@ARTICLE{Sharafkhani, author = {Didarloo, Alireza and Shekhi, Siamak and Sorkhabi, Zahra and Sharafkhani, Naser and }, title = {Effect of Theory-Centered Educational Program on Prostate Cancer Preventive Behaviors among Male Teachers: A Quasi-Experimental Study}, volume = {4}, number = {3}, abstract ={زمینه و هدف: امروزه سرطان‌ها بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی به‌عنوان مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در جوامع بشری مطرح است. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها بوده و دومین علت مرگ‌ومیر پس از سرطان ریه در بین مردان است. هدف از این مطالعه ارزیابی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پروستات بود. مواد و روش‌ها: بررسی حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی است که بر روی 100 نفر از معلمین مرد شهر ارومیه که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب‌شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر مشخصات جمعیت­شناختی، سؤالات مربوط به سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی بود که در دو مرحله تکمیل شدند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تی زوجی و مستقل در SPSS20 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین سنی گروه مداخله و کنترل به ترتیب 63/3±2/46 و 1/3±5/45 سال بود. قبل از آموزش میانگین نمره سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی در دو گروه اختلاف معناداری نداشتند (05/0p >). اما 3 ماه بعد از مداخله، میانگین نمره حساسیت، شدت، منافع، موانع، خودکارآمدی درک‌شده و عملکرد بهداشتی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (001/0p <). نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پروستات مؤثر بوده و توصیه می‌شود که مربیان بهداشتی برنامه‌های آموزشی الگومحور را جایگزین برنامه‌های آموزشی سنتی نمایند. نوع مقاله: مطالعه پژوهشی }, URL = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-556-fa.html}, eprint = {http://journal.ihepsa.ir/article-1-556-fa.pdf}, journal = {Iranian Journal of Health Education and Health Promotion}, doi = {10.18869/acadpub.ihepsaj.4.3.205}, year = {2016} }