%0 Journal Article %A Ghartappeh, Ameneh %A Talepasand, Siavash %A kajbaf, Mohamadbagher %A Abolfathi, Mitra %A Solhi, Mahnaz %A Gharatappeh, Shahnaz %T Relationship Between Personal And Social Adjustment With Locus of Control and Gender in Intelligent High School Student %J Iranian Journal of Health Education and Health Promotion %V 3 %N 2 %U http://journal.ihepsa.ir/article-1-227-fa.html %R %D 2015 %K Locus of control, Social adjustment, Personal adjustment, Intelligent high school students, Kermanshah., %X زمینه و هدف: سازگاری مهم‌ترین نشانه سلامت روان است. شناسایی عواملی که می‌تواند بر سازگاری تأثیرگذار باشد حائز اهمیت است. هدف این مطالعه تعیین ارتباط سازگاری فردی و اجتماعی با منبع کنترل و جنسیت در دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی کرمانشاه است. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ مقطعی از نوع توصیفی و تحلیلی است که روی 106 دانش‌آموز تیزهوش دبیرستانی شهر کرمانشاه که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌های استاندارد منبع کنترل راتر، آزمون شخصیتی کالیفرنیا در 12 بعد سازگاری فردی و اجتماعی و پرسشنامه جمعیت‌شناختی بود. داده‌های به‌دست‌آمده از تکمیل پرسشنامه‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس دوطرفه تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: میان سازگاری فردی و جنسیت دانش‌آموزان تیزهوش موردبررسی تفاوت معنادار دیده نشد. اما سازگاری اجتماعی دختران تیزهوش بیش از پسران تیزهوش بود (03/0p %> http://journal.ihepsa.ir/article-1-227-fa.pdf %P 159-166 %& 159 %! %9 Research %L A-10-66-3 %+ Department of Health Services and Health Education, School of health, Iran University of Medical Sciences %G eng %@ 2345-346X %[ 2015