوانی صفر به تحرک بدنی، سلامت روانی، پیشگیری از رفتارهای پرخطر و معلولیت مربوط است. از بررسی کل سند تحول بنیادین، مؤلفه مربوط به سلامت روانی با ۹۷ مورد بیشترین فراوانی را دارد و کمترین مقدار با فراوانی صفر به معلولیت مربوط است. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داده است مؤلفه‌های نظام سلامت توزیع نرمال ندارند؛ بهطوری که در این اسناد در حد خیلی کم به آموزش بهداشت و ارتقای سلامت پرداخته شده است. M3 10.30699/ijhehp.7.2.154 ER -