TY - JOUR T1 - Understanding Childhood's Sexual Curiosity: An Introduction to Sexual Health Education and Health Promotion TT - شناخت کنجکاوی‌های جنسی کودکانه: مقدمه‌ای بر آموزش و ارتقای سلامت جنسی آنان JF - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot JO - Iran-J-Health-Educ-Health-Promot VL - 3 IS - 3 UR - http://journal.ihepsa.ir/article-1-328-fa.html Y1 - 2015 SP - 198 EP - 210 KW - Sex education KW - Sex questions KW - Content analysis KW - Qualitative research KW - MAXQDA 10 KW - Ahvaz. N2 - زمینه و هدف: بسیاری از والدین برای پاسخ به سؤالات جنسی کودکان با چالش مواجه هستند. این سؤالات عموماً غیرمغرضانه هستند، لیکن پاسخ مناسب و متناسب به این قبیل سؤالات ازجمله پرچالش‌ترین موضوعات تربیتی والدین محسوب می‌شود. لذا با شناسایی سؤالات جنسی که مکرراً از طرف کودکان مطرح می‌شوند و از طرف دیگر، آموزش صحیح به والدین، می‌توان متناسب با سن و جنس، پاسخی مناسب به سؤالات کنجکاوانه کودکان ارائه نمود. به همین منظور این مطالعه برای تبیین سؤالات جنسی کودکان طراحی‌شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک تحقیق کیفی از نوع تحلیل­ محتوا است و نمونه‌ها بر اساس هدف پژوهش و نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. نمونه‌های پژوهش را 20 والد ساکن شهر اهواز تشکیل می‌دادند. داده‌ها از طریق مصاحبه فردی نیمه‌ساختاریافته و بدون ساختار جمع‌آوری گردید. داده‌ها به روش کیفی و هم‌زمان با جمع‌آوری آن‌ها و از طریق تحلیل محتوا و با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA10 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: سؤالات ‌کنجکاوانه جنسی کودکان نشان دهنده 3 مضمون اصلی بود: تغییر ویژگی‌های جنسی، تفاوت‌های جنسی و روابط بین دو جنس و باروری، تولد و پیشگیری؛ که خود از 9 طبقه‌ فرعی تشکیل‌شدند. نتیجه‌گیری: علت و جریان بارداری، نحوه‌ تولد و تفاوت‌های جنسی بیشترین سؤالات کودکان بودند. توصیه می‌شود یک بسته آموزشی مختصر و مفید با توجه به سؤالات جنسی کودکان تهیه شود که پاسخ مناسب و متناسب با سن و جنس کودک در آن شرح داده شود. نوع مطالعه: مطالعه پژوهشی. M3 ER -